بیانیه «شبکه کمک» / ضرورت حضور فوری دبیرکل سازمان ملل در تهران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، به دنبال حمله آمریکا و رژیم اسرائیل به زیرساختهای کشورمان، «شبکه کمک» نگرانی عمیق گروهی از سازمانهای جامعه مدنی و فعالین اجتماعی ایران درباره این موضوع را در قالب بیانیهای ابراز و از دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست کرد تا جهت جلوگیری از تخریب زیرساختهای ایران گام بردارد. در بخشهایی از این بیانیه آمده است:
«جامعه جهانی نمیتواند در برابر تهدیدات علیه تمامیت ارضی و زیرساختهای حیاتی جمهوری اسلامی ایران سکوت اختیار کند.
این اقدامات، مصداق روشن توسل به زور برخلاف ماده ۲ بند ۴ منشور ملل متحد و نادیده گرفتن اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها بوده و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بینالمللی محسوب میشود.
از سازمان ملل متحد و بهویژه دبیرکل محترم سازمان ملل انتظار میرود در چارچوب وظایف و اختیارات مندرج در مواد ۹۹ و ۱۰۰ منشور ملل متحد، اقدامات فوری و مؤثر جهت پیشگیری از هرگونه تشدید بحران و آغاز درگیری گسترده اتخاذ نموده و با حضور در تهران، مسیر دیپلماسی و گفتوگو را جایگزین تهدید و خشونت سازد.

مسئولیت حفظ صلح جهانی و صیانت از حقوق ملتها، وظیفهای غیرقابلتفکیک از مأموریت محوری سازمان ملل متحد است. سکوت یا تأخیر در واکنش، پس از تخریب زیرساختهای حیاتی یک ملت، نهتنها مغایر اصول انسانی و حقوقی بینالمللی است، بلکه میتواند به تضعیف اعتبار نهادهای بینالمللی و بیاثر شدن قوانین جهانی بینجامد.
بنابراین، انتظار میرود دبیرکل سازمان ملل متحد با بهرهگیری از اختیارات قانونی خود، شخصاً در جهت جلوگیری از بروز جنگ و تخریب زیرساختهای ایران گام بردارد و نقش فعال و سازندهای در پاسداری از صلح و امنیت بینالمللی ایفا نماید.»