کد خبر:۵۳۹۷
در نشست مجازی مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری حین و پس از بحران مطرح شد:

تامین ۷۵ درصد هزینه ساخت مدرسه میناب/ مشارکت در پویش «بساز مدرسه» با شماره‌گیری *۲۴#

در ششمین نشست مجازی هم‌اندیشی تشکل‌های مردم‌نهاد با موضوع مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری حین و پس از بحران جنگ، حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور ضمن قدردانی از مردم خیر و نوع‌دوست کشور برای مشارکت در پویش «بسازِ مدرسه» تاکید کرد: ۷۵ درصد هزینه ساخت مدرسه میناب تامین شده است. او‌ همچنین روش‌های مشارکت مردم در ساخت و بازسازی مدارس آسیب‌دیده را رجوع به سایت پویش بساز مدرسه، شماره‌گیری *۲۴# و ارسال پیامک به ۵۰۰۰۱۲۲۴ اعلام کرد.
تامین ۷۵ درصد هزینه ساخت مدرسه
 میناب/ مشارکت در پویش «بساز مدرسه» با شماره‌گیری *۲۴#

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، ششمین نشست مجازی هم‌اندیشی تشکل‌های مردم‌نهاد با موضوع مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری حین و پس از بحران جنگ با همت شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه و با همکاری بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و مجموعه خیر ایران سه‌شنبه ۲۵ فروردین ساعت ۱۳ برگزار شد.

 در ابتدای این جلسه دکتر اشکان تقی‌پور، راهبر جلسه و مدیر عامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، محور‌های نشست را در سه عنوان تشریح کرد. استراتژی‌های سازمان نوسازی مدارس در شرایط بحران، جایگاه سمن‌ها در تبیین این استراتژی‌ها و چگونگی مدرسه‌سازی و اقناع خیرین مدرسه‌ساز در شرایط بحران از محور‌های این جلسه عنوان شد.

 در ادامه دکتر حمیدرضا خان‌محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور، به عنوان اولین سخنران، ضمن تقدیر از حس شفقت و مهرورزی مردم نسبت به کودکان میناب به بیان نکاتی درباره رویکرد کلی سازمان نوسازی مدارس، راه‌های مشارکت مردمی برای ساخت مدارس آسیب‌دیده، نمونه‌هایی از کمک‌های مردمی و... پرداخت.

کار باید دست مردم و سیاستگذاری دست دولت باشد

 خان‌محمدی در آغاز به بازدید سرزده رئیس‌جمهور از وزارت آموزش و پروش اشاره کرد و گفت: «ایشان به شدت به مردمی‌سازی و اختیار دادن به جریان‌های مردمی اعتقاد دارند و در حوزه مدرسه‌سازی هم اعتقادشان همین است که کار باید دست مردم و سیاستگذاری دست دولت باشد. اما در همین سیاستگذاری هم باید جریان‌های مردمی و سمن‌های فعال مشارکت داشته باشند.»

 در همین رابطه او افزود: رویکرد سازمان نوسازی مدارس در چند سال اخیر نیز بحث نقش‌دهی در سیاستگذاری در موضوعات کار‌های مشارکت مردمی است و جامعه خیرین در این موضوع نقش حلقه میانی را بین یک جریان دولتی و جریان مردمی بازی کرده است. به عقیده رئیس سازمان نوسازی مدارس، اگر یک سازمان یا ساختار دولتی بتواند بین ساختار خودش و ساختار مردمی برای پیاده‌سازی اهداف ارتباط برقرار کند، آن سازمان برنده است.

 در بخشی از نشست، معاون وزیر آموزش‌وپرورش از موضوع مدرسه فرشته‌های میناب به عنوان مهم‌ترین مسئله کنونی سازمان نوسازی مدارس نام برد و افزود: در بازدید از منطقه مشخص شد آنجا یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه وجود داشته که هر دو آسیب دیده‌اند و مجموعا ۱۶۸ دانش‌آموز آنجا آسمانی شدند. در ادامه افراد زیادی پای کار آمدند و برای ساخت این مدارس که به یک مسئله بین‌المللی تبدیل شد و تلخ‌ترین فاجعه تاریخ می‌تواند باشد، مشارکت کردند، تا اینکه در میانه راه عتبه امام حسین (ع) تقبل کردند یکی از مدارس را بسازند و فوری در منطقه حاضر شدند و تفاهم‌نامه را امضا کردند. با حضور آنها و اهدای پرچم‌های متبرک حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) به خانواده شهدای میناب، آرامش در مردم و منطقه پدیدار شد. اما برای ساخت مدرسه دوم با وجود اینکه بعضی خیریه‌ها تمایل داشتند کل مدرسه را خودشان به تنهایی بسازند، ما موافقت نکردیم، چون با توجه به استقبال و حمایت گسترده مردم، علاقمندیم از مشارکت همه در این کار استفاده شود.

