به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، دکتر مهدی توسلی، مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار و داور بخش نیکوکاری چهلوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در حاشیۀ برگزاری این جشنواره بیان کرد: جایزۀ نیکوکاری در بخش «تجلی ارادۀ ملی» جشنواره بینالمللی فیلم فجر از سال 1402 با همت بنیاد خیریه راهبری آلاء و بر اساس طرح و ایدهای که مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار ارائه داده بود، ایجاد شد.
وی ادامه داد: سال گذشته، هیئت داوران متشکل از آقای محمدحسین لطیفی، خانم پوران درخشنده، خانم مژده لواسانی و بنده، به بررسی فیلمها پرداختیم و فیلم «دروغهای زیبا» به عنوان بهترین فیلم از منظر نیکوکاری انتخاب شد و جایزۀ نیکوکاری را دریافت کرد. امسال بر اساس گفتوگو و مشورتی که با اصحاب هنر انجام دادیم، هیئت داوران متشکل از آقای بابک خواجهپاشا، خانم ساره رشیدی، خانم مهدیه نصیری، دکتر اشکان تقی پور و بنده تشکیل شد. در حال حاضر، هر روز به مشاهده و بررسی فیلمها مشغول هستیم تا انشاءالله بتوانیم بهترین فیلم را از منظر نیکوکاری معرفی کنیم.
مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار درباره مفهوم نیکوکاری گفت: کسی که نسبت به محیط زیست فعالیت خیرخواهانه انجام دهد، کسی که اهدای عضو میکند، کسانی که در شرایط امدادی کمک رسانی میکنند، یا حتی تعامل و گفتوگوی همدلانه در درون خانواده، میتواند مصداق نیکوکاری باشد. پرداختن به آسیبهای اجتماعی نیز به گونهای که «آسیبشناسی سپید» داشته باشد، یعنی در کنار نشان دادن معضل، راهکار را هم نشان دهد و مردم و خیرین را نسبت به حل یک آسیب یا مسئلۀ اجتماعی رهنمون کند، میتواند مصداق نیکوکاری باشد.
مدیرمسئول پایگاه خبریتحلیلی خیر ایران در پاسخ به این سؤال که چه شاخصهایی برای انتخاب بهترین فیلم از منظر نیکوکاری دارید؟ گفت: دوست داریم فیلمی را انتخاب کنیم که باعث افزایش امید در جامعه باشد و بتواند برای رفع معضلات راهکاری ارائه دهد. بعنوان مثل در یکی از فیلمها، یک خانم که عضو ایل بختیاری بود به عنوان کنشگر محیط زیست از حیوانات مراقبت میکرد و یک کنشگری فعال و آگاهانه داشت. یا مثلاً در فیلمی دیگر به بچههایی که از بهزیستی ترخیص میشوند و نقشی که جامعه در حمایت از آنها میتواند داشته باشد، توجه شده بود. اینها مصادیقی از توجه فیلمها به نیکوکاری هستند.
توسلی در پایان تأکید کرد: یکی از شاخصهای اصلی ما برای انتخاب بهترین فیلم از منظر نیکوکاری این است که در آن فیلم، کنشگری فعال و فعالیتهای خیرخواهانه چه به شکل نهادی و چه به شکل فردی به تصویر کشیده شده باشد. همچنین الهامبخش بودن فیلم به نحوی که بتواند مخاطبان را نسبت به کارهای اجتماعیِ داوطلبانه سوق دهد، برای ما ملاک است.
گفتوگو از غلامرضا صفرزاده
دیدگاه خود را بنویسید