به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، «بنیاد خیریه آموزشی شاین» به منظور تحول در نظام آموزشی، قول یک سرمایهگذاری بزرگ حدود 10 میلیون پوندی برای ارتقای وضعیت آموزشی در یک شهر انگلیس داده است. این سرمایهگذاری که با همکاری دانشگاه شهر «ساندرلند» انجام میشود، بخشی از یک استراتژی گسترده برای ایجاد تغییر پایدار در چشمانداز آموزشی شهر است.
بنیاد خیریه شاین، در سال 1999 توسط گروهی از نیکوکاران که از سرمایهگذاران بزرگ تجاری و مالی بودند، راهاندازی شد که هدفش حمایت از دانشآموزان و مدارس بود. تاکنون بنیاد شاین نزدیک به 30 میلیون پوند برای بیش از 300 پروژه آموزشی سرمایهگذاری داشته و به بیش از یک میلیون کودک در 20 هزار مدرسه انگلستان کمک کرده است. در دوران کرونا حدود یک میلیون کودک محروم از دسترسی به برنامههای آنلاین، تحت حمایت مالی این بنیاد قرار گرفتند. برنامههای حمایتی این بنیاد ابتدا در شهر لندن اجرا میشد اما بعد از دو دهه، دامنه این فعالیتها به شهرهای دیگر انگلستان، نیز گسترش یافت.
بنیاد شاین با همکاری با آموزش و پرورش لندن، یکی از حامیان اولیه برنامههای آموزشی معروف مدارس نیز بوده است، برنامههایی چون «ابتدا آموزش»، «به سوی دانشگاه» و «هر دانشآموز یک خواننده کتاب» ( Teach First، IntoUniversity، Every Child A Reader). این برنامهها همگی تأثیری ماندگار بر سیستم آموزشی لندن گذاشتند. برای مواجهه با نابرابریهای شدید آموزشی در نقاط مختلف انگلستان، در سال 2017 بنیاد شاین تصمیم گرفت که لندن را ترک و بر شهرهای دیگر تمرکز کند. از آن زمان به بعد، پیداکردن مدارسی که نیازمند تغییر هستند، اولویتهای مالی و سرمایهگذاری، این بنیاد خیریه قرار گرفت و رویکرد آن نیز همچنان حول محور دانشآموزان و معلمان میچرخد.
اهداف یک سرمایهگذاری بزرگ
طرح جدید 10 میلیون پوندی بنیاد خیریه شاین به دنبال تحول نظام آموزشی و رفع موانع و معایب سیستماتیک دانشآموزان شهر ساندرلند میباشد. خیریه شاین بر این باور است که برای دسترسی به فرصتهای رشد و موفقیت، باید منابع کافی برای آموزش معلمان، ارائه فناوری و منابع ضروری، اختصاص یابد. این تعهد بلندپروازانه که سرمایهگذاری بسیار بزرگی در حوزه آموزش محسوب میشود، در صورت موفقیت میتواند نقش مهمی در توانمندسازی کودکان ساندرلند، داشته باشد.
سرمایهگذاری خیریه شاین در بخش آموزش، باعث تقویت رویکرد مشارکتی نیز خواهد شد زیرا قرار است از نزدیک با خیرین، مدارس و سازمانهای اجتماعی برای ایجاد یک محیط حمایتی پیرامون کودکان همکاری کند. این مشارکت با هدف ایجاد تأثیر بلندمدت بر سیستم آموزشی منطقه، شکوفاکردن پتانسیل دانشآموزان، و توانمندسازی آنها برای کمک به رشد و بالندگی جامعه است. برنامههای تربیت معلم نیز یک جزء حیاتی از طرح سرمایهگذاری شاین خواهد بود که دانش و ابزارهایی را برای مربیان فراهم میکند تا نیازهای منحصر به فرد دانشآموزان خود را شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کنند.
این طرح به دنبال توسعه حرفهای مداوم و حمایت هدفمند معلمان در ایجاد محیطهای یادگیری جذاب و فراگیر است تا آنها بتوانند تابآوری، خلاقیت و مهارتهای تفکر انتقادی را در بین دانشآموزان تقویت کنند. برنامههای مشاوره و مربیگری نیز یکی از کانونهای تمرکز طرح شاین خواهد بود تا کودکان را با جامعه پیوند دهد و نقشی حیاتی در ایجاد اعتماد به نفس دانشآموزان، بازی کند. این برنامه همچنین به دانشآموزان کمک میکند تا چالشهایی را که ممکن است در داخل و خارج از کلاس با آنها مواجه شوند را مدیریت کنند. طرح سرمایهگذاری خیریه شاین، دسترسی مدارس ساندرلند به فناوری و منابع بسیار ضروری را فراهم میکند و با پر کردن شکاف دیجیتالی به نفع کودکانی که دسترسی کمتری به ابزار دیجیتال دارند، وارد عمل میشود. شاین امیدوار است با تسهیل و فراهم کردن ابزار و زیرساختهای لازم، اطمینان حاصل کند که هر کودک، فرصت مشارکت در تجربیات یادگیری برای موفقیت در قرن بیست و یکم را دارد.
نقطه قوت طرح شاین
دادههای پژوهشی خیریه شاین، و تلاش برای بهرهگیری از این دادهها در ارتقای آموزش، نقطه قوت خیریه شاین میباشد که در کنار منابع مالی بالا توانسته است به اهداف خود برای سرمایهگذاری بهتر دست یابد. این آمارها به خیرین شاین نشان دادند که در سرتاسر ساندرلند، دانشآموزان نسبت به سایر نقاط کشور عملکرد ضعیفتری را تا رسیدن به دیپلم از خود نشان داده و در دوران متوسطه این ضعف حتی بیشتر نیز میشد. بنابراین سرمایهگذاران تقویت مربی و معلمان را یکی از رویکردهای خود قرار دادند. کودکان این منطقه که با چالشهایی چون فقر، بیماری روانی یا جسمی، آسیبپذیری خانواده یا موانع مختلف روبرو هستند نیز هدف بعدی این طرح قرار میگیرند و قرار است طی 10 سال آینده، در پروژههای متفاوت به اوضاع دانشآموزان و معلمان مدارس متوسطه ساندرلند رسیدگی کند.
گزارش از مینا خاکی
منبع:
دیدگاههای بازدیدکنندگان
امیر بختیاریان
در ایران، امور خیریه در حوزه آموزش و سلامت، محدود به ساخت مدرسه و اماکن درمانیست و متاسفانه خیرین، به فعالیت در زمینه آموزش و حوزههای نرم افزاری توجه نمیکنند. گویا تصور بر این است همین که مدرسه ساخته میشه، آموزش خود به خود اتفاق میافته و نیازی به سرمایهگذازی اجتماعی، دراین بخش احساس نمیشود.