مؤسسه خیریه «امین آراسته» چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
بیست و چهارمین نشست «یک چای، یک تجربه» با حضور یونس شیراوند مدیرعامل موسسه خیریه «امین آراسته» دوشنبه 13 شهریورماه در محل ستاد سمن‌های شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

 به گزارش به پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، بیست و چهارمین نشست «یک چای، یک تجربه» با حضور یونس شیراوند، مدیرعامل مؤسسه خیریه «امین آراسته» و با همت آکادمی خیر ایران، دوشنبه 13 شهریورماه در محل ستاد سمن‌های شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

 یونس شیراوند، مدیرعامل موسسه «امین آراسته» دربارۀ چگونگی این موسسه بیان کرد: موسسه «امین آراسته» در واقع برگرفته از نام زنده‌یاد حسین امین و «آراسته» از نام همسرشان، خانم پروین آراسته است که هم‌اکنون در قید حیات هستند و 88 سال سن دارند. این دو نفر، چه در دوران قبل از انقلاب و چه بعد از آن، به فعالیت‌های خیر اهتمام داشتند و هدفشان توسعه فضا و زیرساخت و عدالت آموزشی در کشور بود و زیرساخت‌های آموزشی زیادی در شهرهای کرمان، رفسنجان، یزد و انار به دست ایشان تأسیس شد.

 وی افزود: مرحوم امین یک دهه است که درگذشته‌اند. ایشان در سال 1388 در راستای اهداف آموزشی خود تصمیم گرفتند مؤسسه‌ای را ایجاد کنند، در ابتدا نام پروین آراسته را بر این موسسه گذاشتند که بعد به نام امین تغییر یافت. هدف این موسسه حمایت ویژه تحصیلی و توانمندسازی دانش‌آموزان کم‌برخوردار و مستعد کشور است. 

شیراوند درباره نحوه حمایت‌های این موسسه از جامعه هدف گفت: ما تلاش کردیم به یک مُدل برسیم که در آن بحث حمایت مادی و معنوی مطرح است. بر اساس هرم مازلو، در ابتدا یکسری حمایت‌های پایه‌ای را انجام می‌دهیم. پس از حمایت‌ها، بحث توانمندسازی را داریم و سعی می‌کنیم مهارت‌های نرم را به آن‌ها بیاموزیم. 

وی افزود: مرحله دوم «طرح رویش» است که این طرح به این صورت است که جامعه هدف نیاز دارند دوره‌های تخصصی در دانشگاه و یا بیرون از آن داشته باشند. جامعه هدف در این طرح ثبت نام می‌کنند و برای ما درخواست می‌‌فرستند و ما هزینه کلاس را پرداخت می‌کنیم. این مرحله به این صورت است که هزینه را به صورت مستقیم به خودشان نمی‌دهیم و به حساب سازمان واریز می‌کنیم. 

 مدیرعامل موسسه خیریه «امین آراسته» ادامه داد: آخرین مرحله که در بحث توانمندسازی بحث «بیزنس کوچینگ» است. در این طرح شرکت‌هایی داریم که اسپانسر ما هستند و ما توانسته‌ایم یک ارتباط ایجاد کنیم و این بچه‌ها را از طریق وُرکشاپ‌ها در فضای واقعی کار ببریم و به صورت کارآموزی معرفی می‌کنیم و آن‌ها می‌توانند به اشتغال پایدار برسند. آخرین مرحله استقلال، خودشکوفایی و اشتغال است که در نهایت منجر به کار می‌شود.

 شیراوند در پاسخ به این پرسش که در سطح کشور موسسات خیریه داریم که به طور تخصصی به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک می‌کنند. در موسسه «امین آراسته» چه کارهایی انجام شده که متفاوت از دیگر موسسات باشد؟ بیان کرد: ما اکثر سیستم‌های آموزشی دنیا را مطالعه کردیم و دیدیم سیستم استرالیا از جهت منجرشدن به مهارت و اشتغال، از بقیه موفق‌تر است. در وهله اول، تمرکز ما بر مهارت و اشتغال است و در وهله دوم، اثربخشی کارها. ما هم‌اکنون 200 دانشجو و دانش‌آموز را در سطح کشور تحت حمایت داریم که البته از نظر کمّیت بالا نیست ولی از نظر کیفیت دائماً در حال ارزیابی هستیم.

 مدیرعامل موسسه «امین آراسته» در پاسخ به این پرسش که یکی از چالش‌هایی که موسساتی در این زمینه کار می‌کنند چالش با نظام آموزش و پرورش است و شما هم‌اکنون چه چالش‌هایی با آموزش و پرورش دارید؟ تصریح کرد: سیستم آموزشی رسمی کشور اشکالاتی دارد و ما شاهد هستیم که چالش‌ها بیشتر می‌شود و ما به عنوان خرده‌سیستم تحت تأثیر قرار می‌گیریم. در حال حاضر اصلی‌ترین چالش ما اینست که سیستم آموزشی رسمی، نسبت به خیریه‌ها گارد دارد. 

 وی ادامه داد: در موسسه «امین آراسته» خانم امین و آقای آراسته بنیانگذار این موسسه بودند، ولی ثروت هرچقدر باشد جایی تمام می‌شود و این دو بزرگوار هرچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و زمانی که من در رأس کار قرار گرفتم این احساس خطر را کردم که اگر این تأمین مالی نباشد موسسه چه اتفاقی برایش رخ می‌دهد و این شد که مطالعه و تحقیق کردیم که چه می‌توان کرد که موسسه را از شخص‌محور به سمت مردم‌محور و مشارکت‌های مردمی ببریم. 