راه‌های مشارکت مردم در ساخت مدارس آسیب‌دیده

 خان‌محمدی در ادامه به راه‌های مشارکت مردم در ساخت مدرسه فرشته‌های میناب و دیگر مدارس آسیب‌دیده در جنگ اشاره کرد و گفت: سامانه هوشمند «بسازِ مدرسه» که کار جامعه خیرین محسوب می‌شود، برای جمع‌آوری مشارکت مردمی ارائه شده است. این سامانه به عنوان ابزار نسل جدید می‌تواند مشارکت مردم را اعم از توان فنی و مهندسی و کمک مالی جذب کند. او همچنین شماره‌گیری *۲۴# و ارسال پیامک به ۵۰۰۰۱۲۲۴ را به عنوان راه‌های دیگری برای پیوستن به این پویش اعلام کرد.

 

سامانه هوشمند «بسازِ مدرسه» که کار جامعه خیرین محسوب می‌شود، برای جمع‌آوری مشارکت مردمی ارائه شده است. این سامانه به عنوان ابزار نسل جدید می‌تواند مشارکت مردم را اعم از توان فنی و مهندسی و کمک مالی جذب کند. شماره‌گیری *۲۴# و ارسال پیامک به ۵۰۰۰۱۲۲۴ نیز راه‌های دیگری برای پیوستن به این پویش است.

به گفته رئیس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور، تاکنون مشارکت خیلی خوبی برای ساخت مدرسه میناب انجام شده و در یک مورد دانش آموزی که در یکی از جشنواره‌های آموزش و پرورش ۵۵ میلیون تومان جایزه گرفته بود، همه مبلغ را برای ساخت مدرسه میناب اختصاص داد. به گفته او تا کنون حدود ۷۵ درصد از مبلغی که برای ساخت مدرسه پیش‌بینی شده بود تامین شده است.

تعمیر نیمی از مدارس آسیب‌دیده توسط خود مردم

 معاون آموزش‌و‌پرورش در ادامه به آسیب دیدن ۹۵۷ مدرسه در طول جنگ اشاره کرد و گفت: لایه دیگری که در این چند سال به آن توجه شده استفاده از گروه‌های مردمی و جهادی، حلقه معلمین، دانش‌معلمان و... برای کار‌های تعمیراتی مدارس است. در این طرح از ظرفیت خود دانش‌آموزان و اولیای مدارس برای انجام کار‌های مدرسه استفاده می‌شود که با طرح شهید عجمیان این کار آغاز شد و از ۹۵۷ مدرسه‌ای که در جنگ آسیب دید، حدود ۴۵۸ مدرسه به این روش و بدون اینکه ما اصلا متوجه شویم کارهایش انجام شد. شیشه‌ها نصب شد، نظافت شد و ... طوری که بچه‌هابعد از باز شدن مدرسه‌ها اصلا احساس نکنند که اینجا جنگی بوده.

خان‌محمدی همچنین به بحث مدرسه‌یاری اشاره و در این راستا از زهرا گیتی‌نژاد، مدیریت خیریه «مهر گیتی» که در حال تجهیز هنرستان‌ها هستند تشکر کرد و گفت: «نظام تعلیم و تربیت یک کشور اگر درست باشد ما در هیچ شاخه‌ای مشکل نخواهیم داشت.»

تامین ۷۵ درصد هزینه ساخت مدرسه میناب/ مشارکت در پویش «بساز مدرسه» با شماره‌گیری *۲۴#

 او همچنین از سمن‌ها خواست به پویش بساز مدرسه بپیوندند و اعلام کرد: «ما بزرگترین افتتاح کشور را در مدرسه فرشته‌های میناب خواهیم داشت. همه کسانی که به ساخت مدرسه کمک کردند در این افتتاحیه حضور خواهند داشت. هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی. رئیس‌جمهور هم ابراز علاقه کردند که در این رویداد شرکت کنند.»

 رئیس سازمان نوسازی مدارس در پایان برای بازسازی ۱۸ مدرسه که مورد اصابت مستقیم قرار گرفته از سمن‌ها خواست پای کار بیایند.

