تبیین فعالیتهای مؤسسه خیریۀ نیکگامان جمشید در ماههای اخیر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، اشکان تقیپور، مدیرعامل و رئیس هیئتمدیره موسسه خیریه «نیکگامان جمشید» در گفتوگو با خیر ایران گفت: موسسه ما در بحرانها مانند دو دفاع ملی و میهنی اخیر و سیلها، زلزلهها و پاندمی کرونا، دَمی از خدمت بر مبنای انجام ضرورتها در اولویتها فرو گذار نمیکند. «شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه» با همکاری تخصصی همهجانبه «مجموعه خیر ایران» و «بنیاد تعالی اجتماعی زندگی» نیز بیوقفه در راستای همدلی و انسجام اکوسیستم خیرورزی ایران کوشیده است.
تقیپور افزود: خدمت به مددجویان کرامتمند بهزیستی کشور و نیازمندان مورد تایید نهادهای حمایتی بر مبنای مددکاری تخصصی نهاد متولی و مددکاران موسسه خیریه نیکگامان جمشید، فرایند متداول و مستمر موسسه به شکل پروژهمحور است؛ حال این فرایند هم در راستای مهارتآموزی، توانمندسازی و اشتغال زنان سرپرست خانواده با هماهنگی و تایید نهاد متولی و نظارتی یا تاسیس و اداره کامل مراکز شبه خانواده (خانههای شبانهروزی کودکان و نوجوانان بیسرپرست یا فاقد سرپرست موثر) و مدرسهسازی منطبق بر قوانین کشور در سرتاسر کشور انجام میشود.
مدیرعامل موسسه خیریه نیکگامان جمشید ادامه داد: ساخت و تجهیز جدی و گسترده مراکز درمانی دانشگاهی تحت نظارت وزارت بهداشت و مراکز توانبخشی تحت نظارت جمعیت هلالاحمر، حضور بهجا و بهینه در بحرانها از جمله سیلها، زلزلهها، پاندمی کرونا و جنگ با پیشنهاد، هماهنگی و نظارت نهادهای متولی و نظارتی اما کاملا مردمنهاد، از دیگر اقدامات ماست.
امنیت غذایی اقشار آسیبپذیر در دوران جنگ
تقیپور با بیان اینکه در جنگ اخیر در اسفندماه ۱۴۰۴ و فروردین ماه ۱۴۰۵، تقریبا تمام کشور مورد حمله دشمن بود، اما کانون حملات عمدتا استان تهران را در بر میگرفت، گفت: بر طبق آمار رسمی تا کنون حدود نیمی از ساختمانهای تخریبی و بهشدت آسیبدیده متعلق به استان تهران بوده است. در این راستا موسسه خیریه نیک گامان جمشید سعی کرد همانند جنگ ۱۲ روزه، افزون بر فعالیتهای همیشگی، تمام تلاش خود را به تامین بخشی از امنیت غذایی اقشار آسیبپذیر بر مبنای ضرورت در اولویتها (زنان سرپرست خانواده و خانوادههای دارای عضو دارای معلولیت) معطوف کند.
مدیرعامل موسسه خیریه نیکگامان جمشید افزود: این مهم به لطف تلاش شبانهروزیِ قائممقام مدیرعامل موسسه خیریه نیکگامان جمشید، سرکار خانم فاطمه طوقانیان با تحصیلات تکمیلی روانشناسی سازمانی و تجربه یک دههای مستمر، همراهی دیگر مدیران، کارکنان و مددکاران موسسه خیریه نیکگامان جمشید و قطعا همراهی دلسوزانه و تخصصی دکتر محمد نصیری، مدیرکل محترم بهزیستی استان تهران، مدیران بهزیستی شهرستانهای تهران و البته حمایت و تسهیلگری معنوی و اداری دکتر سیدجواد حسینی؛ ریاست محترم سازمان بهزیستی کشور انجام شد.
اشکان تقیپور از همراهی جمعیت هلالاحمر از سازمان داوطلبان جمعیت هلالاحمر تا حوزه ریاست و بینالملل جمعیت هلالاحمر و همراهی بیقیدوشرط دکتر پیرحسین کولیوند، ریاست جمعیت هلال احمر کشور، علیرغم مشکلات بسیار زیاد دوران جنگ نیز یاد کرد.
نیکگامان جمشید، موسسه ملی برتر در خدمترسانی
تقیپور با یادآوری برگزیدهشدن موسسه خیریه نیکگامان جمشید در «دومین جشنواره ملی نشان نیکوکاری» به عنوان موسسه ملی برتر در خدمت رسانی حین دفاع ملی و میهنی ۱۲ روزه یادآور شد: در راستای همان خدمات تهیه و توزیع ۲۵۰۰ بسته معیشتی با ارزش ۷ تا ۱۰ میلیون تومان در سرتاسر کشور با تکیه بر خانوادههای آسیبدیده از این دوران با شاخصهای مشخص و حضور میدانی در دوران جنگ برای توزیع ۱۰۰ سبد معیشتی دیگر با همین ارزش در تهران طی جنگ و همچنین تهیه ۸۰۰ بسته معیشتی دیگر برای حداقل تامین امنیت غذایی یک ماهه مددجویان آسیبدیده از جنگ در استان تهران بخشی از این فعالیتها بوده است.
