«مِتا» در سال 2024 تبلیغات امور خیریه در اروپا را محدود می‌کند
مدیران شرکت مِتا که از سال 2023 برخی از سیاست‌های آن را تغییر داده‌اند، می‌گویند: در سال 2024 و در ماه‌های پیش رو، کاربران در منطقۀ اقتصادی اروپا نمی‌توانند مثل سابق در پلتفرم‌های خود برای امور خیریه به جمع‌آوری پول بپردازند و محدودیت‌هایی برای آنان به وجود خواهد آمد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، پلتفرم‌های شرکت «مِتا»(Meta) مدت‌ها به عنوان یک ابزار تبلیغات دیجیتالیِ پُرطرفدار برای سازمان‌های خیریه در برخی از کشورهای اروپایی محسوب می‌شد. اما مدیران این شرکت که از سال 2023 برخی از سیاست‌های آن را تغییر داده‌اند می‌گویند: در سال 2024 و پس از ماه ژوئن، کاربران در منطقۀ اقتصادی اروپا نمی‌توانند در پلتفرم‌های خود برای امور خیریه به جمع‌آوری پول بپردازند و محدودیت‌هایی برای آنان به وجود خواهد آمد. 

 این تغییرات شامل محدودیت‌هایی در مورد تعداد دفعاتی که کاربران می‌توانند برای یک هدف جمع‌آوری پول کنند، میزان پولی که می‌توانند جمع‌آوری کنند و نوع سازمان‌هایی که می‌توانند برای آنها جمع‌آوری پول کنند، بود. متا می‌گوید این تغییرات برای محافظت از کاربران در برابر کلاهبرداری و سوء استفاده انجام شده است. این شرکت همچنین می‌گوید که این تغییرات به بهبود شفافیت و مسئولیت‌پذیری در مورد نحوه جمع‌آوری و استفاده از پول در پلتفرم‌های خود کمک می‌کند.

 خبرگزاری انگلیسی «بخش سوم» (Third sector) با انتشار این خبر که تغییرات متا اتفاق جالبی برای مؤسسات خیریه محسوب نمی‌شود، به علل آن پرداخته‌ است. «کرستی مارینز» نویسندۀ این گزارش بررسی می‌کند که چگونه شعار «سالِ کارآمدی» (year of efficiency) توسط این غول فناوری، چهرۀ خیریه‌اش را از بین برده است. 

 در سال 2021 متا یکی از پنج شرکت آمریکایی با ارزش خالص بیش از یک تریلیون دلار بود. اما در عرض سه‌ ماه، سهام آن به شدت سقوط کرد و تا اواخر سال 2022، 77 درصد از قیمت سهام آن کاسته شد. در ماه ژوئنِ سال 2024، ارزش خالص این پلتفرم به 1.3 تریلیون دلار بازگشت. متا سال 2023 را سال کارآمدی اعلام کرد و 20 هزار کارمند خود را اخراج کرد. آن‌ها به منظور افزایش سودآوری، با راه‌اندازی یک ابزار بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی (Meta Advantage) توانستند رشد زیادی در زمینۀ درآمد حاصل از تبلیغات داشته‌ باشند.

 مدیران شرکت متا در ماه سپتامبر سال 2023 اعلام کردند که پردازش کمک‌های مالی را متوقف می‌کنند و گفتند که اگر مؤسسات خیریه می‌خواهند به جمع‌آوری پول در این پلتفرم ادامه دهند باید به اپلیکیشن «payPal Giving»، بروند. به مؤسسات خیریه حدود دو هفته اخطار داده شد تا پلتفرم‌های خود را تغییر دهند. این تغییر در بدترین زمان ممکن رخ داد؛ درست قبل از کریسمس که دورۀ جمع‌آوری کمک‌های مالی قابل توجه برای مؤسسات خیریه است.

 حذف صفحات، پست‌ها و تبلیعات خیریه‌ها در متا

 یکی از ناراحتی‌های بزرگ برای سازمان‌های خیریه در متا و اینستاگرام، حذف صفحات، پست‌ها و تبلیغاتی است که ظاهراً مخالف استانداردهای جامعه هستند. به گفتۀ «امیلی کاسون»؛ رئیس بخش دیجیتال یک مؤسسه خیریه به نام «ارتش رستگاری»، حدود 90 صفحۀ این فرد در فیس‌بوک حذف شده است. او می‌گوید: تلاش برای درخواست تجدیدنظر در مورد بسته‌شدن صفحات محلی فیس‌بوک نه‌تنها زمان‌بر، بلکه خسته‌کننده است؛ زیرا هرگز به سازمان‌ها گفته نمی‌شود که کدام دستورالعمل ظاهراً نقض شده است. برای این خیریۀ محلی، صفحۀ فیس‌بوک یک کانال ارتباطی اصلی است و از دست دادن دسترسی برای آنان تأثیر بدی دارد. «هانا کیل»؛ مسئول تبلیغات و توسعه در این مؤسسه خیریه می‌گوید: «وقتی یکی از تبلیغات ما تنها چند ساعت پس از پخش زنده حذف شد، دریافت بازخورد، دیگر غیرممکن بود.»

 چگونه رسانه‌های اجتماعی بر خیریه‌ها تأثیر می‌گذارند؟

 عصر دیجیتال راه‌های بی‌شماری را برای خیریه‌ها به وجود آورده است تا با حامیان خود ارتباط برقرار کنند؛ از پرتال‌های اهدای آنلاین تا رویدادهای مجازیِ جمع‌آوری کمک مالی. رسانه‌های اجتماعی، پیوند نامرئی هستند که مؤسسات خیریه را با اهداکنندگان بالقوه پیوند می‌دهند. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ابزاری قدرتمند در صورت استفاده صحیح باشند. یکی از پویاترین جنبه‌های رسانه‌های اجتماعی، توانایی آن‌ها در پُربازدیدشدن (وایرال‌شدن) است. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ظرفیت انتشار سریع و گستردۀ اطلاعات را دارند و تأثیرشان بسیار فراتر از تأثیر کانال‌های رسانه‌های سنتی است. ویژگی تواناییِ پُربازدید شدن (Power Of Virality) ظرفیت بسیار زیادی برای خیریه‌ها دارد؛ زیرا فرصت‌هایی برای رشد سریع و دیده‌شدن را برای آنان فراهم می‌کند.

 پُربازدیدشدن محتواها برای خیریه‌ها بسیار مهم است؛ زیرا هنگامی که یک کمپین، داستان یا رویدادی پُربازدید شود، می‌تواند کمک‌های مالی و حامیان جدید را به صورت تصاعدی افزایش دهد. برای مثال «چالش سطل یخ» (ALS) یکی از معروف‌ترین چالش‌های خیریه در زمان خود بود که با دیده‌شدن در فیسبوک و سایر رسانه‌های اجتماعی در سال 2014 توانست منجر به جمع‌آوری مبلغی بیش از 115 میلیون دلار شود. اهمیت این رسانه‌ها تنها در جمع‌آوری پول خلاصه نمی‌شد، بلکه منجر به افزایش آگاهی در مورد بیماری‌هایی که قبلاً برای بسیاری ناشناخته بود هم می‌شد. این چالش به ما نشان داد که یک ایدۀ نوآورانه، همراه با قدرت رسانه‌های اجتماعی می‌تواند زمینۀ حمایتی را ایجاد کند که در سطح جهانی طنین‌انداز شود.

منابع:

  1. Third sector
  2. Irish times
  3. Delivered social

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...