مدرسه‌سازی و مدرسه‌یاری در سیستان‌و‌بلوچستان

 سخنران دوم مراسم، مهندس سید محمدرضا جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، ضمن تبریک سال نو و تسلیت به مناسبت شهادت رهبر معظم انقلاب درباره تلخی‌ها و شیرینی‌های روز‌هایی که در جنگ سوم تحمیلی بر مردم کشورمان گذشت توضیحاتی ارائه داد و افزود: جامعه خیرین مدرسه‌ساز چند سالی است که علاوه بر ساخت مدرسه و کیفیت‌بخشی به مدارس در عرصۀ مدرسه‌یاری هم تلاش می‌کند و جلسات مختلفی برای استان‌هایی که دانش‌آموزانش مشکلات تحصیلی دارند مثل سیستان‌وبلوچستان تشکیل داده است تا در جهت کیفیت‌بخشی به مدارس برنامه‌ریزی و کار کند ولی به گفته او دشمن در تلاش است که نگذارد ایران قوی و توانمند شود و به این دلیل مراکز علمی و آموزشی و دانشگاه‌ها و مدارس را مورد حمله قرار می‌دهد.

جعفری در پایان اضافه کرد: جامعه خیرین به سازمان نوسازی مدارس بسیار نزدیک است و آقای خان‌محمدی عضو هیئت‌مدیره جامعه خیرین مدرسه‌ساز هم هستند. ما تلاش کردیم که مردم را برای شرکت در پویش مدرسه میناب بسیج کنیم و این اتفاق به خوبی رخ داد. این یک کار تاریخی و ملی است و اسامی خیرین در این پویش هم ثبت و اعلام می‌شود.

 در ادامه و با اعلام غیبت حمیدرضا شاه‌حسینی، رئیس هیئت‌مدیره جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، که یکی از سخنرانان نشست بود، علیرضا راشکی، معاون برنامه‌ریزی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی با دعوت اشکان تقی‌پور، چند دقیقه‌ا‌ی به سخنرانی پرداخت و نکات قابل توجهی را به اطلاع حضار رساند.

مسابقه‌ای برای طراحی نقشه مدرسه میناب

 

می‌خواهیم مدارس میناب یادمان جنگ و شهدای عزیزمان باشد برای همین برای ساخت آن‌ها به دنبال نقشه خاصی هستیم که این نقشه را برای مسابقه به جامعه معماران کشور داده‌ایم و دارد نقشه‌ها جمع‌آوری می‌شود.

به گفته او برای ساخت مدارس میناب افراد مختلفی از جمله برخی هنرمندان اعلام آمادگی کردند، اما کسی که واقعا آمد پای کار، عتبه حسینی بودند که کلنگ ساخت را هم زده‌اند و الان منتظر رسیدن نقشه مدرسه هستند. به گفته راشکی قرار است در میناب دو مدرسه ۱۲ کلاسه پسرانه و دخترانه ساخته شود که اطلاعاتش در سامانه بساز مدرسه بارگذاری شده است. او افزود: ما، چون می‌خواهیم این مدارس یادمان جنگ و شهدای عزیزمان باشد به دنبال نقشه خاصی برای ساخت هستیم که این نقشه را برای مسابقه به جامعه معماران کشور داده‌ایم و دارد نقشه‌ها جمع‌آوری می‌شود. راشکی در پایان اضافه کرد که در سامانه بساز مدرسه تا سقف ۲۰۰ میلیون می‌توان مشارکت کرد و در صورت اهدای مبالغ بالاتر باید در سایت فرم اعلام آمادگی را پر کرد که از طرف پویش با فرد اهداکننده تماس گرفته خواهد شد.

به گفته اشکان تقی‌پور قرار است در مکان مدرسه شجره طیبه در میناب، موزه‌ای برای یادبود شهدا ساخته و مدارس در مکانی نزدیک به محل تاسیس شود.

موسسه مهر گیتی و ساخت ۶۱۵ مدرسه 

سخنران آخر این نشست زهرا گیتی‌نژاد، مدیرعامل موسسه مهر گیتی بود که در سخنانی فعالیت موسسه خود را در شش طرح تبیین کرد. او در شروع سخنانش گفت: «همه صحبت از توسعه پایدار می‌کنند، اما اول باید به توسعه علمی برسیم بعد به توسعه پایدار که این برمی‌گردد به آموزش‌وپرورش و یکی از شاخص‌های تعلیم و تربیت، فضای فیزیکی است.» گیتی‌نژاد در ادامه از سابقه معلمی‌اش سخن گفت و اضافه کرد که در سال‌های تدریس با دیدن مدارس محروم سیستان‌و‌بلوچستان به سمت مدرسه‌سازی روی آورده است‌. گیتی‌نژاد در توضیح طرح اول موسسه مهر گیتی که ساخت مدارس است، اعلام کرد: موسسه مهر گیتی تا کنون ۶۱۵ مدرسه در قالب ۲۳۰۰ کلاس ساخته و یا در حال ساخت آن است. ما همچنین برای یک روستا یک پل ساختیم تا بچه‌ها از آن طریق به مدرسه بروند، اما این پل در سیل سال ۹۸ تخریب شد و ما اکنون در حال ساخت دوباره این پل که نامش پل دانش است، هستیم.

