کد خبر:۳۹۴۶
روایت «محمد رهبری» از جانای نوجوانان؛

جایزه نوجوان جانا؛ جلوه‌ای از انگیزۀ نوجوانان ایران برای حل مسائل اجتماعی

جایزه نوآوری اجتماعی با نام اختصاری جانا، برنامه‌ای ملی به منظور برجسته‌سازی و الگوسازی از طرح‌ها و فعالیت‌های نوآورانه پیاده‌سازی‌شده در زمینه حل مسائل اجتماعی و همچنین فعالیت‌های مرتبط با تقویت زیست‌بوم نوآوری اجتماعی کشور است که پس از بررسی صد‌ها طرح از سوی نوجوانان سراسر کشور، به ۹ طرح تعلق گرفته است. محمد رهبری، مشاور وزیر ارتباطات، تجربۀ خود از داوری در این رویداد مردم‌نهاد را روایت کرده است.
جایزه نوجوان جانا؛ جلوه‌ای از انگیزۀ نوجوانان ایران برای حل مسائل اجتماعی

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، جایزه نوآوری اجتماعی با نام اختصاری جانا، برنامه‌ای ملی به منظور برجسته‌سازی و الگوسازی از «طرح‌ها و فعالیت‌های نوآورانه‌ پیاده‌سازی‌شده در زمینه حل مسائل اجتماعی» و همچنین «فعالیت‌های مرتبط با تقویت زیست‌بوم نوآوری اجتماعی» کشور است.

 جانا با تمرکز بر طرح‌های اجراشده و اثربخش، نه صرفاً ایده‌ها، کوشیده است با برجسته‌سازی تجربه‌های الهام‌بخش و معرفی کنشگران و قهرمانان اجتماعی، زمینه جریان‌سازی، ارتقای آگاهی عمومی و جلب توجه سیاست‌گذاران و ذی‌نفعان به ظرفیت‌های نوآوری اجتماعی را فراهم آورد و به شکل‌گیری نهادهای مسئله‌محور و پاسخ‌گو در کشور کمک کند.

 دکتر محمد رهبری؛ مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور فناوری و نوآوری اجتماعی داده‌محور، یکی از داوران «جایزه نوآوری اجتماعی جانا» بود که برای انتخاب ۹ طرح از میان صدها طرح که توسط نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله از نقاط مختلف کشور ارائه شد بود، مشارکت کرد.

جایزه نوجوان جانا؛ جلوه‌ای از انگیزۀ نوجوانان ایران برای حل مسائل اجتماعی

 وی دربارۀ اهمیت برگزاری این جایزه‌ها در تشویق نوجوانان به تفکر دربارۀ حل مسائل اجتماعی، در صفحۀ شخصی خود نوشت: «ایده‌های جذابی در طرح‌ها بود؛ مانند روشی برای حل مشکل جاپارک در تهران و یا پلتفرمی با کنشگری در حوزه محیط زیست. کسانی که در این سن مشغول این فعالیت‌های نوآورانه جهت حل مسائل اجتماعی شده‌اند، حتما استعدادهای نهفته زیادی دارند که در یک ساختار آموزشی مناسب می‌تواند شکوفا شود؛ و چه خوب که تیم جایزه نوآوری اجتماعی یا «جانا» از طریق برگزاری این جایزه‌ها، این قبیل ایده‌ها را ترویج و تشویق می‌کند تا نوجوانان از دوران مدرسه به حل مسائل اجتماعی فکر کنند.»

 رهبری همچنین دربارۀ ایده‌های خیرخواهانه، نیکوکارانه و پیشرو این نوجوانان افزود: «نمی‌دانم کار درستی است که این نوجوانان را، با زمان نوجوانی خودمان مقایسه کنم یا نه؛ اما وقتی یک نوجوان کلاس دهمی از استان خراسان رضوی با ارائه دست رباتیک جهت حل مشکل افراد دارای معلولیت می‌گفت تاکنون چندین ربات امدادرسان و جنگجو و ... درست کرده، فکر می‌کردم که مهارت و دانشی که این نوجوانان در این سن یاد می‌گیرند، گام‌ها از آنچه ما یاد می‌گرفتیم جلوتر است.»

 در نهایت در این مراسم، دخترانی از استان‌های فارس، گیلان و تهران برنده سه ایده و طرح برتر شدند. جایزه اول را کسی برد که ایده یک بازی برای آموزش سنت‌ها و فرهنگ ایلات و عشایر را پیاده‌‌سازی کرده بود؛ ایده‌ای که از نظر تیم داوری جای توسعه فراوان داشت.

 جایزه دوم را دختری چهارده ساله از استان گیلان برنده شد که بازی‌ رقابتی طراحی کرده بود که در عین جذابیت، دغدغه حفظ محیط زیست را در نوجوانی که آن را بازی می‌کند، شکل می‌دهد و برنده جایزه سوم دختری از تهران بود که خلاقانه، از طریق یک دست‌سازه و با استفاده از نمادهای داستان کلیله و دمنه، تلاش کرده بود تا روشی برای خودشناسی به نوجوانان پیشنهاد دهد تا در مدارس از آن استفاده شود.




ارسال دیدگاه
captcha