آیین پایانی هجدهمین دوره «سینماحقیقت» با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت برگزار شد
هجدهمین جشنواره فیلم مستند ایران؛ «سینماحقیقت» شامگاه یکشنبه، بیست‌وپنجم آذرماه با حضور وزیر فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی، رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره و جمعی از فیلم‌سازان و داوران به پایان رسید.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران به نقل از خبرگزاری آنا، آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره فیلم مستند ایران؛ «سینماحقیقت» شامگاه یکشنبه، بیست‌وپنجم آذرماه با اجرای محمد سلوکی در تالار وحدت برگزار شد. سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی، رائد فریدزاده؛ رییس سازمان سینمایی، محمد حمیدی‌مقدم؛ دبیر جشنواره و جمعی از فیلم‌سازان و داوران از جمله حاضران در این مراسم بودند.

 ذهن پرسشگر جوانان؛ مصداقی از حقیقت

 محمد سلوکی؛ مجری اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: دوست دارم علاوه‌بر تمام مدیران و بزرگوارانی که در اینجا حضور دارند، به نسل جوان پرسش‌گر هم خوشامد بگویم؛ چون یکی از اصلی‌ترین مصادیق حقیقت، در همین ذهن‌های پرسش‌گر است. جهان باید به این افراد پاسخ دهد و بگوید که در کدام سمت تاریخ ایستاده است. در این دوره از جشنواره پرسش‌های بسیار و حضور قدرتمند به چشم می‌خورد. آمار بالای فروش فیلم و کمیت و کیفیت خوب جشنواره نشانگر حرکت در مسیر درست هجدهمین جشنواره بود.

 «سینما حقیقت» و تلاش برای پاسخ به چند پرسش مهم

 محمد حمیدی‌مقدم؛ دبیر جشنواره سینماحقیقت ابتدا ضمن خیرمقدم عنوان کرد: حضار محترم به آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران؛ «سینماحقیقت» خوش آمدید. پس از یک هفته پرشور و تماشای آثاری جسورانه، متنوع و پرمخاطب، امشب، در کنار یکدیگر به پایان این ضیافت رنگارنگ رسیدیم. جشنواره «سینماحقیقت» فرصتی است برای طرح یک پرسش. در جهان امروز، چگونه می‌توان به حقیقت دست یافت؟ آیا هر واقعیتی، حقیقت است؟ واقعیت را در میان انبوه تفسیرها و تحلیل‌ها چطور می‌توان کشف کرد؟ «سینماحقیقت» کوششی برای پاسخ دادن به این پرسش‌هاست.


 

 وی افزود: امسال، با حضور و همراهی شما، هجدهمین دوره را سپری کردیم، با یاد مردم غزه شروع کردیم که پژواک صدای مظلومیتشان باشیم و اینجا دوباره از آن‌ها یاد می‌کنیم که «حقیقت» بدون آن‌ها بی‌معناست. دبیر جشنواره تصریح کرد: امسال، بیش از ۱۴ هزار تماشاگر به تماشای آثار بخش ملی نشستند، کارگاه‌ها و بخش بین‌الملل با استقبال همراه بود و نمایش مستندهای «غزه» مورد توجه قرار گرفت. وی ادامه داد: برای تعدادی از فیلم‌هایی که با استقبالِ فراتر از انتظار، مواجه شدند، سانس‌های فوق‌العاده برگزار شد و تماشاگران این دوره از نظر آماری، جهش قابل توجهی داشتند. 

 این یک پیام آشکار برای ما به‌عنوان برگزارکنندگان این رویداد و شما؛ به‌عنوان مخاطبان جشنواره دارد. «سینماحقیقت» برای نمایش آثار جسورانه و واقع‌نما، زنده است و مخاطب امروز انتظار دارد، تصویری از جامعه‌اش را در فیلم‌ها ببیند. نکته بعد این که، جشنواره، نیازمند فضایی بزرگتر، سالن‌هایی بیشتر و امکاناتی وسیع‌تر از هجده دوره سپری شده است. 

