به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، یک مقاله منتشرشده در سایت «فاند فور انجیاو» (funds for ngos) به محدودیتها و چالشهای رقابتی سازمانهای غیرانتفاعی محلی در قالب رویکرد «خیریه محدود محلی» (Limited Local Philanthropic) پرداخته است که در این نوشتار، به صورت خلاصه به مرور این مقاله پرداخته میشود.
این مقاله با عنوان «رقابت بالا برای فعالیت خیریه محدود محلی»، به این مسئله پرداخته است که چشمانداز سازمانهای غیرانتفاعی، اغلب با در دسترس بودن منابع بشردوستانه محلی ترسیم میشود و زمانی که فعالیتهای بشردوستانه محلی محدود است، این کمبود میتواند منجر به اتکای آنان به منابع اهداکنندگان بزرگ شود؛ چالشی که میتواند یک محیط مالی ناپایدار برای یک سازمان محلی ایجاد کند.
در این وضعیت، سازمانهای غیرانتفاعی ممکن است با از دست دادن یک اهداکننده، برنامهها و خدمات خود را در موقعیتی نامطمئن بیابند. علاوهبراین، فعالیت خیریه محدود محلی (limited local philanthropy) میتواند افزونبر محدودیتهای مالی، بر روحیه و انگیزه کارکنان غیرانتفاعی و داوطلبان تأثیر بگذارد.
فعالیت خیریه محدود محلی به اقدامات خیریهای اشاره دارد که اولاً محدود (Limited) است؛ بدینمعنا که از نظر دامنه فعالیت مثلاً فقط در یک منطقه خاص کار میکنند یا از نظر منابع مالی بودجه کمی دارند یا از نظر تأثیرگذاری تمرکزشان بر روی یک موضوع خاص است؛ مثل آموزش یا سلامت در یک منطقه کوچک. ثانیاً، این فعالیت، محلی (Local) است؛ بدینمعنا که فقط در یک منطقه جغرافیایی مشخص (مثلاً یک شهر، روستا یا محله) صورت میگیرد و به حل مشکلات همان منطقه میپردازند. ثالثاً این اقدامات، خیریه (Philanthropic) است؛ یعنی هدف اصلیشان کمکرسانی غیرانتفاعی به افراد یا گروههای نیازمند است.
برای نمونه، یک انجمن خیریه محلی که فقط به کودکان کمبضاعت همان محله کتاب و لوازم تحصیل اهدا میکند، منابع محدود به علاوه تمرکز محلی دارد. یا مثلاً یک انجمن محلی به یک گروه محلی حمایت از سالمندان در یک شهر خاص خدمات ارائه میدهد. این نوع سازمانها معمولاً بودجه و پوشش جغرافیایی کوچکتری دارند، اما ممکن است تأثیر مستقیم و ملموستری در جامعه محلی خود بگذارند.
رقابت بالا برای فعالیت خیریه محدود محلی (High Competition for Limited Local Philanthropy)
چشمانداز سازمانهای غیرانتفاعی اغلب با در دسترس بودن منابع خیریه محلی شکل میگیرد. علاوهبراین، فعالیتهای خیریه محلی محدود، میتواند نوآوری و رشد را خفه کند؛ زیرا سازمانها ممکن است نتوانند در ابتکارات جدید سرمایهگذاری کنند یا دامنه خود را گسترش دهند. علاوهبر محدودیتهای مالی، فعالیتهای خیریه محلی محدود نیز میتواند بر روحیه و انگیزه کارکنان غیرانتفاعی و داوطلبان تأثیر بگذارد.
هنگامی که بودجه محدود است، سازمانها ممکن است برای حفظ استعدادها یا ارائه آموزش و پشتیبانی کافی برای تیمهای خود به فرسودگی شغلی و گردش مالی برسند که در نهایت بر کیفیت خدمات ارائهشده به ذینفعان تأثیر میگذارد. علاوهبراین، ناتوانی در تأمین بودجه محلی میتواند مانع از توانایی سازمان غیرانتفاعی برای تعامل مؤثر با جامعه شود؛ زیرا ممکن است منابع لازم برای انجام ارتباط یا ایجاد روابط با حامیان بالقوه را نداشته باشند. اثر تجمیعی این چالشها میتواند چرخهای از وابستگی به منابع مالی خارجی ایجاد کند و مشکلاتی را که سازمانهای غیرانتفاعی در یک چشمانداز بشردوستانه رقابتی با آن مواجه هستند، تشدید کند.
استراتژی هایی برای خیریه محدود محلی، در چشم انداز بشردوستی رقابتی
در حوزه شلوغ سازمانهای غیرانتفاعی که برای منابع خیریه محدود محلی رقابت میکنند، یک سازمان ضروری است که خود را برای جذب منابع، متمایز کند. یکی از استراتژیهای مؤثر، توسعه یک روایت قانعکننده است که به وضوح مأموریت، تأثیر و ارزش منحصربهفرد سازمان را بیان میکند. با به اشتراک گذاشتن داستانهای قدرتمند افراد یا جوامعی که تأثیر مثبتی از کارشان دارند، سازمانهای غیرانتفاعی میتوانند ارتباط عاطفی با اهداکنندگان بالقوه ایجاد کنند.
