06 اسفند 1403
چگونه یک کنشگر آنلاین باشیم؟
 حامد بیدی، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل «کارزار» در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود، راهکارهایی ساده و کم‌هزینه را ارائه می‌دهد که بواسطۀ آن می‌توان یک کنشگر آنلاین بود و برای نجات ایران تلاش کرد.  

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران؛ حامد بیدی، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل «کارزار» در الکامپ 29 با عنوان «کنشگری آنلاین؛ وقتی شما به شمار می‌آئید» به ارائه دیدگاه‌های خود درباره Internet Activism پرداخته است.

 او در آغاز سخنانش رو به مخاطبان گفت: «گاهی اوقات لایک‌نکردن‌های ما حتی از لایک‌کردن‌های ما هم مهم‌تر است. چون این بی‌اعتنایی نسبت به کنشگری‌ها، فعالیت‌ها و محتواهای ارزشمند، یکی از انواع مبارزه نسبت به این‌نوع فعالیت‌ها است.»

 بیدی عددها را در فضای اینترنت مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: «هروقت از کنش جمعی در اینترنت صحبت می‌شود معمولاً از عددها حرف زده می‌شود و عددها هستند که معنا می‌سازند.» 

 وی شهروندان در دنیای امروز را قدرتمندتر از هر زمانی در تاریخ توصیف کرد و افزود: «امروز هر مسئولی از ترس اینکه مبادا در شبکه‌های اجتماعی درباره او چیزی نگویند، مراقب است که چطور صحبت می‌کند.» 

 هم‌بنیانگذار و مدیرعامل «کارزار»، لایک‌، استوری، پست و کامنت‌ها را قدم‌های اولیه برای کنشگری آنلاین دانست و تأکید کرد: «فقط کنشگران مدنی یا سیاسی نیستند که می‌توانند کاری کنند. بلکه تک‌تک ما می‌توانیم کارهای ساده‌ای انجام دهیم تا جامعه قدرتمندتر شود. قدرت جامعه هرچقدر در برابر قدرت دولت‌ها بیشتر شود ما به مسیر دالان باریک آزادی نزدیک‌تر می‌شویم و بهتر می‌توانیم از این دالان گذر کنیم و به فردای بهتر دست یابیم.»

چند ایده ساده

 بیدی «همراهی با سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های صنفی و حمایت از نشریات و ناشران کتاب، پادکسترها و یوتیوبرها، گزارش‌های تحلیلی و تحقیق مستقل، رویدادهای غیرانتفاعی فرهنگی و اجتماعی، کارزارهای جمع‌آوری امضاء» را از جمله ایده‌های ساده حمایتی برشمرد که شهروندان به صورت رایگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و از مخاطبان سخنرانی درخواست کرد که برای جلوگیری از ناامیدی کنشگران مدنی به بازنشر محتواهای مرتبط با علوم انسانی بپردازند و از بلاک‌کردن مخالفان صرف‌نظر کنند تا از قطبی‌شدن جامعه ممانعت به عمل آورند. 

یک قدم جلوتر؛ تغییر از شما آغاز می‌شود

 بخش دوم سخنرانی بیدی به آموزش فعالیت‌ و کارهای مؤثر فراتر از لایک و کامنت‌گذاردن اختصاص داشت که در آن پیشنهادهایی برای قدرتمندترشدن جامعه مطرح گردید. 

 هم‌بنیانگذار و مدیرعامل «کارزار»، «تشکیل گروه‌های همفکری یا مطالعات دوستانه، نوشتن‌، ایجاد یک منبع متمرکز با یک صفحه اینستاگرامی یا یک وبسایت کوچک، نوشتن و راه‌اندازی کارزارهای جمع‌آوری امضاء، شرکت در وبینارهای علوم انسانی و لایوهای صاحبان اندیشه، معرفی کتاب» را از جمله راه‌های نجات ایران برشمرد و به مخاطبان خود توصیه کرد که قدرت هشتک‌ها را جدی بگیرند و بدانند که امروز حتی رسانه‌های سنتی هم دنباله‌رو این فضا هستند.

 پایان‌بخش سخنان حامد بیدی، معرفی تئوری Cute Cat Theory یا نظریۀ کنشگری گربه‌ ملوس در فضای دیجیتال بود که براساس آن در دنیای امروز، ارائه محتوای جدی در شبکه‌های اجتماعی که معمولاً محتوایی غیرجدی دارند و اکثر افراد از فضای مجازی برای نمایش گربه‌های ملوس خود استفاده می‌کنند، اثرگذارتر است. 


گزارش از زهرا حاتمی


لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...