به گفته گیتی‌نژاد، طرح دوم مهر گیتی، اهدای کتاب نو و دست دوم و همچنین اهدای کامپیوتر به مدارس کم‌برخوردار است. مهر گیتی تا کنون ۳ میلیون جلد کتاب و ۵۰۰ دستگاه کامپیوتر به مدارس اهدا کرده است. 

گیتی‌نژاد طرح سوم موسسه خود را، تجهیز هنرستان‌ها و خوابگاه‌های شبانه‌روزی دانست و تاکید کرد: هنرستان‌ها جزو زیرساخت‌هاست. در بعضی استان‌ها تجهیز یک هنرستان معادل ساخت یک مدرسه هزینه‌بردار است. 

 

یکی از طرح‌های مهر گیتی، آموزش  معلمان است. «لایوبوک» یک طرح رایگان برای آموزش دروس است که از سال ۱۴۰۱ از طریق سایت مهر گیتی در دسترس قرار دارد. این طرح با هزینه بسیار بالا در حد ساخت یک مدرسه به راه افتاد و تا کنون ۲۱ هزار معلم از آن استفاده کرده‌اند.  

طرح چهارم این موسسه خیریه، آموزش رایگان معلمان است. زهرا گیتی‌نژاد در مورد این طرح توضیح داد: دوره ابتدایی خیلی مهم است. برخی بچه‌ها اگر در این دوره نتوانند خوب بخوانند و بنویسند در دوره دبیرستان ترک تحصیل می‌کنند. من احساس کردم خیلی از معلمان ما در مناطق کم‌برخوردار توانایی بالایی در تدریس ندارند. مثلا سرباز معلم هستند یا معلم‌های خرید خدمت. به خاطر همین روی طرح «لایوبوک» کار کردیم و با کمک معلم‌های درجه یک، آموزش دروس را در این برنامه انجام دادیم تا معلمان به صورت رایگان از آنها استفاده کنند. لایوبوک با هزینه بسیار بالا در حد ساخت یک مدرسه راه افتاد و از ۵ آذر ۱۴۰۱ این آموزش‌ها رفت روی آنتن. لایوبوک از طریق سایت مهر گیتی در دسترس است و ۲۱ هزار معلم تا به حال از خدمات لایوبوک استفاده کرده و آموزش دیده‌اند.

گیتی‌نژاد در ادامه از طرح پنجم مهر گیتی، یعنی طرح «رویش مهر» سخن گفت. این طرح که چند سال است در استان سیستان‌و‌بلوچستان اجرا می‌شود بر قبولی کنکور متمرکز است و نتایج خوبی را به دنبال داشته است. رویش مهر برای ۳۲ مدرسه در ۱۰ شهرستان و برای حدود ۸۰۰ دانش‌آموز در حال اجراست. یکی از معلمانی که در این طرح با موسسه مهر گیتی همکاری می‌کند «فرزاد فاضلی» است که در آخرین جشنواره بین‌المللی جایزه معلم از بین ۳۰ هزار معلم، به عنوان معلم برگزیده انتخاب شد.

طرح آخر مهر گیتی، حمایت تحصیلی ۳۰۰۰ دانش‌آموز و دانشجو است که در این طرح دانش‌آموزان کم‌برخورداری حمایت می‌شوند که از بهره هوشی خوبی برخوردار باشند.

 در پایان زهرا گیتی‌نژاد به اقدامات موسسه مهر گیتی در دوران جنگ تحمیلی دوم و سوم اشاره و این اقدامات را به این شکل تشریح کرد: در جنگ ۱۲ روزه با ۱ میلیارد تومان، از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تعداد زیادی کارت ارزاق تهیه شد و در اختیار زنان سرپرست خانوار و کودکان کار قرار گرفت و در این جنگ نیز این اقدام با مبلغ ۷ میلیارد تومان انجام شد که در اختیار کارگران لنج بیکار شده در بندرعباس و همچنین افراد کم‌برخوردار در رباط‌کریم، اسلامشهر و ... قرار خواهد گرفت.

جلسه با ذکر دو پرسش از زهرا گیتی‌نژاد پایان گرفت. 

 

ارسال دیدگاه
captcha