کد خبر:۵۵۹۵

نشست هم اندیشی سازمان بیمه سلامت با نهادهای حمایتی بیماران خاص برگزار شد

نشست هم‌اندیشی سازمان بیمه سلامت با انجمن‌ها، کانون‌ها و نهادهای تخصصی حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج روز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۵ برگزار شد و در آن، موضوعاتی چون گسترش پوشش صندوق صعب‌العلاج، نظام ارجاع بیماران و جلوگیری از افزایش قیمت داروها تا زمان اصلاح سامانه‌های بیمه‌ای مورد تأکید قرار گرفت.
نشست هم اندیشی  سازمان بیمه سلامت با نهادهای حمایتی بیماران خاص برگزار شد

  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، نشست هم‌اندیشی سازمان بیمه سلامت با انجمن‌ها، کانون‌ها و نهادهای تخصصی حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج روز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۵ برگزار شد و در آن، موضوعاتی چون گسترش پوشش صندوق صعب‌العلاج، نظام ارجاع بیماران و جلوگیری از افزایش قیمت داروها تا زمان اصلاح سامانه‌های بیمه‌ای مورد تأکید قرار گرفت.

 دکتر ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، در سخنان افتتاحیه این نشست با اشاره به اینکه ۱۳۰ گروه بیماری تحت پوشش صندوق صعب‌العلاج قرار دارند، گفت: برای بهره‌مندی از این پوشش بیمه‌ای، بیماران باید تحت پوشش یکی از بیمه‌های پایه شامل بیمه سلامت، تأمین اجتماعی یا نیروهای مسلح باشند و در صورت ابتلا به یکی از این ۱۳۰ گروه بیماری، در بیمه سلامت نشان‌دار شوند.

 وی با اشاره به روند توسعه منابع صندوق افزود: این صندوق در سال نخست فعالیت خود با ۵ همت آغاز به کار کرد و امسال این رقم به ۱۵ همت رسیده است.

 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همچنین از آغاز ایجاد نظام ارجاع در صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج با اولویت بیماران سرطانی خبر داد و تصریح کرد: تعریف نظام ارجاع می‌تواند به این بیماران کمک کند تا به‌درستی از خدمات صندوق بهره‌مند شوند.

 دکتر ناصحی با تأکید بر ضرورت تدوین پروتکل‌های درمانی و دستورالعمل‌های درمانی گفت: نوشتن این پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها باید به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

 وی در ادامه، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی که امکان پیشگیری از طریق غربالگری دارند را از دیگر محورهای مهم در دستور کار صندوق عنوان کرد.

 مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع قیمت داروها اعلام کرد:

 تا زمان اصلاح قیمت‌ها در سامانه بیمه‌ها، هرگونه افزایش قیمت دارو ممنوع شده است.

 وی گفت: با هماهنگی‌های انجام‌شده با وزیر بهداشت، تا زمان اخذ مصوبه بیمه‌ها و اصلاح قیمت دارو در سامانه، به هیچ عنوان افزایش قیمت داروها ابلاغ نخواهد شد.

 دکتر ناصحی با تأکید بر آثار مثبت این تصمیم برای بیماران افزود: با اجرای این تصمیم، بیماران دیگر با مشکل عدم دسترسی به دارو به دلیل افزایش قیمت‌ها مواجه نخواهند شد.

 وی توضیح داد: در فاصله میان ابلاغ قیمت جدید دارو و اصلاح آن در سامانه بیمه‌ها، بیماران ناچار بودند مابه‌التفاوت افزایش قیمت را پرداخت کنند تا بتوانند داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ مشکلی که با این دستور برطرف شده است.

 دکتر ناصحی همچنین با اشاره به تبعات اقتصادی افزایش قیمت دارو تصریح کرد: در هر نوبت افزایش قیمت، داروهای موجود در داروخانه‌ها نیز مشمول قیمت جدید می‌شوند؛ موضوعی که تنها با ابلاغ یک نامه برای داروخانه‌ها سود قابل‌توجهی ایجاد می‌کند، در حالی‌که بخش مهمی از این افزایش قیمت عملاً از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: این وضعیت در مورد داروهای سهمیه‌ای، فشار مضاعفی بر سازمان‌های بیمه‌گر وارد می‌کند و لازم است برای آن تدابیر لازم اندیشیده شود.

ارسال دیدگاه
captcha