بیانیه شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در پی انتخاب رهبری انقلاب
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در پی انتخاب «آیت الله سید مجتبی حسینی خامنهای» به عنوان سومین رهبر جمهوری اسلامی ایران، امروز، ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۴، بیانیهای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
به نام خداوند جان و خرد
بدینوسیله انتخاب آیت الله سید مجتبی حسینی خامنهای را در جایگاه رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران از سوی مجلس خبرگان رهبری تبریک میگوییم.
در ادامه ضمن عرض تسلیت به تمام خانوادههای داغدار در روزها و ماههای سخت کنونی، از تابآوری و ایفای نقش اثرگذار و قانونمحور تشکلهای اجتماعی در سراسر کشور با وجود محدودیتهای اقتصادی و اجتماعی برآمده از شرایط کشور و منطقه در امر خدمترسانی به جوامع هدف آسیبپذیر سپاسگزاریم.
بر این باوریم که در وضعیت اقتصادی و اجتماعی سخت ماههای اخیر و شرایط دفاع ملی و میهنی کنونی ناشی از جنگ تحمیلی و تجاوز به تمامیت ارضی ایران عزیز، تشکلهای اجتماعی در انجام وظایف بشردوستانه و میهنپرستانه خود در زمینه خدمترسانی به مردم؛ با تمام توان و ظرفیت پویا و فعال بودهاند.
همچنین مبرهن است شناخت علمی و عملی رهبر جوان و آشنای جمهوری اسلامی ایران به شرایط اجتماعی کنونی؛ در راستای کاهش بیشتر آسیبهای اجتماعی، رفع تبعیض، کاهش فقر، همراهی و درک هر چه افزونتر در باب به رسمیت شناختن راستینِ علمی و عملی جایگاه تشکلهای اجتماعی و سازمانهای مردمنهاد در جایگاه جامعه مدنی و حلقههای نخبگانی و میانجی مردمیِ قانون محور به شکلی متشکل، ساختارمند و موثر در روند بهبود وضعیت اجتماعی، پیشرفت، توسعهی اجتماعی و اقتصادی و آیندهی درخشان ایران زمین با اهمیت به نقش آفرینی مستمر تشکلهای اجتماعی تخصصی و عمومی مردمنهاد؛ بسیار راهگشا و اثرگذار خواهد بود.
این نکته نیز قابل توجه است که بنابر سخنان همیشگی رهبر شهید مبنی بر «سپردن کار مردم به دست مردم» و سخنان صریح آیت الله رییسی «رییس جمهور شهید» و همچنین تاکید دکتر پزشکیان «ریاست محترم جمهور ایران اسلامی»، دانشگاهیان و فرهنگیان؛ همواره باید به جایگاه خیرین، تشکلهای اجتماعی و فعالان این حوزه نه فقط بهعنوان شریک اجتماعی مردمنهاد دولتها بلکه در جایگاه شرکای راهبردی اثرگذارِ غیردولتی، غیرسیاسی و غیرتجاریِ همهی دولتهای کشور در مسیر تحقق عدالت اجتماعی، افزایش مشارکت اجتماعی، محقق شدنِ حداکثری خیر جمعی و پیشرفت و توسعهی کشور نگریسته شود.
از همین رو امید است نگاه حداکثری مثبت در روند قانونی توسعه و حمایت از سازمانهای مردمنهاد و تشکلهای اجتماعی قانونمدار با سلیقهها و تخصصهای مختلف حول محور امنیت، سلامت، آسایش و آموزش «زن، کودک و بوم ایرانیان» در راستای حل مشکلات کشور در دوران رهبری معظم له ادامه و توسعهی جدی یابد.
در پایان نیز امیدواریم در این دوران با مفهومی بنیادین و در قالب یک اصل بدیهی در حکمرانی اجتماعی، این فرآیند توسعه و حمایت همهجانبه کیفی و کمی، علمی و عملی از تشکلهای اجتماعی اعم از سازمانهای مردمنهاد، موسسات خیریه، گروههای جهادی و دیگر تشکلهای اجتماعیِ غیردولتی، غیرسیاسی و غیر تجاری در ابعاد عمومی و تخصصی؛ پیشرفت کمی و کیفی آشکارِ بیشتری نماید و با تسهیلگریهای افزونتر سیر خدمترسانی مردم به مردم شکوفاتر از پیش شود.
چرا که قطعا توسعه اجتماعی کشور با توسعهی کمی، کیفی و علمی تشکلهای اجتماعی و نقش آفرینی جدی و مستمر آنها سبب بازدارندگی از آسیبهای اجتماعی داخلی، جلب سرمایههای اجتماعی و رضایتمندی عمومی بیشتر میشود که خود در بازدارندگی تهدیدات خارجی نیز تاثیر شگرفی خواهد گذاشت.
قابل ذکر است که حضور معنادار تشکلهای اجتماعی قانون محور در برنامهریزی و اجرای امور اجتماعی بستری محکم برای تعامل موثر فیمابین تشکلهای اجتماعی در جایگاه حلقههای میانی و نمایندگان متشکل مردم با نهادهای متولی حاکمیتی و دولتهای مستقر در ایران عزیزمان و شاخص مهمی در تقویت اتحاد ملی خواهد بود.