 سینما حقیقت؛ فضایی برای تعامل و صحنی برای گفت‌وگو

 حمیدی‌مقدم عنوان کرد: «سینماحقیقت» در هجدهمین دوره، نشان داد سینمای مستند ایران نیازمند مدارا و سعه‌صدر مسئولان، مدیران و گروه‌هایی است که نمایش بعضی فیلم‌ها را نپسندیدند. اینجا، فضایی برای تعامل، صحنی برای گفت‌و‌گو، دانشگاهی برای آموختن و شنیدن صداها و نظرات مختلف است. «سینماحقیقت» می‌تواند تریبونی باشد تا کاستی‌ها و مشکلات را روایت کرده و برای حل آنها چاره‌اندیشی کنیم، اینجا انعکاس روح جامعه است؛ جامعه‌ای که می‌خواهد صدای خود را به گوش مسئولان، نخبگان و سیاست‌گذاران برساند. فراتر از نگاه‌های سیاسی و جناحی به آینده بیاندیشد؛ پس مستندساز باید بتواند در چارچوب قانون، اما صریح، پرسش‌گر و شفاف فعالیت کند. 



 وی افزود: مستندساز، دیده‌بان و آینده‌نگر است، مسیر را باز می‌کند تا جامعه از آن بگذرد. مستندساز «اندازه» نگه می‌دارد و هشدار می‌دهد. این عدالت‌خواهی، تلاش برای رفع تبعیض و محرومیت، فسادستیزی و روایت‌گری را نباید از او گرفت. حمیدی‌مقدم خطاب به سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ‌وارشاد گفت: امسال، برای ششمین بار به‌عنوان دبیر جشنواره «سینماحقیقت» از مشکلات خانواده بزرگ سینمای مستند ایران، از کمبود بودجه، مشکلات مادی و معنوی گلایه می‌کنم. به این موضوع به‌طور ویژه نگاه کنید. سینمای مستند، بیش از هر چیز به حمایت مادی و معنوی نیازمند است تا همچنان سرمنشا خلق آثاری بکر و نوآورانه باشد.

 دبیر جشنواره تاکید کرد: هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران؛ «سینماحقیقت» به پایان رسید. از دوستانی که به‌عنوان مشاور انتخاب آثار و مشاوران دبیر، همراهمان بودند، از هیات‌های داوری در بخش‌های ملی، بین‌الملل و جایزه شهید آوینی سپاسگزارم. از همکارانم در ستاد برگزاری این رویداد که ماه‌ها کوشیدند تا جشنواره، گامی جلوتر از تجربه‌های قبل بایستد، از سینماگرانی که با فیلم‌ها و حضورشان به این جشنواره معنا دادند و از سینمادوستانی که اگر نباشند، جشنواره‌ و سینما بی‌اعتبار است، سپاسگزارم. حمیدی‌مقدم در پایان عنوان کرد: «سینماحقیقت» فرصتی است برای طرح یک پرسش مبنی بر این که سهم هر یک از ما در بیان واقعیت و کشف حقیقت چقدر است؟

بخش اول اهدای جوایز

 با آغاز بخش اهدای جوایز، با حضور حسین زارع‌زاده؛ مدیر شبکه مستند جایزه فیلم‌ برگزیده شبکه مستند به مستند ‌شگرد به کارگردانی جعفر صادقی اهدا شد. دیپلم افتخار بخش مسابقه غزه، فلسطین، مقاومت هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران به فیلم بلوار بیروت به کارگردانی فرح الهاشم از کشور لبنان اهدا شد. الهاشم؛ کارگردان بلوار بیروت در پیام ویدیویی گفت: دریافت این جایزه برای من افتخار بزرگی است و خیلی خوشحالم که بازخوردهای خوبی درباره فیلم از تهران گرفته‌ام.


 

جایزه ویژه هیات داوران در بخش مسابقه غزه، فلسطین، مقاومت، تندیس و لوح افتخار به فیلم استرداد با تاخیر به کارگردانی عبدالله معطان از کشور فلسطین تعلق گرفت. جایزه بهترین فیلم غزه، فلسطین، مقاومت شامل لوح افتخار و تندیس جشنواره به فیلم‌ فریم‌های فلسطینی به کارگردانی سعید فرجی از ایران اهدا شد. دیپلم افتخار فیلم کوتاه در بخش بین‌الملل به فیلم بروکسل در نمای نزدیک به کارگردانی ایلیا سیرچنکو از بلژیک اهدا شد.

 سیرچنکو پس از دریافت جایزه گفت: از این جایزه ممنونم. برای من خیلی غیرقابل انتظار بود و از همه عوامل فیلمم تشکر می‌کنم. امروز روز تولد همسرم‌ است و از همینجا به او تبریک می‌گویم. از دعوت شما ممنونم و از همه‌ مردم ایران تشکر می‌کنم. این مدت که ایران بودم‌ متوجه شدم که ایران بسیار مردم خون‌گرمی دارد. از خانم‌ شیرین نادری مدیر بخش بین‌الملل نیز تشکر می‌کنم.


