پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران؛ رسانۀ جامع نیکوکاری ایران است که به صورت تخصصی در زمینۀ نیکوکاری به تولید محتوا اعم از خبر، گزارش، مصاحبه و یادداشت میپردازد. این پایگاه خبری از اوایل شهریورماه سال 1402 فعالیت آزمایشی خود را آغاز و از ابتدای اردیبهشتماه سال 1403 توانست مجوز رسمی خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند. در حال حاضر پایگاه خبری با هفت گروه خبری در حال فعالیت است که عبارت از: «فعالیتهای نیکوکاری»، «جامعه بهتر»، «اندیشه»، «فرهنگ و هنر»، «سیاستگذاری و حکمرانی»، «بینالملل» و «چندرسانهای» هستند. در ادامه با معرفی گروههای خبری و اشاره به برخی دستاوردها، بیشتر با این پایگاه خبری آشنا میشویم؛
فعالیتهای نیکوکاری
این گروه به انعکاس اخبار و ارائه تحلیل دربارۀ رویدادهای نیکوکارانه، فعالیتهای خیرین، خیریهها، سمنها، گروههای جهادی، مسئولیت اجتماعی شرکتها و کارآفرینان اجتماعی میپردازد. به بیان دیگر، هر فعل و کنش در عرصه نیکوکاری که دارای ارزش خبری و اهمیت رسانهای باشد، چه از سوی بخش دولتی، خصوصی و یا مردمی انجام شده باشد، در این گروه منتشر میشود. برای نمونه میتوان به پوشش نشستهای «یک چای، یک تجربه» در این گروه خبری اشاره کرد که هر هفته با محوریت معرفی خیریهها برگزار میشود و در این گروه، گزارش تفصیلی این نشست انتشار مییابد.
جامعۀ بهتر
این گروه به انعکاس اخبار و ارائه تحلیل درباره مسائل و آسیبهای اجتماعی که خیرین میتوانند به آن ورود کنند و نیز معرفی موضوعاتی که خیرین با مشارکت در آنها میتوانند به پیشرفت کشور و ساختن جامعهای بهتر کمک کنند میپردازد. همچنین دسناوردهای خیرین و خیریهها در کمک به حل مسائل اجتماعی نیز در این گروه منعکس و معرفی میشود. این گروه، تحلیلیترین گروه خبری در بین گروههای پایگاه خبری محسوب میشود. از جمله فعالیتهای شاخص این گروه خبری، افزونبر رصد و پوشش رویدادها، ارتباط مؤثر با مجامع مختلف خیرین در کشور است.
اندیشه
این گروه به انعکاس محتوای مربوط به جایگاه نیکوکاری در ادیان الهی به ویژه دین اسلام، فلسفه و مکاتب فکری و تبیین اهمیت نیکوکاری از منظر اندیشمندان و متفکران میپردازد. همچنین بررسی تاریخچه نیکوکاری در ایران و کشورهای مختلف در این گروه انجام میشود. در این گروه، جدیدترین کتابها، مقالات و پژوهشهای علمی مرتبط با نیکوکاری، معرفی و تحلیل میشوند. در همین راستا، تاکنون مصاحبهها و یادداشتهای مختلفی با محوریت تبیین نیکوکاری در سیرۀ اهل بیت (ع) تولید و منتشر شده است. همچنین، در این گروه خبری پرونده ویژهای با محوریت فلسفه نیکوکاری یا نیکوکاری از منظر فلسفی در دست پیگیری و اقدام است و تاکنون مصاحبههایی در این زمینه با افراد صاحبنظر همچون آیتالله سیدمصطفی محققداماد و دکتر اسدالله رحمانزاده اخذ منتشر شده است و این روند ادامه دارد.
