به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری خیر ایران، رویداد سرمایهگذاری و حمایت از نوآوریهای مذهبی «راه حسین (ع)»، سهشنبه 24 بهمن، با همت بنیاد خیریه راهبری آلاء و صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در تالار شیخ بهایی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری برگزار شد.
این رویداد با هدف معرفی برگزیدگان استارتاپهای مخصوص راهپیمایی اربعین و تجلیل از فعالیتهای نوآورانه در زمینههای دیجیتال، فرهنگی و مذهبی و با موضوع محرم و پاسداشت مقام شاخص امام حسین (ع) برپا شد و انجمن سرمایهگذاران نیکاندیش اسنا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری، مرکز نوآوریهای اجتماعی و فرهنگی شفق، مرکز فرهنگ نیکوکاریِ خیر ماندگار و مرکز نوآوری آلاء در برگزاری آن مشارکت داشتند.
در بخش اول رویداد، حجتالاسلام والمسلمین علی دیانی؛ مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء با تأکید بر اهمیت راه سیدالشهداء (ع) بیان کرد: امام حسین (ع) شخصیتی جهانی است و بشریت از وقتی که امام حسین (ع) را شناخته است به ایشان عشق میورزد و راه امام حسین (ع) نیز مذهب، دین و مرام خاصی را نمیشناسد. همه کسانی که یکبار امام حسین (ع) را درک کردهاند میدانند که عشق ایشان همانند آب خنکی بر گلوی تشنه فطرت انسانی است.
وی با اشاره به سفر خود به هندوستان و ارادت هندیها به امام حسین (ع) تصریح کرد: در این سفر با تعجب بسیاری از مردم هند را دیدم که در مراسم عزاداری سیدالشهداء (ع) شرکت میکنند. همچنین بسیاری از سخنرانان نیز به موضوع قیام امام حسین (ع) میپرداختند و از دشمنان ایشان بیزاری میجستند.
تأثیرگذاری امام حسین (ع) در آیندۀ جهان
دیانی به بیان خاطرهای از یک مسیحی برزیلی پرداخت که در راهپیمایی اربعین به درجهای از شهود و عرفان دست یافته بود که تصمیم گرفت هر ساله با خانواده و دوستانش در این مراسم عظیم شرکت کند. وی سپس تأکید کرد: امام حسین (ع) از آنجا که در فطرت پاک بشری جا دارد، در آینده جهان تاثیرگذار است. اهمیت این موضوع آنجایی مشخص میشود که در روایات آمده است: امام زمان (عج) در هنگام ظهور، خود را با جد خویش امام حسین (ع) به مردم معرفی میکند که نشان از این دارد که مردمان آن روز به خوبی آن حضرت را میشناسند. این برکت از ادامه راه امام حسین (ع) در راهپیمایی اربعین است.
وی در ادامه اظهار داشت: حال و در چنین شرایطی و با پیشرفتهای مهم در عرصه دیجیتال و فضای مجازی، ما به عنوان خادمان امام حسین (ع) نباید از عرصه نوآوری در زمینه ارتقای فرهنگ محرم، عاشورا و اربعین و اجتماع عظیم آن غافل شویم. بر این اساس، باید تسهیلگر آشنایی با سیدالشهداء (ع) باشیم و در این عرصه باید همه گروههای سنی مخاطب خود را مدنظر قرار دهیم. برگزاری این نشست نیز فرصتی مناسب برای حرکت نوآورانه، مؤثر و توانمند برای آشنایی با راه امام حسین (ع) محسوب میشود.
یادکردی از مرحوم ابوالحسنی، خالق انیمیشن «دیرین دیرین»
در بخش دیگری از این مراسم به یادکردی از مرحوم محمد ابوالحسنی؛ خالق انیمیشن «دیرین دیرین» پرداخته شد، مرتضی اعلایی، از هنرمندان حوزه هنر مذهبی به ایراد سخن پرداخت.
وی با اشاره به خدمات ارزشمند مرحوم ابوالحسنی بیان کرد: مرحوم ابوالحسنی را باید از مصادیق یک فرد عملگرا تلقی کرد که برای من هم به مثابۀ یک الگو بود. تواضع ایشان بسیار زبانزد بود و موجب شد تا شخصیت او سرآمد شود. افزون بر این، یکی دیگر از اوصاف مرحوم ابوالحسنی قدرت جذب بالا بود که البته مردان بزرگ این ویژگی را دارا هستند. امیدارم در آن دنیا برای ما هم دعا کند.
در ادامه پدر مرحوم محمد ابوالحسنی با اشاره به زندگی فرزندش گفت: محمد از دوران کودکی در مراسم مذهبی حاضر میشد. رفتهرفته نیز در فضاهای فرهنگی علایق مذهبی خود را پیگیری کرد. سپس وارد دانشگاه شد و در ادامه با ورود به عرصۀ انیمیشن توانست فعالیتهای مؤثری را انجام دهد. در همین راستا، انیمیشن «دیرین دیرین» از جمله مؤثرترین تولیداتی بود که توانست جای خود را در میان مردم باز کند.
تیمهای استارتاپی نیازمند حمایتاند
در ادامه مراسم، محمدامین صمیمی؛ مدیرعامل شتابدهندۀ شفق، با اشاره به خاطرات اولین جلسه انجمن سرمایهگذاری نیکاندیش، بیان کرد: تلاشهایی در جهت انجام و اجرای بسترهای حقوقی برای تأسیس یک انجمن در جریان است. وی ضمن تشکر از بنیاد آلاء به عنوان حامی مالی مجموعه، از اراده همکاران خود در ارتقای نوآوری در حوزه فرهنگی - اجتماعی با رویکرد مذهبی خبر داد.