 

 لوح افتخار فیلم کوتاه در بخش‌بین‌الملل به فیلم خاطرات عمیق به کارگردانی رافائل کیروگا از مکزیک اهدا شد. جایزه ویژه هیات داوران شامل جایزه نقدی، تندیس و لوح جشنواره در بخش فیلم کوتاه مسابقه بین‌الملل به فیلم با قید محرمانگی به کارگردانی شروین وحدت و پیام عزیزی از ایران اهدا شد. جایزه بهترین فیلم کوتاه مسابقه بین‌الملل شامل تندیس و لوح جشنواره به فیلم سفر با پای برهنه به کارگردانی بیجوی چادهری از هند اهدا شد. چادهری در پیامی ویدیویی گفت: من بیجوی ‌چادهری از هند هستم و باید بگویم که خیلی خوشحالم که فیلم من فرصت نمایش در این جشنواره و دیده‌شدن را داشت. به همه فیلم‌سازان دیگر حاضر در این جشنواره تبریک می‌گویم و از دست‌اندرکاران سینماحقیقت ۱۸ سپاسگزاری می‌کنم.

 لوح افتخار بخش نیمه‌بلند مسابقه بین‌الملل به فیلم تورگی به کارگردانی توفیق حیدری از ایران تعلق گرفت. لوح افتخار بخش نیمه‌بلند مسابقه بین‌الملل به فیلم سل به کارگردانی زهره البودی از سوریه تعلق گرفت. بهترین فیلم نیمه‌بلند مسابقه بین‌الملل به فیلم ناگفته به کارگردانی ماچی آدامک از لهستان اهدا شد. در بخش بلند مسابقه بین‌الملل لوح افتخار این بخش به فیلم خاطرات بی‌رحم به کارگردانی پائولا رودریگز سیکرت از آرژانتین و شیلی تعلق گرفت. جایزه ویژه هیات داوران در بخش بلند مسابقه بین‌الملل به فیلم کابین به کارگردانی یاسر خیر از ایران اهدا شد.

 همچنین بهترین فیلم بلند در بخش مسابقه بین‌الملل به فیلم نون زنجبیلی برای پدرم به کارگردانی آلینا مصطفینا از قزاقستان اهدا شد. تندیس برنزی شهید آوینی به همراه لوح افتخار به فیلم خط‌القعر به کارگردانی فرشاد اکتسابی اهدا شد. تندیس نقره‌ای شهید آوینی به همراه لوح افتخار به فیلم آلبوم خانوادگی من به کارگردانی محمدرضا نوروزبیگی اهدا شد. تندیس طلایی شهید آوینی به همراه لوح افتخار به فیلم سنگر هفت‌تپه به کارگردانی علی زهیری اهدا شد. همچنین جایزه ویژه دبیر در بخش شهید آوینی به زهرا فتاحیان شخصیت فیلم «یک وجب خاک» به کارگردانی نیما مهدیان اهدا شد.



فریدزاده: سینمای مستند آینه‌گردانی می‌کند

 در بخش دیگری از این مراسم رائد فریدزاده؛ رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و گفت: خدمت مهمانان عزیز سلام عرض می‌کنم. جشنواره سینماحقیقت هجدهمین دوره خود را پشت سر گذاشت و کاملا به بلوغ و بالندگی رسیده است. این جشنواره جایگاه حقیقی سینمای مستند را برای ما یادآوری می‌کند. سینمای مستند آینه‌گردانی می‌کند. معروف است که می‌گویند به واسطه انسان می‌توان هستی را دید و وقتی به انسان نگاه می‌کنید، می‌توان به معجزه خلقت پی برد. سینمای مستند آینه تمام‌قد جامعه است. گاهی این تصویر شاید به مذاق ما خوش نیاید، اما آینه چون نقش تو بنمود راست، خود شکن، آیینه شکستن خطاست.



