کد خبر:۵۱۳۴

سومین بیانیۀ تشکل‌های مردم‌نهاد ایران خطاب به سازمان ملل و جهانیان: محیط زیست در معرض آسیب‌های جنگ است

«شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست، منابع طبیعی و توسعه پایدار ایران» در محکومیت حمله آمریکا و اسرائیل به زیرساختهای حیاتی، تأسیسات آبی و انرژی و تهدید جدی محیط زیست ایران، بیانیه‌ای را به سازمان ملل متحد و چندین سازمان بین‌المللی دیگر ارسال کرد. این سومین بیانیۀ تشکل‌های مردم‌نهاد ایران بوده و با راهبری شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه تهیه و ارسال شده است.
سومین بیانیۀ تشکل‌های مردم‌نهاد ایران خطاب به سازمان ملل و جهانیان: محیط زیست در معرض آسیب‌های جنگ است

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، اشکان تقی‌پور؛ مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در گفت‌وگو با خیر ایران گفت: در پی نشست‌های متعددی که با آقای محمد الموتی؛ دبیر تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور داشتیم بر اهمیت واکنش جدی، تخصصی، حقوقی و قانونی تشکل‌های اجتماعی نسبت به جایگاه غیر قابل انکار حفظ محیط زیست کشور در جنگ تحمیلی اخیر از زوایای گوناگون به جمع‌بندی رسیدیم. همچنین لازم دانستیم در محکومیتِ زیر پا گذاشته‌شدن قوانین بین‌الملل و کنوانسیون‌های جهانی محیط زیست در حملات اخیر که جغرافیای ایران، محیط زیست و منابع طبیعی را مورد مخاطره قرار داده است، واکنش شدید داشته باشیم.

 این عضو شورای ملی حمایت و توسعه‌ تشکل‌ها ادامه داد: بر این اساس، با محوریت و راهبری «شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه» و با همت «شبکه ملی تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور» و «شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست، منابع طبیعی و توسعه پایدار ایران» بیانیه‌ای با موضوع «محکومیت حمله آمریکا و اسرائیل به زیرساخت‌های حیاتی، تأسیسات آبی و انرژی ایران و ضرورت صیانت از محیط زیست در شرایط مخاصمات مسلحانه در ایران و منطقه» تنظیم شد. این بیانیه با امضای ۱۳۴۵ تشکل مردم‌نهاد ایران اعم از تخصصی و عمومی در راستای حفاظت از محیط زیست ایران و منطقه و محکومیت این حملات در بند‌های تخصصی از منظر علمی و حقوقی تهیه و تدوین و به سازمان ملل متحد ارسال شد.

 وی افزود: پیش از این شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، بیانیه‌ اول خود را در محکومیت حمله به مدرسه میناب و بیانیه دوم خود را نیز در راستای محکومیت حمله به مراکز درمانی، حمایتی، آموزشی و اماکن غیر نظامی دیگر و همچنین شهادت مادران، کودکان، نوجوانان و جوانان، زنان و مردان غیر نظامی با امضای موسسات خیریه، سازمان مردم‌نهاد و تشکل اجتماعی غیر دولتی کشورمان به سازمان ملل متحد ارسال کرده بود.

 مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه تأکید کرد: امید است ثبت علمی، تخصصی و حقوقی این وقایع در سازمان ملل متحد از سوی جامعه مدنی ایران در کنار تلاش‌های نهاد‌های متولی دولتی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، سازمان بهزیستی کشور، مرجع ملی حقوق کودک، وزارت امورخارجه، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش، چَشم دولت‌ها، افکار عمومی جهان و نهاد‌های مدنی سرتاسر گیتی در حوزه‌های حمایت از محیط زیست، بر جنایات انجام‌شده بیش از پیش گشوده شود.

 تقی‌پور در پایان گفت: بیانیه چهارم و بیانیه‌های بعدی نیز در صورت نیاز، منطبق بر اصول بین‌الملل و با همراهی تیم حرفه‌ای مردم‌نهاد در حوزه‌ بین‌الملل و هماهنگی کامل تشکل‌های اجتماعی کشور، جهت محکومیت تجاوز‌های آشکار غیر قانونی دشمنان با منبع معتبر و مستندات تهیه خواهد شد و بر مبنای اولویت‌های موضوعی به دبیر کل سازمان ملل، گزارشگران ویژه، کمیسر عالی و شورا‌های مربوط در سازمان ملل ارسال می‌شود.

متن بیانیه را اینجا بخوانید.

 

ارسال دیدگاه
captcha