کد خبر:۵۶۳۷

واگذاری ۴۵۰۰کودک بی‌سرپرست به خانواده‌ها در جنگ

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح‌های خانواده‌محور در ایام جنگ گفت: کمتر از یک ماه، بیش از ۴۰۰۰ کودک از میان حدود۱۰ هزار کودکِ مراکز شبانه‌روزی بهزیستی، در قالب طرح‌هایی مانند میزبان، خانواده امین، فرزندخواندگی، بازپیوند و مرخصی کوتاه‌مدت وارد محیط خانواده شدند که این اقدام با همراهی خانواده‌های ایرانی و برای حفظ آرامش روانی و امنیت کودکان انجام شده است.
واگذاری ۴۵۰۰کودک بی‌سرپرست به خانواده‌ها در جنگ

 مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح‌های خانواده‌محور در ایام جنگ گفت: کمتر از یک ماه، بیش از ۴۰۰۰ کودک از میان حدود۱۰ هزار کودکِ مراکز شبانه‌روزی بهزیستی، در قالب طرح‌هایی مانند میزبان، خانواده امین، فرزندخواندگی، بازپیوند و مرخصی کوتاه‌مدت وارد محیط خانواده شدند که این اقدام با همراهی خانواده‌های ایرانی و برای حفظ آرامش روانی و امنیت کودکان انجام شده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران به نقل از ایسنا، در روزهای جنگ، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرستِ سازمان بهزیستی در تهران، از مراکز شیرخوارگاه‌های مختلف به شیرخوارگاه «شبیر» منتقل شدند؛ نوزادان و کودکانی که علی‌رغم اجرای طرح‌های سازمان برای بازپیوند کودکان به خانواده‌ها، برای حفظ سلامت و امنیت بیشتر خودشان، تحت مراقبت شبانه‌روزی بهزیستی قرار داشتند. در همین فضا، حمیدرضا الوند- مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، از تجربه‌ای کم‌سابقه در حوزه مراقبت خانواده‌محور سخن می‌گوید. تجربه‌ای که با همراهی گسترده خانواده‌های ایرانی و اجرای طرح‌هایی مانند «میزبان»، «خانواده امین» و بازپیوند کودکان، زمینه حضور هزاران کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست را در محیط خانواده فراهم کرده است.

 حمیدرضا الوند، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه به طور کلی سیاست محوری سازمان بهزیستی در حوزه مراقبت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، تقویت حضور این کودکان در درون خانواده است، به ایسنا می‌گوید: بسیاری از صاحب‌نظران حوزه اجتماعی در دنیا معتقدند که «خانواده»، امن‌ترین نهاد اجتماعی است که کودک می‌تواند در درون آن، به‌صورت خودجوش مسیر بالندگی، رشد و نمو را طی کند و تمام کارکردهایی که بر یک خانواده مترتب است، در درون خانواده واقعی به‌صورت نهادینه در رفتار کودک شکل می‌گیرد.

 الوند با اشاره به اجرای گسترده طرح «میزبان» در دوران جنگ بیان می‌کند: مهم‌ترین اتفاقی که در حوزه مراقبت خانواده‌محور رخ داد، توسعه طرح میزبان بود؛ طرحی که شیوه‌نامه آن از سال ۱۴۰۲ با ابلاغ وزیر دادگستری در کشور اجرایی شد و اجرای آن ارتباطی به جنگ ندارد، چراکه تا پیش از آغاز جنگ، در مجموع حدود ۵۰۰ کودک در کشور در قالب طرح میزبان به خانواده‌ها سپرده شده بودند، اما با آغاز بحران، توسعه این طرح به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت. در حالیکه در جنگ ۵۵۰ کودک به میزبانی خانواده‌ها داده شدند.

ارسال دیدگاه
captcha