«مهر گیتی» همچنان مهر میورزد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، در هنگامه بحران و سختی، زمانی که سایه جنگ بر سر ملتها سنگینی میکند و آرامش و امنیت دستخوش تلاطم میشود، چهره واقعی انسانیت و همدلی در قالب فعالیتهای خیرخواهانه و نیکوکارانه، بیش از پیش نمایان میگردد. در چنین شرایطی، نهادها و سازمانهایی که دل در گرو یاریرساندن به همنوعان دارند، نقشی حیاتی در حفظ روحیه جامعه، تداوم خدمات ضروری و ایجاد امید ایفا میکنند.
در این شرایط با زهرا گیتینژاد؛ مدیرعامل مؤسسه خیریه مردمنهاد مهر گیتی به گفتوگو پرداختیم و وضعیت مؤسسه را جویا شدیم:
-آیا در روزهای اخیر مؤسسه مهر گیتی به فعالیتهای خود ادامه داده است؟
ما اولین روزی که جنگ شد، بلافاصله دفتر را تعطیل کردیم به این دلیل که ما نسبت به کارمندانمان مسئولیتی داریم و باید از آنها محافظت کنیم. اما کار تعطیل نشده و تمام کارهایمان را داریم انجام میدهیم. مدرسهسازی و تجهیز هنرستانها در مناطق کمبرخوردار که یکی از وظایف ماست، در استانهای مختلف در حال پیگیری و انجام است. از تمام اقدامات نیز عکس و فیلم تهیه و برای ما ارسال شده است. کار تعطیل نشده است!
ما حدود ۳۰۰۰ دانشآموز و دانشجو داریم که بورسیه هستند و باید برای آنها هر دوماه یکبار مبلغی واریز کنیم. این اقدام نیز با مراجعه به بانک صورت گرفته است. اما سایر واریزیها مانند پرداخت عیدی به این عزیزان به صورت آنلاین انجام میشود. برنامه آموزش دانشآموزان کنکوری منطقه جنوب سیستانوبلوچستان در ۲۳ مدرسه نیز به صورت آنلاین و مطابق برنامههای از پیش تعیین شده در حال انجام است.
-در این شرایط منابع مالی و انسانی مؤسسه را چطور مدیریت میکنید؟
خیرین ما تعهدات خود را حتی در این شرایط نیز انجام میدهند و وقفهای ایجاد نشده است. من اطمینان دارم که در این شرایط مردم احساس همدلی بیشتری میکنند و سابقا نیز چنین بوده است. درباره نیروی انسانی نیز باید بگویم که بسیاری از داوطلبان ما در بخش حمایت تحصیلی فعالیت میکنند و هماکنون نیز از طریق پیامرسانها و برنامههای داخلی به کار خود ادامه میدهند. در سایر بخشها نیز افراد به کارهای مربوط به خود از طریق دورکاری مشغول هستند.
-به عنوان فردی که سالها در عرصه نیکوکاری فعالیت کردهاید، پیشنهادتان برای سایر خیرین و داوطلبان چیست؟
ما در طول سالهای فعالیت، بحرانهای مختلفی مانند سیل، زلزله، کرونا و جنگ ۱۲ روزه را تجربه کرده و پشت سر گذاشتهایم. هرکدام از این بحرانها، توسط خیرین و داوطلبان مدیریت شدند و الان نیز باید چنین شود. میخواهم بگویم که در هیچ شرایطی مردم ما نسبت به اتفاقات بیتفاوت نبودهاند. حتی در شرایط فعلی نیز روال سابق ادامه دارد و بسیاری از فعالین وارد عمل شدهاند.
بسیاری از جوانان، دانشآموزان و دانشجویان کشته شدهاند و با این حال بسیاری از مردم با من تماس میگیرند و میپرسند که چه کاری میتوانم انجام دهم. با این حال باید بدانیم که جز با توقف جنگ، کار زیادی نمیتوان انجام داد. پس از جنگ باید برنامهریزیهای دقیقی برای بهبود اوضاع انجام شود. من مطمئن هستم که هم خیرین و هم داوطلبان پای کار ایران خواهند بود.
-خطاب به مردم ایران چه صحبتی دارید؟
ما الان در شرایط خوبی نیستیم. همه انسانها استرس دارند و عصبی هستند. پیام من به مردم ایران این است که فقط باید مقاومت کنیم، فقط باید مدارا کنیم، فقط باید صبر کنیم و ببینیم خدا چه مقدر کرده و چه تصمیمی در نظر گرفته است. من در این روزهای ماه مبارک رمضان از مردم ایران میخواهم که همه با هم دعا کنیم تا شرایط به نفع ملت و وطن ما رقم بخورد و ایران عزیزمان حفظ شود. باید دعا کنیم که ایران، سربلند از این حادثه بیرون بیاد.