اپلیکیشن‌های «نیان» و «ایمن‌یار» برای تسهیل استفاده ناشنوایان از خدمات امدادی معرفی شدند

جلسه کمیته فنی و تحقیقاتی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور امروز در سازمان بهزیستی برگزار شد؛ نشستی که در آن دو اپلیکیشن ویژه ناشنوایان برای برقراری ارتباط اضطراری با نهادهای امدادی معرفی و ارزیابی شد.
اپلیکیشن‌های «نیان» و «ایمن‌یار» برای تسهیل استفاده ناشنوایان از خدمات امدادی معرفی شدند

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، جلسه کمیته فنی و تحقیقاتی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور صبح امروز دوشنبه ۲۶ آبان‌ماه در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد. محور اصلی این نشست، بررسی وضعیت دسترس‌پذیری دیجیتال برای افراد دارای معلولیت، به‌ویژه ناشنوایان بود. در همین راستا دو اپلیکیشن فعال در حوزه ارتباطات اضطراری ناشنوایان شامل «نیان» و «ایمن‌یار» معرفی و ارزیابی شدند.

 غلامرضا رضایی‌فر؛ رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با تأکید بر ضرورت توسعه دسترس‌پذیری دیجیتال اظهار کرد: پیشرفت فناوری این نیاز را پررنگ‌تر کرده و زمان آن رسیده که توجه خود را از مناسب‌سازی صرفاً فیزیکی، به حوزه دیجیتال نیز گسترش دهیم. در کشور بین پنج تا شش میلیون فرد ناشنوا و کم‌شنوای شدید زندگی می‌کنند اما در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تمرکز اصلی بر مسائل معلولان جسمی و حرکتی بوده و موضوع ناشنوایان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 در بخش دیگری از نشست، سیدزاده از دانشگاه صنعتی اصفهان، اپلیکیشن «نیان» را معرفی کرد و توضیح داد که این نرم‌افزار طی دو سال طراحی شده و هدف اصلی آن تسهیل ارتباط ناشنوایان با افراد شنواست. به گفته وی، «نیان» با تبدیل گفتار به متن، امکان ارتباط سریع بین افراد را فراهم می‌کند و کاربر ناشنوا می‌تواند با روشن‌کردن میکروفون موبایل خود، صحبت‌های فرد مقابل را به‌صورت نوشتاری دریافت کند.

 وی همچنین با اشاره به قابلیت‌های امدادی این اپلیکیشن افزود: در نیان امکان ثبت فوریت‌ها و برقراری ارتباط با پلیس، آتش‌نشانی، اورژانس و اورژانس اجتماعی وجود دارد. فرد ناشنوا با نگه‌داشتن دکمه قرمز به مدت پنج ثانیه می‌تواند درخواست کمک و موقعیت جغرافیایی خود را ارسال کند.

 در ادامه جلسه، محمدامین وکیل‌الرعایا؛ معاون سازمان آتش‌نشانی کاشان از اجرای موفق اپلیکیشن «ایمن‌یار» خبر داد و گفت: این برنامه از هفتم مهرماه ۱۴۰۴ با همکاری بهزیستی و انجمن ناشنوایان کاشان راه‌اندازی شده و به افراد ناشنوا امکان می‌دهد موقعیت جغرافیایی خود را از طریق اپلیکیشن برای اپراتور ارسال کنند تا در کوتاه‌ترین زمان خدمات امدادی دریافت کنند.

 به گفته وی، هم‌اکنون ۲۵۰ ناشنوا در کاشان تحت پوشش این اپلیکیشن هستند و تاکنون دو مورد حادثه با استفاده از این برنامه مدیریت و رفع شده است. وکیل‌الرعایا همچنین توضیح داد: شماره تلفن تمام ناشنوایان کاشانی در سامانه ثبت شده و اپراتور هنگام تماس متوجه ناشنوابودن فرد می‌شود. علاوه بر این، امکان اعلام درخواست از طریق پیامک یا استفاده مستقیم از آیکون اپلیکیشن نیز وجود دارد.

 در پایان جلسه، رضایی‌فر با اشاره به ضرورت ایجاد پایگاه جامع مترجمان زبان اشاره گفت: این موضوع نیازمند ساختار و اعتبار جداگانه است و ممکن است زمان‌بر باشد. اما اکنون هدف اصلی ما این است که فرد ناشنوا در هر شرایطی بتواند بدون واسطه با خطوط امدادی تماس بگیرد.

ارسال دیدگاه
captcha