از دعای شبانه تا انفاق در راه خدا؛ نگاهی به سخنان بزرگان درباره وجه خیرخواهانه بانوی بزرگ اسلام
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، حضرت فاطمه زهرا (س) فرمودند: «سه چیز در دنیا محبوب من است: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پیامبر (ص) و انفاق در راه خدا.» در سالروز شهادت ایشان، نگاهی کردهایم به مورد سوم؛ وجه خیرخواهانه و نیکوکارانه ایشان که گاهی بهصورت انفاق بروز میکرد. در ادامه، سخنان بزرگان درباره این جنبه از شخصیت بانوی بزرگ اسلام را میخوانید تا با روحیه والای ایشان در خیرخواهی و یاریرساندن به نیازمندان و نیکوکاری برای مردم بیشتر آشنا شوید.
حضرت آیتالله سید علی خامنهای / اول دیگران، بعد خود ما
«عبادت فاطمه زهرا، سلاماللهعلیها، یک عبادت نمونه است... . امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام میگونید: شبی ـ شب جمعهای ـ مادرم به عبادت ایستاد و تا صبح عبادت کرد. «حتی انفجرت عمود الصبح». تا وقتی که طلوعِ فجر شد. مادر من از سر شب تا صبح مشغول عبادت بود و دعا و تضرّع کرد. امام حسن، علیهالصّلاةوالسّلام، میگوید ـ طبق روایت ـ شنیدم که دائم مؤمنین و مؤمنات را دعا کرد؛ مردم را دعا کرد؛ برای مسائل عمومی دنیای اسلام دعا کرد. صبح که شد گفتم: «یا أمّاه!»؛ «مادرم!» «لم لا تدعین لنفسک کما تدعین لغیرک؛» «یک دعا برای خودت نکردی! یک شب تا صبح دعا، همه برای دیگران!؟» در جواب فرمود: «یا بُنیّ، الجار ثم الدار؛» «اوّل دیگران بعد خود ما!» این، آن روحیه والاست.»
منبع: بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ۱۳۷۱/۰۹/۲۵
آیتالله سید مرتضی مطهری / فاطمه خیر وسیع است
«قرآن درباره حضرت صدیقه طاهره میفرماید: «إنا أعطیناک الکوثر»، کلمهای بالاتر از کوثر نیست. در دنیایی که زن را شر مطلق و عنصر فریب و گناه میدانستند، قرآن میگوید: فاطمه نه تنها خیر است بلکه کوثر است؛ یعنی خیر وسیع، یک دنیا خیر.»
منبع: حماسه حسینی، ج ۱، ص ۳۲۷
علی شریعتی / فاطمه منبع حقخواهی و عدالت بود
همه جا در تاریخ ملتهای مسلمان و تودههای محروم در امت اسلامی، فاطمه منبع الهام آزادی و حقخواهی و عدالتطلبی و مبارزه با ستم و قساوت و تبعیض بوده است.
از شخصیت فاطمه سخنگفتن بسیار دشوار است، فاطمه یک زن بود، آنچنان که اسلام میخواهد که زن باشد. تصویر سیمای او را پیامبر، خود رسم کرده بود و او را در کورههای سختی و فقر و مبارزه و آموزشهای عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود.
وی در همه ابعاد گوناگون «زنبودن» نمونه شده بود. مظهر یک دختر، در برابر پدرش. مظهر یک همسر، در برابر شویش. مظهر یک مادر، در برابر فرزندانش. مظهر یک زن مبارز و مسئول، در برابر زمان و سرنوشت جامعهاش. وی خود یک «امام» است. یعنی یک نمونه مثالی، یک تیپ ایدهآل برای یک اُسوه، یک شاهد، برای هر زنی که میخواهد شدن خویش را خود انتخاب کند.
منبع: کتاب فاطمه، فاطمه است
آیتالله جوادی آملی / آیا دین غیر از محبت است؟
فاطمه (س) در طول زندگی هجدهسالهاش، همه عوامل و زمینههای تربیتی را در راه رسیدن به کمال تجربه کرده و خود نیز در این زمینه بهترین بهره را برده است. یکی از مهمترین ابزارهای تربیتی آن حضرت، ایجاد انگیزه درونی و محبت و عشق به خوبیها و کمالات در افراد میباشد؛ محبتی که از درون خود او میجوشد و در رفتار و گفتارش به چشم میخورد.
علاقهمندی حضرت نسبت به سعادتآفرینی برای دیگران فرد را تحتتأثیر قرار میدهد؛ منش حضرت بهگونهای است که هر مخاطبی را شیفته و دلداده عظمت وجودی خود کرده و از این طریق افراد را به سوی سعادت سوق میدهد؛ زیرا محبت و دلدادگی به خوبان، انسان را در رسیدن به کمال مطلق و سرچشمه رستگاری یاری میرساند؛ چرا که انسان بدون محبت هیچگاه به مقصد دلخواه نخواهد رسید.
امام باقر(ع) فرمود: «هَلِ الدِّینُ إِلّا الْحُبُّ»؛ آیا دین غیر از محبت است؟ از این رو، خداوند متعال مزد رسالت را فقط مودت و محبت نسبت به حضرت زهرا (س) و اهلبیت (ع) قرار داده است: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی» زیرا بدون این محبت همه زحمات پیامبر در هدایت جامعه و اصلاح امت به هدر خواهد رفت.
منبع: انتخاب، ۱۶ دی ۱۴۰۰