بازدید رئیس سازمان بهزیستی از دانشگاه «فرشتگان»

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی واحد «فرشتگان»، این دانشگاه را نخستین الگوی واقعی آموزش فراگیر در ایران دانست؛ دانشگاهی که در آن افراد معلول و غیرمعلول در کنار یکدیگر به تحصیل می‌پردازند و اساتید هم‌زمان با زبان گفتاری و زبان اشاره تدریس می‌کنند.
بازدید رئیس سازمان بهزیستی از دانشگاه «فرشتگان»

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، سیدجواد حسینی؛ رئیس این سازمان، با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان از بخش‌های مختلف این دانشگاه بازدید کرد. دانشگاه فرشتگان به‌عنوان نخستین مرکز آموزش عالی کشور با رویکرد فراگیر، محیطی را فراهم کرده است که افراد دارای معلولیت و افراد بدون معلولیت در کنار هم به رشد و یادگیری می‌پردازند. یکی از ویژگی‌های برجسته این دانشگاه، تدریس هم‌زمان اساتید به دو زبان گفتاری و زبان اشاره است؛ اقدامی که زمینه یادگیری برابر برای دانشجویان ناشنوا را فراهم کرده و این دانشگاه را به نمادی از هم‌زیستی آموزشی و عدالت در یادگیری تبدیل کرده است.

 در جریان این بازدید، حسینی از بخش‌های مختلف دانشگاه از جمله کلبه رفاقت (بوفه دانشگاه)، تالار گفت‌وگو و کلاس‌های عملی بازدید کرد. در این کلاس‌ها، دانشجویان شنوا و ناشنوا زیر نظر اساتید، در فضایی آرام و تعاملی به فعالیت هنری می‌پردازند. حضور مستمر رابطان زبان اشاره در طول فرایند آموزش نیز موجب می‌شود روند یادگیری دانشجویان ناشنوا بدون وقفه ادامه یابد.

 در ادامه بازدید نشستی نیز برگزار شد که در ابتدای آن، علی مقداری؛ رئیس و مؤسس دانشگاه فرشتگان، به تشریح تاریخچه این مرکز پرداخت و گفت: این واحد از سال ۱۳۹۸ با هدف ایجاد فضایی برابر برای آموزش فعالیتش را آغاز کرد و اکنون در بیش از ۲۵ رشته تحصیلی و در تمامی مقاطع تحصیلی دانشجو می‌پذیرد. دانشگاه فرشتگان تنها مرکز آموزش عالی در کشور است که در رشته آموزش زبان اشاره ایرانی و بومی‌سازی‌شده دانشجو می‌پذیرد. فارغ‌التحصیلان این رشته بلافاصله جذب بازار کار می‌شوند که یکی از مراکز اصلی جذب آنان، دانشگاه فرشتگان است تا تحصیل‌کردگان این رشته به‌عنوان رابط در کنار دانشجویان ناشنوا فعالیت کنند.

 در ادامه این نشست همچنین علی نعمتی؛ کارشناس توانبخشی ناشنوایان سازمان بهزیستی، با اشاره به چالش‌های ارتباطی ناشنوایان اظهار داشت: مشکل اصلی ناشنوایان، ارتباط برقرارکردن است. برای رفع این مسئله، در حال آموزش ۶۰۰ مترجم زبان اشاره هستیم و دستورالعمل تربیت و اعزام کارشناسان زبان اشاره نیز تدوین شده است که امیدواریم تا بهمن‌ماه تصویب نهایی آن انجام شود تا نظام‌مندترین برنامه آموزشی و حمایتی در این حوزه شکل گیرد.

 حسینی، دانشگاه فرشتگان را «نخستین الگوی واقعی از آموزش فراگیر» در کشور دانست و افزود: این اتفاق که افراد دارای معلولیت در کنار دیگران آموزش ببینند، ما را به جامعه انسانی و دوستدار انسان نزدیک‌ می‌کند؛ هرچند تا تحقق کامل آن فاصله داریم. در دانشگاه فرشتگان رشته‌هایی متناسب با نیازهای افراد دارای معلولیت ایجاد شده است، در حالی‌ که در حوزه علوم انسانی و رفتاری هنوز کاستی‌هایی وجود دارد. برای نمونه، روان‌شناسی ویژه نابینایان، سالمندان و طیف اتیسم به‌صورت تخصصی در کشور ارائه نمی‌شود. به همین منظور تاکنون سه‌هزار مشاور ویژه سالمندان آموزش دیده‌اند و نخستین مرکز روان‌شناسی و مشاوره ویژه ناشنوایان نیز به‌تازگی راه‌اندازی شده است.

 

ارسال دیدگاه
captcha