مدیرعامل موسسه خیریه نیکگامان جمشید از رایزنیهای ویژه با معاونت توانبخشی جمعیت هلال احمر برای تامین دستگاههای مورد نیاز در شرایط کنونی خبر داد و افزود که پیش از این ۴ دستگاه پیشرفته برای بخش ارتز و پروتز و بخش حرکت اصلاحی معاونت توانبخشی جمعیت هلال احمر و توزیع بستههای کامل مواد غذایی در نذر خدمت در استان سیستان و بلوچستان با حضور شخص او، اندکی مانده به جنگ اخیر انجام شده است.
برگزاری نشستهای هماندیشی هفتگی
تقیپور تسهیلگری در تامین نیازهای خانوادههای مددجو از جمله تهیه بخاری، لولهکشی و کمک مالی و معیشتی مکرر در موارد موردی دیگر، کمک مالی برای لجستیک و تامین نیازهای اساسی در انتقال فرزندان تعدادی از مراکز شبه خانواده از تهران به اماکن امن در شهرستانها را هم بر شمرد.
او در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که در جایگاه عضو هیئتمدیره شبکهملی موسسات نیکوکاری و خیریه و مدیرعامل موسسه خیریه نیکگامان جمشید و عضو اصلی شورای ملی حمایت و توسعه تشکلهای مردمنهاد سازمان امور اجتماعی وزارت کشور از هفته نخست جنگ تحمیلی اخیر هر هفته سهشنبه از ساعت ۱ تا ۳ به شکل مستمر و بیوقفه «نشست مجازی هماندیشی تشکلهای مردمنهاد پیرامونِ کنشگری اجتماعی در شرایط بحران و جنگ» با محوریت «شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه» و همکاری تخصصی «بنیاد تعالی اجتماعی زندگی» و «مجموعه خیر ایران» برگزار میشود. او که نقش «طراحی کننده» و «راهبر تخصصی» این نشستها را بر عهده دارد افزود:
این نشستها از هفته نخست جنگ تحمیلی تا کنون با حضور متغیر حداقل ۳۰ الی حداکثر ۷۰ مدیر ارشد سازمانهای مردم نهاد عضو شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه یا دعوت شده از سوی شبکه برگزار میشود. در این نشستهای مستمر مشکلات و مسایل سازمانهای مردم نهاد، موسسات خیریه، کارکنان آنها و به ویژه ذی نفعان کرامتمند آنان بحران جنگ کنونی به شکل کاملا مردم نهاد، تجزیه و تحلیل علمی و عملی میگردد.
حضور مهربانانه دکتر بطحایی معاون وزیر و رییس سازمان امور اجتماعی کشور، دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور، دکتر سید حسن موسوی چلک، معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به شکل جداگانه در هر نشست به بحث تخصصی وکاربردی پیرامون موضوع، سوال و جوابها و قطعا همدلی فیمابین دستگاههای متولی و تشکلهای اجتماعی مردمنهاد و موسسات خیریه در شرایط کنونیِ خدمت رسانی افزوده است.
حضور دکتر خانمحمدی، معاون وزیر و رییس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور و دکتر عزتی، رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور در دو نشست هفته بعد در کنار حضار فرهیخته نشست قطعی شده است.
کارگاههای آموزشی نیکگامان
اشکان تقیپور، مدیرعامل موسسه خیریه نیکگامان جمشید و عضو هیئتمدیره مجمع خیرین کشور افزود: از دل این نشستهای تخصصی پیشنهاد برگزاری کارگاههای تخصصی از سوی مدیران و فعالان اجتماعی ارائه میشود که تا کنون ۳ کارگاه تخصصی، طراحی، تدوین و از سوی مدرسان متخصص هر حوزه با محوریت شبکه ملی، مجموعه خیر ایران و بنیاد تعالی اجتماعی زندگی هر یکشنبه بنابر درخواست متقاضیان به شکل رایگان برگزار گردیده است. این کارگاههای مجازی که با حضور حداقل ۲۵ مدیر سازمانهای مردمنهاد علاوه بر نشستهای تخصصی در روزهای یکشنبه برگزار شده است تا کنون به شرح ذیل است:
کارگاه آموزشی ۱: بازنگری استراتژی و برنامه سمنها و چگونگی مدیریت مشارکت اهالی محلات در بحرانهای فراگیر چند وجهی به مانند جنگ
مدرسان: دکتر اشکان تقیپور و دکتر رضا درمان (مدیر عامل موسسه ابتکار و توسعه نوید و مشاور هیئتمدیره شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه) / زمان: یکشنبه ۲۴ اسفند ساعت ۱۳:
کارگاه آموزشی ۲: نقشآفرینی سمنها قبل، حین و بعد از بحران جنگ، از تجربیات داخلی و بینالمللی چه میتوان آموخت؟
مدرسان: دکتر محمد مهدی جعفری (مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و عضو هیئت مدیره شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه)
مهندس حسامالدین نراقی (مدیرعامل انجمن امداد ایرانیان و متخصص حوزه بحران)/ زمان: یکشنبه ۲ فروردین ساعت ۱۳
کارگاه آموزشی ۳: تابآوری در بحران جنگ
کارگاه تخصصی با هدف ارتقای مهارتهای روانی و عملیاتی برای مدیریت استرس، حفظ انگیزه و ارائه خدمات موثر در شرایط بحرانی جنگ.
مدرس: دکتر فاطمه خاندانی (متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه)/ زمان: یکشنبه ۹ فروردین ساعت ۱۳