کد خبر:۳۹۲۴
مدیر تحول آموزش در بنیاد خیریه وابسته به شرکت مایکروسافت:

همکاری کسب‌وکار و «خیریه» می‌تواند کودکان جهان را به آموزش باکیفیت و همگانی نزدیک‌تر کند

«دینا غباشی»، مدیر تحول جهانی آموزش شرکت مایکروسافت و «سایمون سامر»، مدیرعامل بنیاد خیریه «جیکوبز» که هر دو عضو بلند پایه «کمیته‌ی راهبری آموزش» در یونسکو نیز می‌باشند در مقاله‌ای که در سایت این سازمان منتشر شده است، عنوان می‌دارند که همکاری بخش خصوصی و خیریه، کودکان جهان را به آموزش باکیفیت و همگانی، نزدیک‌تر می‌کند و از سوی دیگر آموزش چه از طریق توسعه نیروی کار، حمایت از جوامع قوی‌تر یا تشویق عمومی برای یک اقتصاد قوی‌تر، کلید موفقیت بلندمدت یک کسب و کار، می‌تواند باشد.
همکاری کسب‌وکار و «خیریه» می‌تواند کودکان جهان را به آموزش باکیفیت و همگانی نزدیک‌تر کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، وب سایت یونسکو در مقاله‌ای به بررسی چشم‌انداز آینده تاثیر‌گذاری خیریه‌ها برای پیشبرد اهداف آموزشی پرداخته است. «دینا غباشی»، مدیر تحول جهانی آموزش در «بنیاد مایکروسافت» و «سایمون سامر»، مدیرعامل، بنیاد «جیکوبز»،(1) نویسندگان این مقاله که به مناسبت نشست سالانه یونسکو، با عنوان «رهبران کمیته راهبری سطح بالای اهداف توسعه پایدار» در سال ۲۰۲۵ منتشر شده است، جهت‌گیری‌های استراتژیک و اقدامات اولویت‌دار مورد نیاز خیریه‌ها را برای پیشبرد آموزش در دهه‌های آینده ترسیم می‌نمایند.

 از نظر نویسندگان مقاله، بحران جهانی آموزش یکی از مبرم‌ترین چالش‌های زمان ماست. برآورد جدید یونسکو تعداد کودکانی را که در مدرسه ثبت‌نام نکرده‌اند، ۲۷۲ میلیون نفر اعلام کرده است. با وجود این‌که، کشور‌ها متعهد شده‌اند که نرخ کودکان خارج از مدرسه را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۶۵ میلیون نفر کاهش دهند، آموزش با کیفیت و جهانی برای همه، به طرز اسفناکی از مسیر پیشرفت، خارج شده است. در حال حاضر، ۷۰ درصد از کودکان ده ساله در کشور‌های با درآمد متوسط ​​رو به پایین قادر به خواندن و درک یک متن ساده نیستند و برای دستیابی به آموزش جهانی ابتدایی و متوسطه تا سال ۲۰۳۰ به ۴۴ میلیون معلم آموزش ابتدایی و متوسطه نیاز است. مقاله به این مساله اشاره دارد که مهلت دستیابی به اهداف توسعه پایدار آموزشی، رو به پایان است و هیچ بخشی  توانایی یا ابزار لازم برای رسیدگی به چالش‌های آموزش را به تنهایی ندارد. همه بازیگران عرصه آموزش از دولت‌ها، نهاد‌های چندجانبه، جامعه مدنی، بنیاد‌ها و شرکت‌ها، برای ارتقای وضعیت آموزش در تلاش هستند اما برای رسیدن به وضعیت قابل قبول آموزش، نیازمند همکاری بیشتر است.

