اندیشه
آذر تشکر؛ جامعه‌شناس با اشاره به اهمیت توجه به اندیشه‌های میرزاحسن رشدیه بیان کرد: زمانه ما شبیه به زمانه رشدیه است. ما در عصری هستیم که پراکندگی آگاهی وحشتناک است. انواع آگاهی‌ها به ما می‌رسد که ما را گیج می‌کند و برای اینکه در آینده ایران اثرگذار باشیم باید هدف اصلی خود را بیابیم، وگرنه در زمانه‌ای که نهادها کارآمدی خود را از دست داده‌اند، نمی‌توانیم تأثیرگذار باشیم.
 مؤسسۀ «مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی» وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در فراخوان پژوهشی خود، 18 محور  کلان را اعلام کرده است که محور نخست آن، مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها و  مؤسسات پژوهشی است.
یازدهمین شماره از فصلنامۀ «آوای خیر ماندگار» (ویژه زمستان 1402) با پروندۀ ویژۀ «تعاون و نیکوکاری» منتشر شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت نسخۀ الکترونیک این فصلنامه به پلتفرم طاقچه مراجعه کنند.
همزمان با معرفی برندگان نوبل اقتصادی در سال 2024 که درباره تأثیر نهادگرایی بر توسعه تحقیق داشته‌اند، جعفر خیرخواهان، پژوهشگر اقتصاد و توسعه، در گفت‌وگو با خیر ایران به بیان مفهوم نهادگرایی و تأثیر آن بر توسعه پرداخت. به اعتقاد وی چنانچه خیریه‌ها به جبران کمبودها و بی‌عدالتی‌ها بپردازند و به دولت کمک کنند، می‌توانند در مسیر بهبود اقتصاد و پیشرفت کشور مؤثر باشند.  
حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی رضوی‌پور؛ کارشناس دینی در گفت‌وگو با خیر ایران اظهار کرد: امام عسکری (ع) به یکی از یاران خود به نام ابوهاشم فرمودند یکی از درهای بهشت نامش «باب‌المعروف» است یعنی باب کسانی که اهل نیکوکاری هستند. آن فرد پس از شنیدن این سخن، برنامۀ زندگی خود را خدمت به مردم قرار داد.
اسدالله رحمان‌زاده، استاد فلسفه کالج آمریکایی در بخش دوم گفت‌وگوی خود با خیر ایران گفت:  نیکوکاری بدون ایمان به خدا، بدون تلاش برای عدالت و بدون مبارزه با کفر و  فسق، ماندگار و اثرگذار نخواهد بود و طبق گفتۀ قرآن در روز قیامت، «هباءً منثورا» (فرقان، 23) یعنی مثل گرد و غبار پراکنده می‌شود.
استاد فلسفۀ کالج آمریکایی در گفت‌وگوی اختصاصی با خیر ایران با اشاره به دیدگاه‌های «پیتر سینگر» و «استیون پینکر» دربارۀ نیکوکاری اظهار کرد: نیکوکاری در غرب به نوعی به صدقه‌دادن محدود شده است و بر ایمان، عدالت و فهم سیاست مبتنی نیست.