به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، حجتالاسلام والمسلمین علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریۀ راهبری آلاء، روز دوشنبه 22 مردادماه در نشست «کارکرد رسانههای نیکوکاری در جامعۀ ایرانی» به ایراد سخن پرداخت.
حجتالاسلام والمسلمین دیانی با بیان اینکه 22 مردادماه امسال مقارن با هفتم صفر و بنابر اقوال بسیاری از علما، شهادت امام حسن مجتبی (ع) است، اظهار کرد: امام حسن مجتبی (ع) از هر جهت بسیار غریب هستند؛ تمام ائمه ما حرم دارند اما قبر امام مجتبی غریب است. خودشان غریب بودند، بین یارانشان غریب بودند، در خانه غریب بودند و ذکر مصائبشان هم غریب است. درحالیکه برخی علما میگویند به فرموده امام حسین (ع)، مقام امام حسن مجتبی (ع) از مقام سیدالشهدا بالاتر است.
وی افزود: امام حسین (ع) وقتی در شب عاشورا خواهرشان را دلداری میدادند اینطور فرمودند که ای خواهرم، جدم رسول خدا از من بهتر بود و رفت، پدرم امیرالمومنین از من بهتر بود و رفت، مادرم از من بهتر بود و رفت، برادرم امام حسن مجتبی از من بهتر بود و رفت. مقام امام حسن مجتبی (ع) آنقدر با عظمت است که قابل وصف نیست. کسی که گل سرسبد هستی است و کسی است که خلقت نوریاش قبل از خلقت تمام عالم و هستی و آسمانها بوده و سید جوانان اهل بهشت است.
ضرورت جهاد تبیین در زمینۀ امور خیر
مدیرعامل بنیاد خیریۀ راهبری آلاء در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری، برگرفته از گفتههای نخبگان و اندیشمندان جامعه است که از زبان ایشان به عنوان راهبردی ملی بیان میشود، گفت: یکی از فرمایشات ایشان در سالهای اخیر که ما خیرین نسبت به آن بیتوجه هستیم، موضوع جهاد تبیین است. جهاد یعنی تلاش مضاعفِ خستگیناپذیر و فراوان. تلاشی که با زحمت همراه است یعنی تلاشی وافر در رابطه تبیین. اهمیت امور خیر و خدمات خیرین را باید با جهاد تبیین بیان کنیم. درحالی که بسیاری از خیرین و خیریهها - به اشتباه - عقیده دارند اگر بگوییم ریا میشود.
دیانی تصریح کرد: اگر بخواهیم به جهاد تبیین در زمینۀ خیر اهمیت بدهیم، بهترین شیوهاش راهاندازی همین پایگاه خبری تحلیل خیر ایران و پایگاههای رسانهای مشابه است. خیریهها باید با رسانه در تعامل باشند و خودشان را همه جا معرفی کنند نه برای ریاکاری، بلکه برای اینکه مردم به کار خیر علاقهمند شوند و اعتماد کنند. یکی دیگر از برکات رسانه، همافزایی است. اگر همین خیریههایی که اینجا تشریف دارند با هم کارهایی بکنند و همافزایی کنیم، عملکرد خوبی خواهیم داشت و آثار و برکات فعالیتهای ما صدها برابر میشود. راهش از همین طریق پایگاههای خبری است که در کنار هم باشیم و موضوعات را برای جامعه و برای مسئولان مطرح کنیم و همدیگر را خوب بشناسیم.
الگوسازی از خیرین برای نسل کودک و جوان
مدیرعامل بنیاد خیریۀ راهبری آلاء با اشاره به اینکه یکی از اقدامات رسانهای در زمینۀ خیر باید الگوسازی از خیرین باشد، گفت: اگر بخواهیم آینده درخشانی برای ایران در نظر بگیریم، باید برای نسلهای بعد از خودمان فکری کنیم، نسلهای بعد از ما، به واسطه الگوهایی که به آنها ارائه میشود شکل میگیرند. وقتی ما به مدرسه میرفتیم معلم میپرسید میخواهید چه کاره بشوید؟ حداقل سی نفر از چهل دانشآموز میگفتند میخواهیم پزشک بشویم و چند نفری میگفتند مهندس و خلبان. یک نفر در مدرسه نمیگفت من میخواهم خیّری بزرگ بشوم. در این زمینه، امروز وضعیت، بدتر است.
وی ادامه داد: هفته گذشته با دوستان خبرنگار جلسهای داشتم، یکی از خانمها که معلم هم بود، گفت این سوال را سر کلاس از بچه ها میپرسیم که میخواهید چکاره شوید؟ اکثر دختران میگویند میخواهیم بلاگر یا آرایشگر بشویم. آیا آرزوها، آینده جامعه ما را درست میکند؟ یکی از آقایان هم که معلم بود میگفت: پسران هم اکثراً میگویند میخواهیم هکر شویم. ما خندیدیم ولی این مصیبت است. بزرگترین کاری که میتوانیم برای جامعه انجام بدهیم، الگوسازی است. چرا امروز دختران ما جذب رشته تکواندو میشوند و به مراکز ورزشی می روند و ثبت نام میکنند؟ چون زنان تکواندوکاری را که مدال گرفتهاند و بحمدالله افتخارآفرینی کردهاند را دیدهاند. دیدهاند که در خبرها و در تلویزیون از این زنان تقدیر میشود. این الگوها سبب شده است دختران به سمت چنین ورزشهایی سوق پیدا کنند.
جامعه باید قهرمانانِ نیکوکاری را بشناسد
دیانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: چند دختر در کشور خانم زهرا گیتینژاد و خانم دکتر نرگس نیکخواه را میشناسند؟ اگر میخواهیم آیندۀ جامعه به سمت کار خیر برود باید کارهای خیرِ ماندگارِ این افراد را برجسته و رسانهای کنیم. برای اینکه جامعه به مدینه فاضله برسد راهی نیست جز اینکه تمام ملت به سوی نیکوکاری و کارهای خیر و داوطلبانه حرکت کنند. البته دولتها هم باید به وظیفه خود عمل کنند. برای رسیدن به این نقطه باید الگوسازی کنیم و الگوها را بشناسانیم. خیرین باید با کمک رسانه، به عنوان قهرمانان نیکوکاری به جامعه معرفی شوند.
وی در پایان اظهار کرد: امروز توفیق پیدا کردیم و دوستان از فعالیت های این دو بانوی بزرگوار برای من توضیح دادند و من بهت زده شده بودم که یک بانو چطور توانسته اینچنین موثر، نیکوکار و نقش آفرین باشد. در بنیاد آلا از جهات مختلف بنای ما بر این است و از اهداف ما از ایجاد پایگاه خبری همین است که بتوانیم این الگو ها را به جامعه بشناسانیم و این افراد قهرمان را در جامعه پرورش بدهیم. رسانه هایی جز پایگاه های خبری، فیلم و تئاتر و انیمیشن ها از دیدی پایگاه های خبری هستند انشاا... بتوانیم از هنرمندان و افراد سرشناس نیز استفاده کنیم.
دیدگاه خود را بنویسید