کد خبر:۳۷۸۶

نوآوری یک بنیاد خیریه آموزشی در هند برای بهبود تغذیه‌ دانش‌آموزان

بنیاد خیریه «آکشایا پاترا»، در هند با همکاری یک شرکت فناوری، به ابتکاری نوآورانه رسیده است که از قدرت هوش مصنوعی و اتوماسیون پیشرفته برای بهبود وضعیت تغذیه دانش‌آموزان بهره می‌برد. «برنامه ملی تغذیه دانش‌آموزان هند» که محصول این همکاری نوآورانه است، نه‌تنها فرآیند‌های خیریه را متحول ساخته، بلکه سرعت و کیفیت خدمت‌رسانی به میلیون‌ها کودک محروم هند را ارتقاء داده است. این همکاری با کاهش ۷۰ درصدی زمان عملیات و بهینه‌سازی سیستم‌های توزیع، الگویی درخشان از تأثیر فناوری بر بهبود زندگی اقشار آسیب‌پذیر ارائه می‌دهد.
نوآوری یک بنیاد خیریه آموزشی در هند برای بهبود تغذیه‌ دانش‌آموزان

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، در یک همکاری پیشگامانه بین فناوری و اقدامات انسان‌دوستانه، بنیاد خیریه «آکشایا پاترا»، با بهره‌گیری از راهکار‌های هوشمند یک شرکت فناوری به نام «اتوماسیون در هر کجا» (Automation Anywhere)، تحولی چشمگیر در اجرای برنامه ملی دولت هند برای تغذیه دانش‌آموزان، به نام «پی‌ام پوشان» (PM-POSHAN)،(1)  ایجاد کرده است. «پی‌ام پوشان» به عنوان یک برنامه ملی که نسخه به‌روزرسانی‌شده طرح قدیمی «وعده‌ی غذایی نیمروز» است-با هدف مبارزه با سوءتغذیه و تأمین تغذیه رایگان و باکیفیت برای دانش آموزان مدارس دولتی طراحی شده است. این برنامه علاوه بر توزیع روزانه غذا‌های مغذی، بر بهبود سلامت عمومی، رشد جسمی و شناختی و افزایش نرخ حضور کودکان در مدارس تمرکز دارد و روزانه به میلیون‌ها دانش‌آموز در سراسر هند خدمات‌رسانی می‌کند.

 این تحول چشمگیر، مأموریت آکشایا پاترا را برای تأمین وعده‌های غذایی روزانه ۵ میلیون کودک در روز‌های مدرسه به طور قابل توجهی تسریع بخشیده است. در حال حاضر این بنیاد به بیش از ۲.۳۵ میلیون کودک در ۲۵ هزار مدرسه دولتی و تحت حمایت دولت در سراسر هند خدمات‌رسانی می‌کند. همکاری با شرکت «اتوماسیون در هر کجا»،  تاکنون نتایج ملموسی در پی داشته و  منجر به تحول در حوزه‌های کلیدی عملیاتی از جمله مدیریت اهداکنندگان، بهینه‌سازی مسیر‌ها و بهبود زنجیره تأمین شده است.

 دستاوردهای کلیدی این برنامه، بهینه‌سازی مدیریت اهداکنندگان، تحول لجستیک، زنجیره تأمین و کاهش ضایعات غذایی بوده است، برای مثال، با کاهش ۷۰درصد زمان، پردازش فرآیندهای مرتبط با اهداکنندگان، از ۲۰ ساعت به ۴۰ دقیقه رسیده و باعث افزایش شفافیت و کاهش خطاهای دستی در مدیریت داده‌های اهداکنندگان شده است. در زمینه تحول حوزه لجستیک، مسیرهای تحویل غذا برای ۲٬۲۰۰ خودرو در ۱٬۵۰۰ مسیر روزانه با استفاده از داده‌های لحظه‌ای و هوش مصنوعی، بهینه‌سازی شده  و باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری عملیاتی شده است. از سوی دیگر پیاده‌سازی مکانیزم‌های هوش مصنوعی عامل‌محور(Agentic AI) برای پیش‌بینی دقیق تقاضا و تنظیم تولید براساس آن، یکی دیگر از دستاوردهای این فناوری است. همه این عوامل باعث تأثیر مستقیم بر تغذیه و آموزش کودکان، بهبود نرخ ثبت‌نام، حضور و تمرکز دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم شده‌اند.

 «وینود سوداکار»، مدیر فناوری اطلاعات بنیاد آکشایا پاترا در این باره می‌گوید: با استفاده از ابزار‌های هوشمندتر، ما قادر به ایجاد تأثیرات در مقیاس وسیع‌تر، با سرعت بیشتر، کارایی بالاتر و به شیو‌های پایدارتر هستیم. این بهبود‌ها به تیم‌های سازمان امکان داده تا به جای پرداختن به کار‌های عملیاتی وقت‌گیر، بر برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه روابط متمرکز شوند.

بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند و ایجاد تحولی اساسی در برنامه ملی تغذیه‌ی دانش‌آموزان هند
 با موفقیت‌های چشمگیر فاز اول این همکاری، برنامه‌هایی برای گسترش بیشتر آن طراحی شده است. فاز بعدی شامل توسعه سیستم‌های تأمین هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود که امکان خرید مستقیم محلی را فراهم می‌کند. همچنین قرار است مکانیسم‌های تولید پاسخگو به تقاضا با هدایت هوش مصنوعی عامل‌محور پیاده‌سازی شود که به کاهش چشمگیر ضایعات غذایی منجر خواهد شد. بهبود‌های بیشتر در حوزه لجستیک تحویل و برنامه‌ریزی منابع نیز در دستور کار قرار دارد که با گسترش فعالیت‌های بنیاد، انعطاف‌پذیری عملیاتی آن را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. آکشایا پاترا همچنین از داده‌های لحظه‌ای(real-time) و اتوماسیون هوشمند برای ارتقای عملکرد لجستیک ناوگان گسترده خود استفاده خواهد کرد. این ناوگان شامل بیش از ۲۲۰۰ خودروی تحویل است که روزانه بیش از ۱۵۰۰ مسیر مختلف را طی می‌کنند و بهینه‌سازی این سیستم منجر به بهبود برنامه‌ریزی مسیرها، افزایش بهره‌وری سوخت و شفافیت بیشتر عملیات خواهد شد.

هوش مصنوعی می‌تواند مهربانی را با دقت مقیاس‌پذیر کند

 همکاری آکشایا پاترا و « اتوماسیون در هر کجا» نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند مهربانی را با دقت مقیاس‌پذیر کند. این مدل نه‌تنها کارایی عملیاتی را متحول کرده، بلکه اثبات می‌کند که فناوری قادر است منابع محدود خیریه‌ها را به‌طور بهینه به خدمت بگیرد تا تأثیر اجتماعی عمیق‌تری ایجاد شود. «نیتی مهتا شوکلا»، بنیان‌گذار برنامه در این رابطه می‌گوید: ما فناوری را تقویت‌کننده تأثیر اجتماعی می‌دانیم. این همکاری نشان می‌دهد که اتوماسیون هوش مصنوعی می‌تواند هر روپیه را مؤثرتر، هر وعده غذا را سریع‌تر و هر کودک را بهتر تغذیه کند.  

 این تحولات دیجیتال در کنار ابعاد گسترده برنامه «پی‌ام پوشان» که شامل غنی‌سازی مواد غذایی، نظارت دیجیتال و مشارکت فعال جامعه می‌شود، نقشی کلیدی در تحقق اهداف ملی هند برای مبارزه با گرسنگی و ارتقای سطح آموزش ایفا می‌کند. برنامه نه تنها به تأمین تغذیه اساسی میلیون‌ها کودک به ویژه در مناطق محروم می‌پردازد، بلکه با بهبود شاخص‌های سلامت و افزایش نرخ حضور در مدارس، به کاهش نابرابری‌های آموزشی نیز کمک شایانی می‌کند. ترکیب این برنامه ملی با فناوری‌های پیشرفت‌های که آکشایا پاترا به کار گرفته است، نمونه‌ای موفق از همگرایی فناوری و اقدامات انسان‌دوستانه محسوب می‌شود که می‌تواند الگویی برای سایر برنامه‌های مشابه در سطح جهان باشد.

 این همکاری نشان می‌دهد چگونه به کارگیری راهکار‌های هوشمند می‌تواند تأثیر اقدامات خیرخواهانه را چندین برابر کرده و به سازمان‌های غیردولتی امکان دهد تا با منابع محدود، خدماتی باکیفیت‌تر و در مقیاس گسترده‌تر ارائه دهند.

پی‌نوشت:

1-طرح PM Poshan: طرح Pradhan Mantri Poshan که با نام ماموریت ملی تغذیه یا Poshan Abhiyan نیز شناخته می‌شود، برنامه‌ای از دولت هند است که با هدف رسیدگی به سوء تغذیه و مسائل مرتبط با آن در بین کودکان و مادران اجرا می‌شود. این طرح که در مارس ۲۰۱۸ آغاز شد، با رویکردی چندبخشی عمل می‌کند و وزارتخانه‌ها و ادارات مختلف را درگیر می‌کند تا پوشش جامع و اجرای مؤثر آن را تضمین کند.

منبع:

frontier-enterprise

 


ارسال دیدگاه
captcha