16 خرداد 1403
از نذر برای سگ تا نذر پژوهش!
یاسرعرب، فعال و پژوهشگر اجتماعی در کانال شخصی خود با انتشار مطلبی بر لزوم توجه به جنبه‌های متنوع و جدید از کار خیر تأکید کرد و نوشت: در گذشته افرادی  بوده‌اند که برای سگ‌ها، زمین وقف کرده‌اند پس امروز هم می‌توانند کسانی  باشند که برای علم و پژوهش وقف کنند و در این حوزه، کار خیر انجام دهند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، یاسرعرب، فعال و پژوهشگر اجتماعی در کانال شخصی خود نوشت: 

«شاید باور‌اش سخت باشد اما وقف‌نامه‌هایی داریم که نشان می‌دهد، بیش از صدسال پیش، نیک‌اندیشانی، زمین وقف "سگ" کرده‌اند؛ مثلا اطراف شهر مشهد. خیّر  اندیشیده: «با توجه به اینکه به حرمت حرم رضوی سگها از مرکز شهر دور می  شوند خدای ناکرده یک وقت اینطور نشود که آواره بیابان‌ها شوند»

 بماند  که غیر وقف سگ، نذر سگ هم داشته‌ایم و هنوز کم و بیش به راه است. اینکه شخصی حاجتی داشته و نذر کرده اگر برآورده شود، مثلاً ده سگ را سیر کند. (هرچند در زمان فعلی همین حرکت خیر‌خواهانه از بستر واقعی خود جدا شده، به امری سانتی‌مانتال تبدیل، و آسیب‌زا نیز شده است. در مورد آسیب‌های امر خیر هیجانی و عاطفی بسیار نوشته‌ام)

 فقر، گرسنگی و محرومیت همبسته‌ی زیست تاریخی نبات، حیوان و انسان بوده و حرکت  خیرین به تناسب سطح درک شان از چیستی کار خیر و وسعت نظر ایشان متفاوت. و  در این میان سیر کردن شکم گرسنگان همچنان پیشتاز و صدر نشین کار نیک است.

 ظاهراً قرن‌ها طول کشید تا گفتمان نیک‌اندیشی و کار خیر از «پختن آش» و «تقسیم حلوا» و «لقمه‌گذاشتن در دهان فقیر» به «ساختن سرپناه و مدرسه» رسید. و این روزها ما بعضاً شاهد فعالیت خیرین «کارآفرین» هستیم که سعی در توانمندنمودن اقشار مستضعف دارند. هر چند قبول دارم، هنوز هم تهیه آب و غذا  بیشترین همدلی را بر می انگیزد.

 مدتی پیش برای «تهیه پژوهشی اجتماعی» به خیّری که می شناختم رجوع کردم. بعد از شرح موضوع، آن بنده خدا اصرار داشت که «هر چقدر گوشت یا ویلچر بخواهی من حاضرم بدهم!» و در نهایت برایم با آب و تاب تعریف کرد آن آرامشی که از غذاخوردن فقرا یا ویلچرسوارشدن معلولان به وجدان او دست می‌دهد در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌کند!

 نگارنده این سطور بخاطر حضور چندین ساله در مناطق محروم ایران معنی فقر را به خوبی  می‌داند، و طی چندسال گذشته از اعضای تیمی بود که برای کمک به پروژه تصفیه آب راهی بلوچستان شد. اما انجام پژوهش‌هایی در حوزه ایران نوین، ریشه‌های توسعه‌نیافتگی استان‌های توسعه‌نیافته، تولید برنامه‌های عینی و جمعی و رسانه‌ای با مضمون میثاق ملی، تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی برای فهم پیشران‌های خشونت در ایران، پژوهش و تولید در حوزه زیست جنسی ایرانیان، تولید فیلم‌های مستند و آموزشی برای همزیستی مسالمت‌آمیز و بسیاری سرفصل‌های دیگر روی زمین‌مانده به حمایت خیرینی نیاز دارد که به افقی بالاتر از «تسکین وجدان» بیندیشند.

اگر اهل کار خیر در حوزه‌هایی تازه و عمدتاً پژوهشی-رسانه‌ای هستید، می‌توانید با آی‌دی من در تلگرام ارتباط برقرار نمایید.»

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...