خشونت، کودک‌آزاری و سالمندآزاری را به شماره ۱۲۳ گزارش کنید

اورژانس اجتماعی در خط مقدم رسیدگی به بحران‌های اجتماعی قرار دارد و هدف آن مداخله فوری، پیشگیری از آسیب و حمایت از افراد در معرض خطر است. شهروندان در صورت اطلاع از هرگونه خشونت علیه سالمندان، کودکان یا سایر افراد باید بدون تأخیر با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس بگیرند تا مددکاران بتوانند به‌صورت تخصصی مداخله کرده و فرد آسیب‌دیده را از محیط خطر دور کنند.
خشونت، کودک‌آزاری و سالمندآزاری را به شماره ۱۲۳ گزارش کنید

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، اورژانس اجتماعی با شماره تماس ۱۲۳، تلفن فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور است که همه شهروندان می‌توانند در مواقع بروز بحران فردی یا خانوادگی با آن تماس بگیرند. شهروندان در صورت اطلاع از هرگونه خشونت علیه سالمندان، کودکان یا سایر افراد باید بدون تأخیر با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس بگیرند تا مددکاران بتوانند به‌صورت تخصصی مداخله کرده و فرد آسیب‌دیده را از محیط خطر دور کنند.

 این سامانه برای مداخله فوری در موقعیت‌هایی مانند اختلافات خانوادگی حاد و زوجین متقاضی طلاق، زنان و دختران آسیب‌دیده یا در معرض آسیب، کودکان کار، خیابانی یا قربانی سوءاستفاده جنسی، افراد دارای افکار یا اقدام به خودکشی، موارد کودک‌آزاری، همسرآزاری و سالمندآزاری طراحی شده است. 

 به‌گفته سیدحسن موسوی چلک؛ بنیانگذار اورژانس اجتماعی، هدف اصلی این سامانه، جایگزینی مداخلات اجتماعی پیشگیرانه به‌جای اقدامات قضایی و انتظامی زودهنگام است؛ اقدامی که نقش مهمی در پیشگیری از جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کند. پس از تماس با سامانه ۱۲۳، مددکاران اجتماعی و روان‌شناسان اورژانس اجتماعی بلافاصله با فرد تماس‌گیرنده ارتباط گرفته و در صورت نیاز، تیم تخصصی به محل حادثه اعزام می‌شود. این تیم‌ها با همکاری نیروی انتظامی، در موارد حساس از جمله خشونت خانگی، کودک‌آزاری یا سالمندآزاری به‌صورت فوری مداخله می‌کنند تا ضمن محافظت از فرد آسیب‌دیده، امکان ارجاع او به مراکز تخصصی و امن را فراهم کنند.

 اورژانس اجتماعی در سراسر کشور از طریق سه بخش اصلی فعالیت می‌کند: خط تلفنی ۱۲۳ برای مشاوره و دریافت گزارش‌ها، تیم‌های سیار اورژانس اجتماعی برای حضور در محل و مراکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی. تمامی خدمات این سامانه رایگان و محرمانه است و در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها در دسترس عموم مردم قرار دارد.

 بر اساس داده‌های ثبت‌شده در اورژانس اجتماعی، از ابتدای فروردین تا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴، در استان تهران بیش از ۴۳ هزار تماس با خط ۱۲۳ برقرار شده است. بیشترین موارد گزارش‌شده مربوط به اختلافات خانوادگی حاد، کودک‌آزاری، همسرآزاری، اقدام به خودکشی، سالمندآزاری، و حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده بوده است. از این میان، بیش از ۲۳ هزار مورد کودک‌آزاری گزارش شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از مداخلات اورژانس اجتماعی منجر به حل مؤثر مشکل شده است.

 


ارسال دیدگاه
captcha