چه پروژههایی در جنگ افتتاح شد؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، در روزهای جنگ سوم تحمیلی، علیرغم سختیها و محدودیتهایی که وجود داشت، روند توسعه در کشور متوقف نشده و زیر موشکباران شهرهای مختلف، انجام پروژههای راهسازی، نیروگاهی و آموزشی در استانها ادامه داشت تا جایی که تعدادی از این پروژهها در میانه جنگ افتتاح شد. از جمله این پروژهها ساخت و تکمیل واحدهای جدید نیروگاه نکا، جادهسازی در سیستان و بلوچستان و کرمان، افتتاح ایستگاه متروی شهری در شیراز، ساخت هزار واحد مسکونی روستایی در گلستان، مدرسهسازی در ایلام و... بود. در ادامه سه پروژه مهمتر که این روزها افتتاح شده است را مرور میکنیم.
واحد گازی نیروگاه نکا در مازندران
واحد گازی جدید نیروگاه نکا شامل دو واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۸۰ مگاواتی سیکلترکیبی است که با هدف کاهش ناترازی برق استان مازندران در دوره جنگ افتتاح شد. این واحد به منظور تامین برق پایدار پیک تابستان در استان مازندران در حال اجراست.

به گفته عظیم اعتمادی، مدیرعامل شرکت برق حرارتی، ظرفیت نیروگاه نکا با تکمیل این پروژه سیکلترکیبی جدید به دو هزار و ۷۶۰ مگاوات خواهد رسید و راندمان واحدهای جدید در حالت سیکلترکیبی بیش از ۵۳ درصد برآورد میشود.
اعتمادی افزایش ظرفیت تولید برق منطقه، ارتقای پایداری شبکه برق کشور، اشتغالزایی، توسعه دانش فنی نیروگاههای حرارتی و پاسخ به رشد مصرف برق ناشی از توسعه صنایع، کشاورزی و مصارف خانگی را از مهمترین اهداف اجرای طرح توسعه نیروگاه نکا عنوان کرد.
بزرگراه «کرمان–راور– دیهوک»
به نقل از ایسنا، بیش از ۱۱ درصد راههای کشور در استان کرمان قرار دارد که این موضوع اهمیت توسعه زیرساختهای ارتباطی در این استان را دوچندان میکند.
محور «کرمان–راور–دیهوک» به طول ۱۸۸ کیلومتر، یکی از مسیرهای مهم و استراتژیک استان کرمان است که در راستای توسعه زیرساختهای حمل ونقل کشور در حال تکمیل است و به تازگی، ۲۳ کیلومتر از این محور در قالب قطعات یک و دو افتتاح شد.

بر اساس این گزارش، تاکنون ۸۸ کیلومتر از این مسیر به بهره برداری رسیده، ۵۶ کیلومتر در حال ساخت است و برای ۴۴ کیلومتر باقی مانده نیز فرآیند اخذ مجوزهای مربوط به مناقصه در دست پیگیری قرار دارد.
این مسیر در ارتباط استان کرمان با استانهای خراسان جنوبی و خراسان رضوی نقش مهمی ایفا میکند و میتواند به عنوان یکی از مسیرهای ملی، زمینه تسهیل ارتباط استانهای جنوبی با خراسان رضوی و شهر مشهد را فراهم کند.
بهرهبرداری از ۷۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود دروازه ارتباطی ایران با جنوب شرق آسیا، شبهقاره و بخشی از آسیای میانه محسوب میشود. از همین رو هرگونه سرمایهگذاری در زیرساختهای حملونقل این استان نه تنها به بهبود شرایط زندگی مردم منطقه کمک میکند بلکه آثار آن در سطح ملی نیز قابل مشاهده است.

در روزهایی که کشور درگیر جنگ بود روند توسعه در سیستان و بلوچستان نهتنها متوقف نشد، بلکه با بهرهبرداری از ۷۰ کیلومتر بزرگراه در محورهای زاهدان–بیرجند و زاهدان–خاش ادامه یافت؛ اقدامی مهم که با تلاشهای اداره کل راه و شهرسازی استان، گامی موثر در ارتقای ایمنی سفرها، افزایش آسایش مردم و تقویت زیرساختهای ارتباطی شرق کشور بهشمار میرود.
به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، توسعه راههای ارتباطی در این استان به معنای تقویت دسترسی به مرزهای تجاری، افزایش سرعت انتقال کالا و فراهم شدن زمینههای جدید برای فعالیتهای اقتصادی است. در این گذر محورهای زاهدان–خاش و زاهدان–بیرجند از جمله مسیرهایی هستند که نقش مهمی در اتصال شرق کشور به یکدیگر ایفا میکنند.
این مسیرها علاوه بر ایجاد پیوند میان استانهای شرقی بخشی از شبکه گستردهتری هستند که امکان دسترسی به بازارهای منطقهای و مسیرهای ترانزیتی را فراهم میکند و بهرهبرداری ۴۵ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان- خاش و ۲۵ کیلومتر در محور زاهدان- بیرجند در شرایط جنگی نشان داد که برنامهریزی برای توسعه زیرساختهای حیاتی این خطه حتی در شرایط دشوار نیز متوقف نشده است.