18 بهمن 1402
چگونه از ظرفیت اپلیکیشن سفارش مواد غذایی برای کار خیر استفاده کنیم؟
اپلیکشن سفارش غذا، نوشیدنی و شیرینی «تیم‌هورتونز»، از نرم‌افزار‌های محبوب سفارش مواد غذیی آماده، نیمه‌­آماده یا فوری در کانادا و آمریکای شمالی است که با تلفیق دو راهبرد «مسئولیت اجتماعی شرکتی» و «نیکوکاری استراتژیک»، بخشی از عواید فروش هر محصول را به کار خیر اختصاص می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران،  اپلیکشن سفارش غذا، نوشیدنی و شیرینی «تیم‌هورتونز»، یکی از  نرم‌افزار‌های محبوب سفارش مواد غذایی آماده، نیمه‌آماده یا فوری در کانادا و شمال آمریکاست و  از نمونه‌­های موفق اجرای مسئولیت اجتماعی  بوده‌ ­است. هلدینگ تیم‌هورتونز همچنین بزرگترین رستوران زنجیره‌ای کانادا را در مجموعه خود دارد، کافه‌های این مجموعه روزانه بیش از پنج میلیون فنجان قهوه می‌فروشند و 80 درصد کانادایی‌ها حداقل یک بار در ماه از مجموعه­‌های این شرکت خرید می‌کنند. در صورت خرید آنلاین، به ازای هر سفارش، اپلیکشن به صورت خودکار بخشی از عواید را به حساب بنیاد خیریه تیم‌هورتونز وارد می­‌کند. 

 در پویش Smile Cookie (کوکی خندان) نیز شیرینی‌­ای توسط این شرکت با همین نام تولید شده است و  تمام 100 درصد عواید ناشی از فروش آن نیز به امور خیریه تعلق می­‌گیرد. بخشی از سود حاصل از درآمد این اپلیکیشن و پویش Smile Cookie مستقیماً به بنیاد خیریه‌­ای از همین مؤسسه انتقال می­‌یابد که در زمینه آموزش و توانمندسازی برای نوجوانان فعال است.

مسئولیت اجتماعی شرکت و نیکوکاری استراتژیک

 «مسئولیت اجتماعی شرکت» (CSR) و به دنبال آن «نیکوکاری استراتژیک»  (Strategic Philanthropy)، مفاهیمی هستند که مسئولیت شرکت را برای تأثیر  مثبت در جامعه و محیط زیست، در کنار سودآوری، توصیف می‌کنند. مسئولیت  اجتماعی شرکت با کار خیریه تجلی می­‌یابد و در موضوعاتی چون تغییرات آب و  هوا، نابرابری اجتماعی، شیوه‌های اخلاقی تجارت و ... می‌تواند ورود کند. هر  چه نوآوری و خلاقیت در این موضوعات بیشتر باشد، استقبال از آن­‌ها نیز  بیشتر است.

 شرکت­‌هایی که مانند تیم‌هورتونز در فعالیت‌­های خیریه‌­ای نقش‌آفرینی می­‌کنند، معمولا به علت نیکوکاری استراتژیک در فعالیت­ خیریه سرمایه­‌گذاری می­‌کنند و نه صرفا مسئولیت اجتماعی شرکت. تفاوت این دو مفهوم بسیار ظریف است و ممکن است برخی این دو مفهوم را با یکدیگر اشتباه بگیرند. 

 مسئولیت اجتماعی شرکت، بر ارائه منابع به جامعه‌ای که شرکت به آن خدمات می‌دهد تکیه دارد در حالی که نیکوکاری استراتژیک معمولاً بر دلایل خاصی متمرکز است. این دو مفهوم اگرچه ممکن است مشابه به نظر برسند، اما مسئولیت اجتماعی شرکت، نگرش کلی یک سازمان را نسبت به جامعه  توصیف می‌کند، درحالی که نیکوکاری استراتژیک، شکل محدود‌تری از مسئولیت اجتماعی است و شامل اقداماتی است که یک شرکت برای ارتقای خیریه  انجام می‌دهد.

 با افزایش رقابت و فشارهای مالی، مدیران شرکت‌ها شروع به بررسی تأثیر بالقوه فعالیت‌های خیریه بر تجارت خود کرده‌اند. این بررسی شروع فعالیت‌های نیکوکاری استراتژیک بود که شرکت‌­هایی مانند تیم­‌هورتونز برای خود در نظر گرفتند. تجارب موسسات تجاری در آمریکای شمالی و اروپا نشان داد که کسب و کارهایی که در کار خیریه دخیل می‌شوند علاوه بر نفع عموم به خود نیز کمک می­‌کند، این تفکر باعث شده است که امروزه بخشش شرکتی نهادینه‌ و حرفه‌ای‌تر شده است و مدیران، اقدامات خیریه را سودآوری بلندمدت برای شرکت می‌­دانند. 

مزایای نیکوکاری استراتژیک برای صنعت و تجارت

 مهم‌­ترین مزیت نیکوکاری استراتژیک برای یک شرکت آوازه، نام خوب و به واسطه آن جذب مشتریان بیشتر است. برای مثال مجموعه غذایی تیم­‌هورتنز بدین وسیله توانسته‌ ­است هر روز بر تعداد مشتریان خود بیفزاید، تنها در سال 2023 تیم‌هورتونز با  فروش بیش از 19 میلیون دلار کوکی خندان، توانست در کنار این پویش به همین نسبت محصولات جانبی مانند قهوه بفروشد. یعنی هر فردی که یک عدد کوکی خندان را سفارش داده بود در کنار آن از محصولات دیگر نیز خرید داشته و تقریباً همین مقدار پول را به عواید شرکت افزوده‌ ­است. این کارکرد که از فروش خیریه می‌توان عواید شرکت را نیز بیشتر کرد، تعریف ساده نیکوکاری استراتژیک برای شرکت است.

 از سوی دیگر مردم نیز این سبک فروش و تجارت راضی هستند و از آن استقبال می‌کنند. بر اساس نظرسنجی از 420 مصرف‌کننده ایالات متحده در اوایل سال جاری و در مورد چگونگی تأثیر اقدامات نیکوکارانه شرکت‌ها، مشخص شد که مردم بر این باورند که نشان دادن مسئولیت اجتماعی و نیکوکاری استراتژیک برای شرکت‌ها ضروری است. وقتی شرایط یکسان باشد، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از شرکتی خرید کنند که از یک هدف ارزشمند حمایت می‌کند. این شیوه تنها برای شرکت­‌های بزرگ تاثیر­گذار نیست بلکه راه‌حل‌های خلاقانه خیریه این‌چنین برای شرکت‌های کوچک و منابع محدود نیز بسیار موفق است. در نتیجه، برنامه‌های خیریه با مدیریت مؤثر می‌توانند مزایای تجاری زیادی داشته باشند که سود شرکت‌ها را در نهایت افزایش می‌دهد.

منابع:

گزارش نیوزوایر

سایت تیم هورتونز

گزارش مجله Bizxm

گزارش بنیاد بیمارستان عمومی هاکسبری و دیستریکت (HGH) در کانادا

گزارش سایت بولدرگروپ


گزارش از زهرا میرابیان


لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...