 وی ادامه داد: سینمای مستند سینمای جسور است و سینماگر مستند جسورانه در پی حل مساله است، با نادیده گرفتن مساله مشکلی حل نمی‌شود. سینماگر‌ مستند دغدغه‌مند، کنجکاو و پژوهشگر است و از وجه اسنادی سینما آگاه است. سینمای مستند حافظ تاریخ و فرهنگ است.‌ اگر سنگی از پیش پای سینماگران مستند برنمی‌داریم حداقل مسیر را برایشان هموار کنیم. در ادامه و پس از اجرای چند قطعه موسیقی ایرانی و نواحی  توسط  یک گروه موسیقی به رهبری علی قمصری، با حضور هیات داوران بخش ملی روی سن، اهدای جوایز این بخش آغاز شد. در بخش بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به سارا طالبیان برای فیلم آبه تعلق گرفت. 

 تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند به سرزمین آتش به کارگردانی سجاد ایمانی اهدا شد. تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین پژوهش فیلم مستند به فرشاد اکتسابی برای فیلم خط‌القعر اهدا شد. در بخش بهترین نویسنده و گوینده گفتار متن تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین گفتار متن و گویندگی به محبوبه زارعی برای نویسندگی و ابوالفضل جلیلی برای گویندگی فیلم چمدان آبی اهدا شد. در بخش بهترین صدا نیز تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به گیسو آزادروش برای صداگذاری فیلم لب شور اهدا شد. تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن، ضمن تقدیر از آرمان موسی‌پور به محمدمهدی باطنی برای موسیقی فیلم فاطمی اهدا شد. 

 در بخش بهترین تدوین فیلم، ضمن تقدیر از مستانه مهاجر برای تدوین فیلم مستند رخ، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین تدوین به محمد طالبی برای فیلم سفرنامه عراق عجم اهدا شد. تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین تصویربرداری به محمدرضا تیموری برای فیلم‌های اجاق‌نواز و رخ اهدا شد. تندیس جشنواره و دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران به حبیب علوانی برای کارگردانی فیلم آدریانا مسافری از ایتالیا اهدا شد. در ادامه با حضور زینب سلیمانی فرزند سپهبد؛ شهید حاج قاسم سلیمانی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی و رائد فریدزاده؛ رئیس سازمان سینمایی جایزه سرباز وطن به فیلم جمال به کارگردانی محمد منصور اهدا شد.

سینمای مستند؛ ترکیبی از روایت، خلاقیت، جسارت و مسئولیت

 سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در هجدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: خوشحالم که در ایران عزیز ما سینمای مستند گام‌به‌گام پیش آمده و باری را بر دوش می‌کشد که صراحت روایت دارد. این سینما مختص نسل جوان جسور و خلاق است که به اتکای تاریخ، هنر و پیشینه ابدی و جغرافیایی داستان‌های کامیابی و ناکامیابی‌ها می‌سازند. وزیر فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی ادامه داد: سینمای مستند ما پیشینه و چشم‌اندازی پر افتخار دارد. ۶۰ درصد ورودی فیلم‌ها از شهرستان‌ها هستند و این نشانگر این است که از جای‌جای ایران هنرمندان برای مستندسازی اهتمام می‌ورزند.

 سینمای مستند ایران بیش از آنچه که هست ظرفیت دارد و برعهده ماست که این ظرفیت را شناخته و به آن بها دهیم. این سینما با انباشت ظرفیت‌ها و استفاده از مضمون‌های بکر و تکنیک‌های تازه مخاطب را به سینمای مستند متصل کرد. هدف دیگر ما بازارهای بین‌المللی و حضور مستندهای ایرانی در عرصه بین‌المللی است؛ زیرا این سینما حرف‌های بسیاری برای منطقه و جهان دارد. او در پایان گفت: باید تحمل‌پذیری را نسبت به سینمای مستند که پنجره‌ای است نسبت به جهان بیشتر کرد.  

 سینمای مستند ایران ترکیبی از روایت، خلاقیت، جسارت و مسئولیت است که ترکیبی متجانس از سینمایی موثر به حساب می‌آید. منِ مسئول، باید خودنظام‌پنداری را کنار بگذارم و سعه‌صدر را بالا ببرم. در ادامه، جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند؛ تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به فیلم «رخ» به کارگردانی سام کلانتری رسید. جایزه ویژه دبیر جشنواره به فیلم پلوره به کارگردانی علی احمدی زرین‌کلایی اهدا شد. با اهدای دومین جایزه ویژه دبیر جشنواره به مصطفی حائری؛ شخصیت فیلم کیمیاگر به کارگردانی مصطفی شبان، مراسم اختتامیه سینما حقیقت هجدهم نیز به پایان رسید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...