آغاز هفته ملی مبارزه با سرطان ۱۴۰۴ با شعار «هیچ‌کس تنها نیست»

هفته ملی مبارزه با سرطان (۴ لغایت ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۴) با شعار محوری «هیچ‌کس تنها نیست؛ با هم علیه سرطان از پیشگیری تا درمان و تسکین» آغاز شده است. این پویش فرصتی برای تقویت آگاهی‌رسانی و تشویق جامعه به پیشگیری و شناسایی زودهنگام بیماری است تا تأثیرات آن در جامعه به حداقل برسد.
آغاز هفته ملی مبارزه با سرطان ۱۴۰۴ با شعار «هیچ‌کس تنها نیست»

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، هفته ملی مبارزه با سرطان (۴ لغایت ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۴) آغاز شده است.

 در همین راستا مهدی قلیان؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد که با ارتقای سواد سلامت و انجام غربالگری‌های منظم، می‌توان بیش از نیمی از سرطان‌ها را پیشگیری یا به‌طور کامل درمان کرد. قلیان با اشاره به کمپین جهانی «United by Unique» برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم‌راستا با اهداف ملی و بین‌المللی، برنامه‌های هفته ملی مبارزه با سرطان سال ۱۴۰۴ را با شعار محوری «هیچ‌کس تنها نیست؛ با هم علیه سرطان از پیشگیری تا درمان و تسکین» اجرا می‌کند.

 وی افزود: این پویش فرصتی مغتنم برای تقویت آگاهی‌رسانی در خصوص عوامل خطر، تشویق جامعه به پیشگیری و شناسایی زودهنگام بیماری است تا از این طریق، تأثیرات جسمی، روانی و اجتماعی سرطان در جامعه به حداقل برسد.

آغاز هفته ملی مبارزه با سرطان ۱۴۰۴ با شعار «هیچ‌کس تنها نیست»

تغییر باور‌های نادرست؛ سرطان پایان زندگی نیست

 قلیان با تأکید بر لزوم اصلاح دیدگاه‌های عمومی نسبت به این بیماری خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی ما، بهبود باور‌های نادرست مردم است. سرطان همیشه مساوی با مرگ نیست و امروزه دست‌کم نیمی از سرطان‌ها بهبود می‌یابند. وی تصریح کرد: برخلاف تصور عمومی، سرطان یک بیماری واگیردار نیست و لزوماً با درد شروع نمی‌شود؛ لذا نباید فقدان درد را نشانه سلامت کامل دانست.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خودمراقبتی را اصلی‌ترین گام در پیشگیری برشمرد و گفت: رعایت «سبک زندگی سالم» شامل حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه، حفظ وزن ایده‌آل، مدیریت استرس، خواب کافی و تغذیه صحیح (کاهش مصرف قند، چربی و غذا‌های سوخته) می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

 وی همچنین نسبت به مصرف دخانیات هشدار داد و افزود: هر وعده قلیان معادل ۵۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار سم وارد بدن می‌کند و ترک آن در هر سنی، یک پیروزی برای سلامت محسوب می‌شود.

فراخوان برای غربالگری رایگان سه سرطان شایع

 قلیان بر اهمیت غربالگری در پایداری سلامت جامعه تأکید کرد و از گروه‌های هدف خواست به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند.

 معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه «سلامت، یک تصمیم مشترک است»، بر نقش کلیدی سازمان‌هایی نظیر آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، صداوسیما و جهاد کشاورزی در کنترل عوامل خطر محیطی (مانند آلودگی هوا و سلامت محصولات کشاورزی) تأکید کرد. وی همچنین از ظرفیت خیرین، سازمان‌های مردم‌نهاد و چهره‌های تأثیرگذار دعوت کرد تا به عنوان سفیران امید، در اشاعه فرهنگ پیشگیری و حمایت از بیماران مشارکت فعال داشته باشند.

 قلیان در پایان یادآور شد: برنامه‌های این هفته در قالب روزشمار ملی از «آگاهی» تا «مشارکت ملی» تدوین شده است و تمامی مراکز درمانی و بهداشتی تحت پوشش دانشگاه، آماده ارائه خدمات مشاوره و غربالگری به عموم مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی هستند.

پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان

 اورنگ ایلامی؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این خصوص گفت: هفته ملی مبارزه با سرطان با هدف پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، افزایش آگاهی و اصلاح باورهای نادرست مردم، فرصتی است تا با اجرای برنامه های آموزشی، غربالگری و شناسایی زودهنگام سرطان بتوانیم گام موثری در راستای کنترل این بیماری برداریم.

 وی ادامه داد: سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون ها مورد در جهان رخ می دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، تومور در مراحل اولیه و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.

 ایلامی تأکید کرد: از جمله مهم ترین دلایل برای افزایش بروز سرطان در ایران و جهان می‌توان به افزایش امید به زندگی و تعداد سالمندان، تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و پرکالری و کم تحرکی و عوامل محیطی مانند افزایش مصرف سوخت های فسیلی اشاره کرد.

منابع:

روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

روابط‌عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

ارسال دیدگاه
captcha