 مدیرعامل موسسه خیریه «امین آراسته» روش تأمین مالی را از دغدغه‌هایی دانست که سازمان‌های مردم‌نهاد باید به سمت آن بروند و افزود: موضوع تأمین مالی توسط کارآفرینی اجتماعی می‌تواند اتفاق بیفتد؛ به عنوان مثال ما در فکر این هستیم که کارآفرینی اجتماعی ایجاد کنیم که روزی اگر کسی به خیریه کمک نکند این موسسه بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند. و دیگر اینکه به سمت پروژه‌هایی برویم که با هدف سازمان گره خورده باشد و بتواند یک منبع مالی ایجاد کند سازمان را بدون دغدغه مالی به سمت سیستم‌های مالی متمرکز پیش ببریم. 

 شیراوند ادامه داد: موسسات خیلی سنتی نگاه می‌کنند و اغلب ممکن است گمراه می‌شوند و نمی‌توانند جامعه هدف اسپانسری را به درستی انتخاب کنند. پیشنهاد من این است انجمن‌ها به سمت موسسه تحلیل‌ها ذینفع‌ها بروند و آنجا به موسسات کمک کنند؛ نخست اینکه کمک می‌کند موسسه خود را به درستی شناسایی کنند و اینکه پارت‌نشین‌هایی که با ماهیت سازمان تناسب داشته باشته باشند را پیدا کنند و در این بخش مشخص می‌شود چه سازمان‌هایی بالفعل و چه سازمان‌هایی بالقوه هستند. برای مثال ما که در حوزه آموزش هستیم سازمان‌هایی که در این زمینه دغدغه دارند را شناسایی می‌کنیم. پس از شناسایی ارتباطات لازم را ایجاد می‌کنیم و پروپزال‌هایی که فرستاده می‌شود مشخص می‌کند با چه شرکت‌هایی همکاری داشته‌اند؛ آیا اسپانسر مالی بوده‌اند یا اسپانسر خدماتی. 

 شیراوند درباره هم‌افزایی با موسسات دیگر تصریح کرد: همیشه استراتژی موفقیت یک سازمان به عنوان یک رقیب با سازمان دیگر کاملا کمرنگ شده است. باید نگاه سازمان‌ها، نسبت به سازمان‌های هم‌زمینه برد – برد باشد. سازمان ما احساس می‌کند اگر موفقیتی به دست آورده از تجارب موسسات دیگر استفاده کرده است. توصیه‌ام این است که موسسات نگاه مشارکتی داشته باشند.

 وی در پاسخ به این پرسش که سیستم ارجاع موسسه به چه صورت است و چگونه در تعامل با موسسات دیگر است؟ تصریح کرد: ما یک شاخص معیشتی داریم در واقع راهنمایی می‌کند جامعه هدف را در مسیر درست انتخاب کنیم. واحد مددکاری نیز موسساتی که تمایل به همکاری دارند بر حسب شرایط به ما معرفی می‌کند.  

 در این نشست همچنین زهرا معتقدی، مدیر واحد مددکاری موسسه «امین آراسته» در پاسخ به این پرسش که این موسسه برای حمایت از اتباع افغانی چه می‌کند؟ گفت: درباره دانش‌آموزان اتباع افغان، جامعه هدف دانش‌آموزان دوره متوسطه پایه دوم (دهم، یازدهم و دوازدهم) و دانشجویان دانشگاه‌های سراسری چه روزانه و چه شبانه مورد حمایت ما هستند.

 معتقدی درباره «طرح رویش» بیان کرد: دانش‌آموزانی که تحت حمایت موسسه هستند شامل این طرح می‌شوند؛ این طرح، یک کارت است با مبلغ دومیلیون تومان اعتبار. دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت ما این کارت را دریافت می‌کنند که در کارگاه‌ها ثبت نام کنند و یا کمک‌هزینه‌ای برای خرید کتاب‌های کمک‌آموزشی بگیرند و یا در کلاس‌ها و دوره‌هایی که نهادهایی مثل جهاد دانشگاهی برگزار می‌کند، شرکت کنند. دانش‌آموزان و دانشجویان در پروفایلشان درخواست را ثبت می‌کنند و زمانی که موسسه تأیید کرد به مرحله پرداخت می‌رسد و تمام مراحل زیر نظر موسسه انجام می‌شود و در آخر اگر برای دوره‌ای استفاده کردند باید مدرک آن را به موسسه ارائه دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که ملاک موسسه برای شناخت دانش‌آموز مستعد و کم‌برخوردار چیست و چه تعریفی دارد؟ گفت: ما هرساله فراخوان را به آموزش و پرورش و مدارس و دانشگاه‌های سراسری در شهر تهران می‌دهیم، داوطلبان در سایت ما درخواست می‌دهند و درخواست آن‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. ما یک معدل معیار داریم و آن معدل 17 است که البته با توجه به رشته دانش‌آموزان و دانشجویان قابل اغماض است. مصاحبۀ حضوری یا آنلاینی که با داوطلبان انجام می‌دهیم. همچنین با بازدید از منزل، وضعیت معیشتی بررسی می‌شود.

معتقدی درباره همکاری‌ها با نهادهای دیگر نیز گفت: همکاری ما با دانشگاه‌ها و کمیته امداد و بنیادهای دیگر وجود دارد. به عنوان مثال مددجویانی که دانشگاه آزاد اسلامی معرفی می‌کند و شرایط خاصی دارند ما کمکی نمی‌توانیم بکنیم و ارجاع می‌دهیم به یک موسسه یا انجمنی که در ارتباط هستیم و می‌دانیم که آن‌ها کمک می‌کنند.

گزارش از مهسا کلانکی      

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...