فرهنگ و هنر
این گروه به معرفی محصولات فرهنگی و هنریای که حاوی محتوای نیکوکارانه و ترویج امر نیکوکاری هستند، میپردازد؛ مثل شعر، داستان، ادبیات، موسیقی، سینما، نقاشی، دیوارنگارهها و ...، همچنین در این گروه، ایدههای فرهنگی و هنری مرتبط با حوزه نیکوکاری به مخاطبان معرفی میشود و برای جریانسازی خبری حول ایدههای موجود تلاش میشود. از جمله موضوعاتی که تاکنون در این گروه پیگیری شده است، بازتاب نیکوکاری در شعر و ادب پارسی است و در این زمینه، نیکوکاری در اشعار و زندگی شاعرانی نظیر سعدی، حافظ، فردوسی و حتی برخی شاعران معاصر نظیر فروغ فرخزاد بررسی شده است.
سیاستگذاری و حکمرانی
این گروه به انعکاس اخبار و ارائه تحلیل درباره لوایح، قوانین و برنامههای حاکمیتی کشور که به نحوی با نیکوکاری و خیریه مرتبط باشند، میپردازد. همچنین مواضع و سخنان مسئولان کشور که مربوط به سیاستگذاری و مدیریت عرصه نیکوکاری باشد، همچون مواضع و سخنان هیئتدولت، نمایندگان مجلس، مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ... در این گروه منعکس و تحلیل میشود. در این گروه، موانع و مشکلاتی که بر سر راه فعالیت خیریهها و خیرین وجود دارد، بررسی و تحلیل میشود و برای رفع این موانع، پیشنهاداتی به مسئولان ذیربط ارائه میشود.
در همین راستا، این گروه خبری اقدام به برگزاری نشستهای تحلیلی و تخصصی هم میکند و برای نمونه میتوان به میزگرد «انتظارات بخش مردمنهاد از دولت چهاردهم» اشاره کرد که با حضور جمعی از مسئولان و افراد شاخص در زمینه نیکوکاری برگزار و گزارش آن به صورت کامل در این گروه خبری انتشار یافت.
بینالملل
این گروه به انعکاس و تحلیل مهمترین اخبار، رویدادها و تحولات جهانی عرصه نیکوکاری به مردم ایران میپردازد. سهم ویژهای از این گروه، به اخبار نیکوکاری کشورهای منطقه و جوامع اسلامی اختصاص داده شده است. مناسبتهای جهانی مرتبط با نیکوکاری نیز در این گروه خبری دنبال میشود و متناسب با مناسبتی که در تقویم آمده است، گزارشی منتشر میشود.
چندرسانهای
این گروه در قالب سه زیرگروه به انتشار محتوای چندرسانهای (مولتیمدیا) در حوزه خیر اقدام میکند. اول، زیرگروه عکس؛ این زیرگرگروه به انتشار گزارشهای تصویری از رویدادهای نیکوکاری، فعالیتهای خیریهها و خیرین و نیز انعکاس مسائل اجتماعیای که خیرین میتوانند به آن ورود پیدا کنند، میپردازیم. دوم، زیرگروه فیلم؛ این زیرگروه به انتشار مصاحبههای ویدئویی با افراد تأثیرگذار، موشن و کلیپ با محوریت ترویج نیکوکاری میپردازد. سوم، زیرگروه صوتی؛ این زیرگروه به انتشار فایلهای صوتی همچون پادکست و مصاحبه با افراد تأثیرگذار میپردازد. پادکستهای نیکآوا در این زیربخش معرفی میشود.