این رویکرد داستانگویی نهتنها حامیان را درگیر، بلکه به ایجاد اعتماد و اعتبار نیز کمک میکند که در جذب بودجه بسیار مهم است. استراتژی دیگر، تمرکز بر ایجاد هویت و برند قوی است که با مخاطب هدف، همسو شود که شامل ایجاد هویت بصری، پیامرسانی و ثبات در تمام کانالهای ارتباطی است. همکاری در پروژهها یا ابتکارات میتواند اعتبار و منابع را برای تأثیر بیشتر تجمیع کند. سازمانها، با نشان دادن نتایج قابل اندازهگیری، میتوانند در یک چشمانداز رقابتی پیروز شده و توجه سرمایهگذاران را به خود جلب کنند.
نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی در پُرکردن شکاف خیریه محدود محلی
مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR)، یک مؤلفه حیاتی در حل چالشهای ناشی از منابع محدود محلی است. بسیاری از کسبوکارها میدانند که مشارکت در شیوههای مسئولیتپذیر اجتماعی نهتنها به نفع جامعه است، بلکه شهرت برند و وفاداری مشتریان را نیز افزایش میدهد. سازمانهای غیرانتفاعی میتوانند با مشارکت فعالانه با شرکتهایی که با مأموریت و ارزشهای آنها همسو هستند، از این روند استفاده کنند.
با استفاده از رویکردهای مسئولیت اجتماعی شرکتی، هر سازمان غیرانتفاعی میتواند علاوهبر دسترسی به بودجه و منابع اضافی بیشتر، به کسبوکارها کمک کند تا تعهدات اجتماعی خود را انجام دهند. علاوهبراین، طرحهای CSR اغلب فرصتهایی را برای سازمانهای غیرانتفاعی فراهم میکند تا با بخش خصوصی در تحولات اجتماعی درگیر شوند. برنامههای داوطلبانه، کارگاههای به اشتراکگذاری مهارت و فرصتهای مربیگری میتوانند ارتباطات معناداری بین کارکنان شرکت و ذینفعان غیرانتفاعی ایجاد کنند.
این تعامل دوجانبه ناشی از مسئولیت اجتماعی و یک سازمان غیرانتفاعی، فرهنگ انفاق را تقویت میکند. این روند باعث میشود تا بخش خصوصی تأثیرات اجتماعی را در اولویت قرار دهد و اینگونه با نشان دادن نیازهای خود، میتوانند منابع و بودجه بیشتری را برای فعالیت غیرانتفاعی یا اجتماعی، جذب کنند.
استفاده از فناوری و رسانههای اجتماعی
در عصر دیجیتال، فناوری و رسانههای اجتماعی به ابزارهای ضروری برای سازمانهای غیرانتفاعی تبدیل شدهاند که به دنبال گسترش دامنه دسترسی خود و مشارکت با اهداکنندگان بالقوه هستند. با استفاده مؤثر از پلتفرمهای آنلاین، سازمانها میتوانند آگاهی را در مورد مأموریتهای خود افزایش دهند و حامیان جدیدی را فراتر از منطقه جغرافیایی خود جذب کنند.
کانالهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین فرصتهای منحصربهفردی را برای داستانسرایی ارائه میکنند و به سازمانهای غیرانتفاعی اجازه میدهند تا روایتهای تأثیرگذاری را به اشتراک بگذارند و با مخاطبان، همصدا شوند. علاوهبراین، فناوری به سازمانهای غیرانتفاعی این امکان را میدهد تا تلاشهای خود را برای جمعآوری کمکهای مالی از طریق پلتفرمهای اهدای آنلاین و کمپینهای تأمین مالی جمعی سادهتر کنند.
با ایجاد صفحات اهدایی کاربرپسند و استفاده از تبلیغات رسانههای اجتماعی، سازمانها میتوانند با به حداقل رساندن هزینههای مرتبط با روشهای سنتی جمعآوری سرمایه، به مخاطبان گستردهتری دست یابند. محتوای جذاب مانند ویدیوهایی که موفقیت برنامهها را نشان میدهد یا اینفوگرافیها که نیازهای جامعه را نشان میدهد، توجه عمومی جلبشده و اشتراکگذاری در بین شبکههای حامیان را بیشتر میکند و از آنجایی که سازمانهای غیرانتفاعی از قدرت فناوری و رسانههای اجتماعی بهره میبرند، میتوانند به طور مؤثر دامنه فعالیتهای خود را گسترش دهند و از منابع جدید خیریه محدود محلی، بهره ببرند.
گزارش از زهرا میرابیان
منبع: fundsforngos
دیدگاه خود را بنویسید