صمیمی در ادامه افزود: جلسه امروز که بخشی از آن به معرفی چهار تیم برتر استارتاپی با موضوع نوآوری در راه امام حسین (ع) و با مضمون پیادهروی اربعین اختصاص دارد، حاصل تلاش جمعی از همکاران برای انتخاب این چهار تیم از میان 380 تیم شرکتکننده برای معرفی در این جلسه است. هدف این است که این گروهها بتوانند در این بخش که با حضور جمعی از سرمایهگذاران خصوصی بخش فرهنگی - اجتماعی برگزار شده است، به معرفی محصولات خود برای جلب سرمایه بپردازند. تیمهای برگزیده در نظر دارند استارتاپ خود را تا روز اربعین برسانند و بر همین اساس، نیازمند حمایت سرمایهگذاران فرهنگی هستند تا محصول خود را برای اربعین حسینی و خدمت به زائران آماده کنند.
گسترش فرهنگ نذری با یک اَپ بازی
در ادامه جلسه، چهار تیم استارتاپی ضمن معرفی خود به تشریح اهداف و طرحهایشان پرداختند. در ابتدا امیرحیسن اطاعت؛ دانشآموخته هوش مصنوعی از کانادا و مؤسس شرکت «استودیو مارس» در زمینه طراحی بازی و از مجموعه «برنامک پیربابا»، در توضیح برنامه خود بیان کرد: طرح ما یک اَپ بازی با طراحی موکب آشپزی است. هدف این اَپ بازی، گسترش فرهنگ نذری و محرم بوده است که برای اولینبار در جهان با مضامین اربعینی نظیر مداحی، نذری و موکبداری در قالب فضای سرگرمی و بازی سعی دارد کودکان را در گروههای سنی مختلف جذب کند. هدف نیز ترویج فرهنگ مشترک شیعی در جهان است. همچنین نسخه قدیمی این محصول، یکونیم میلیون دانلود را داشت و امتیاز 4 از 6 را کسب کرده بود.
«اربعین استوک» بهدنبال اشاعه فرهنگ اربعین است
گروه دوم، طراحان سایت «اربعین استوک» بودند؛ سایتی در حوزه تولید محتوای ویدیویی و عکس با مضمون امام حسین (ع) و اربعین. مصطفی ضابط از مؤسسان گروه بیان کرد: عدم دسترسی به منابع مناسب برای تولید محتوا ما را بر آن داشت تا با تهیه آرشیوی بزرگ از فیلمها و ویدئوها بتوانیم آن را در اختیار سایر تهیهکنندگان محرم نیز قرار دهیم. مدل اجرای سایت اربعین استوک بدینصورت است که محتوا بر حسب جستوجو پیدا میشود. افزون بر اینها، هدف از تأسیس این سایت نیز جستوجو و اشاعه فرهنگ اربعین در دنیا است.
توجه به سبک زندگی اربعین؛ ویژگی محصولات فرهنگی رطب
گروه سوم، مؤسسه فرهنگی «رطب»، مبتکر بازیهای فکری و برنامههای ترویجی محرم با مضمون اربعین برای کودکان و حتی بزرگسالان بود. بنیانگذار این مؤسسه، نیت خود از تأسیس این مجموعه را تبدیل محتوای مذهبی به سرگرمی دانست و بیان کرد: ویژگی محصولات فرهنگی رطب از دید صاحبان مؤسسه، توجه به سبک زندگی اربعین و آموزش لایههای پنهان آن به کودکان بوده است. همچنین تولیدات این مجموعه میتواند دستیار والدین در آموزش مضامین اربعین به کودکان باشد.
چهارمین گروه را افرادی از از گروه دانشبنیان «مهاد» تشکیل میدادند. افضلی؛ نماینده و مؤسس این گروه با معرفی اپلیکیشن خود بیان کرد: این مجموعه اولین اَپ تخصصی آموزش و روایت قصص قرآنی برای کودکان است. این اَپ تخصصی که قابلیت پخش به زبانهای مختلف را دارد بسیار مورد استقبال خانوادهها قرار گرفته است و همواره جای خالی این برنامه در میان خانوادهها احساس میشده است. در کنار اَپ که انتشار آن کاملاً رایگان و در راه امام حسین (ع) بوده، مجوعه مهاد توانسته است با ارائه و عرضه محصولات جانبی مانند پَکهای بازی رومیزی برای کودکان در موکبها به گسترش فرهنگ اربعین کمک کند.
تیمهای استارتاپی نیازهای مخاطب 20 میلیونی خود را بشناسند
در پایان توضیحات نمایندگان گروههای استارتاپی، یکی از سرمایهگذران از این مجموعهها خواست تا برای ارائه بهتر محصولاتشان به نکات مهم کسبوکار و سایر موضوعات مربوط به بازار توجه داشته باشند تا بتوانند در این بازار به ترویج محصولات فرهنگی خود بپردازند.
به نظر این سرمایهگذار، توجه به مخاطب 20 میلیون نفری مراسم اربعین یک نقطه قوت است؛ یعنی این شرکتها بازاری با ظرفیت 20 میلیون مخاطب دارند که طبیعتاً باید به نیازهای این مخاطبان برای مراسم اربعین توجه کنند. همچنین نیازسنجی بازار توسط تیم منابع انسانی مناسب که نوآور نیز باشند در این راه بسیار کمککننده است. افزون بر اینها، در بازار فرهنگی امروز، محصولی موفق است که به مخاطب براساس نیاز دسترسی خوبی بدهد. از سوی دیگر، باید برای کسبوکار رویکرد مشخص شود که بتواند حمایت سرمایهگذار را جلب کند.
دیدگاه خود را بنویسید