اهداف پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران
مرکز فرهنگ نیکوکاریِ خیر ماندگار (وابسته به بنیاد خیریۀ راهبری آلاء)، اصلیترین حامی مالی و فکری این پایگاه خبری بوده است و خبرنگاران، نویسندگان و پژوهشگران از رسانهها و مراکز پژوهشی مختلف اعم از داوطلب و غیرداوطلب، هیئتتحریریه این رسانه را تشکیل میدهند. خیر ایران مأموریت خود را «انتشار اخبار و گزارشهای مربوط به نیکوکاری» تعریف کرده است و مشخصا این اهداف را دنبال میکند:
1- گفتتمانسازی، جریانسازی و ترویج فرهنگ نیکوکاری
2- آگاهسازی، اطلاعرسانی، ارائه تحلیل و تبلیغات درباره فعالیتهای خیر و رویدادهای نیکوکاری در ایران
3- ایجاد موج و جریان اجتماعی درباره نیکوکاری به منظور اصلاح نگرشها و ایجاد انگیزه کار خیر
4- حساسسازی و جلبتوجه رسانهها و افکار عمومی درباره خیر
5- عمومیسازی دانش امر خیر در سطح جامعه
6- پشتیبانی رسانهای از حرکتهای مردمی و خودجوش و مروج خیر
7- آگاهسازی جامعه به خصوص خیرین و کنشگران عرصه خیر از اولویتهای نیکوکاری در ایران
8- اطلاعرسانی و تحلیل مهمترین اخبار و تحولات جهانی عرصه نیکوکاری برای مردم ایران
9- معرفی ظرفیتهای نیکوکاری جامعه ایران به مردم سایر کشورها
مروری اجمالی بر برخی دستاوردهای خیر ایران
خیر ایران از زمان فعالیت تاکنون که مدتزمانی زیادی هم محسوب نمیشود، توانسته است به دستاوردهای قابلتوجهی برسد که از جمله مهمترین آنها، ایجاد ارتباط مؤثر با جامعه نیکوکاری کشور است. در حال حاضر بسیاری از افرادی که در زمینه نیکوکاری و خیریه فعالیت میکنند با این پایگاه خبری آشنا هستند و به تعامل با این پایگاه خبری میپردازند. این موضوع نشاندهندۀ این است که خیر ایران خیلی زود توانسته است مرجعیت رسانهای خود را پیدا کند..
پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران در حدود 9 ماه پس از صدور مجوز رسمیاش، موفق به داشتن بیش از ششهزار دنبالکننده در صفحه اینستاگرام خود به نشانی: kheiriran شده است. اهمیت موضوع از آنجایی مشخص میشود که دنبالکنندگان خیر ایران به صورت ارگانیک و نه با تبلیغات به این عدد رسیدهاند و بنا بر تحلیلهای انجام شده، بسیاری از این افراد، فعالان حوزۀ نیکوکاری محسوب میشود.
همچنین موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد اینکه در بازه زمانی آبان تا آذر سال جاری، ویدئوهایی که در صفحه اینستاگرام خیر ایران منتشر شد، مجموعاً بیش از یک میلیونبار دیده شدند. 24 ویدئو که عمدتاً بر مبنای دو محور «انتظارات فعالان مردمنهاد از دولت چهاردهم» و «جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری»، علاوه بر اینکه بیش از یک میلیون مشاهده داشتهاند، دهها هزار لایک و کامنت را دریافت کردهاند که از طرفی نشان از اقبال مخاطبان به تولیدات چندرسانهای پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران و نقش مهم این رسانه در اطلاعرسانی اخبار نیکوکاری دارد و از طرف دیگر، مرجعیت رسانهای آن را نشان میدهد.
حمایت رسانهای از جشنوارهها و رویدادهای خیریه در کشور
پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران طی ماههای اخیر حامی رسانهای رویدادهای اصلی حوزۀ نیکوکاری همچون جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری (تندیس نیکوکاری) و جشنواره ملی عکس نیکوکاری بوده است و مدیرمسئول و سردبیر این رسانه با حکم دبیر جشنواره، مشاور رسانهای جشنواره اعطای نشان نیکوکاری بودهاند. این پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران در حال حاضر آمادگی دارد تا بنابر رسالت ذاتی خود به انتشار اخبار ارسالی از خیریهها و خیرین (در صورت تطابق با ارزشهای خبری و اهداف رسانه) اقدام کند و برای همکاریهای وسیعتر و عمیقتر به انعقاد تفاهم با مؤسسات اقدام کند.
برای تماس با رسانه خیر ایران به بخش «تماس با ما» در صفحه اصلی سایت مراجعه فرمایید.
دیدگاه خود را بنویسید