 در سال‌های گذشته بخش خصوصی همگام با بسیاری از خیریه‌ها، مشارکت در آموزش را همسو با اهداف خود می‌دانند. در این دیدگاه، آموزش چه از طریق توسعه نیروی کار، حمایت از جوامع قوی‌تر یا تشویق عمومی برای یک اقتصاد قوی‌تر، کلید موفقیت بلندمدت کسب و کار است. شرکت‌ها به دنبال ایجاد سازو کارهایی برای مشارکت و تشویق آموزشی با تاثیرگذاری مشخص، قابل اندازه‌گیری و سیاست‌هایی انعطاف‌پذیر هستند. مشارکت با بخش خصوصی معمولاً نه به دلیل نیت بد، بلکه به دلیل سوءتفاهم یا عدم شفافیت شکست می‌خورد. بخش خصوصی زمانی با آموزش وارد تعامل شود که اهداف را واقع‌بینانه و واضح درک کند. همچنین اگرچه منابع مالی و بودجه، بسیار مهم است، اما راه‌های دیگری نیز برای مشارکت با آموزش وجود دارند از جمله: 

  • تخصص فنی و تبادل تجربیات برتر
  • نوآوری (توسعه مشترک راه‌حل‌های جدید برای مربیان یا سیستم‌ها)
  • مهارت‌آموزی و آماده‌سازی نیروی کار آینده
  • فعال‌سازی اکوسیستم محلی
  • کمک‌های غیرنقدی (مانند دستگاه‌ها، سخت‌افزار، نرم‌افزار یا ابزار‌های دیجیتال)
  • حمایت و نفوذ در سیاست‌ها (تقویت اولویت‌های آموزشی در فضا‌های عمومی و سیاسی)
  • ابتکارات داخلی (از آموزش کارکنان گرفته تا بورسیه‌ها)

همکاری کسب‌وکار و «خیریه» می‌تواند کودکان جهان را به آموزش باکیفیت و همگانی نزدیک‌تر کند

نمونه‌هایی موفق از رویکرد همکاری هدف‌دار و قابل اندازه‌گیری خیریه و بخش خصوصی

 برای ارتقای مشارکت آموزش در سطح جهانی، کمیته عالی راهبری یونسکو و صندوق‌های اصلی آموزش جهانی این سازمان با مشارکت همه‌جانبه بخش خصوصی و بنیاد‌های خیریه از طریق تأمین مالی مشترک، ابتکارات طراحی‌شده مشترک یا توسعه سیاست‌ها در حال شکل‌دهی همکاری مؤثرتر بین بخشی هستند برای مثال:

  • در ساحل عاج، بنیاد جیکوبز، شرکت‌های کاکائو، مشارکت جهانی یونسکو برای آموزش و دولت، یک صندوق ۱۱۰ میلیون دلاری را برای بهبود آموزش اولیه در کشت کاکائو ایجاد کردند.  این همکاری نشان داد که چگونه صنعت، نیکوکاری و حکمرانی می‌توانند تغییرات سیستماتیک را هدایت کنند. این برنامه توسط بانک جهانی، به عنوان بهترین نمونه از مشارکت‌ها شناخته شده است.
  • و یا در پروژه‌ی آموزش شرکت‌های مایکروسافت و  اچ‌پی،  نمونه‌ای موفق از همکاری و مشارک محسوب می‌شود که در آن به حدود 2 میلیون دانش‌آموز اوکراینی 74 هزار، لپ‌تاپ به همراه نرم‌افزار اهدا شد.

چالش رویکرد مشارکتی خیریه و بخش خصوصی در آموزش
 مشارکت‌های بین بخشی در هر زمینه‌ای می‌تواند دردسرساز باشد. اما در آموزش، نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای وجود دارد. مقاله به این مساله اشاره می‌کند که مقیاس شکاف تأمین مالی آموزش ممکن است بسیار گسترده باشد، اما  فرصتی را نیز ایجاد می‌کند که به اعتماد بین خیریه و بخش خصوصی منجر می‌شود. بازیگران این عرصه باید دائما از خود سوال کنند که هر خیریه یا کسب‌وکاری چه کمکی می‌تواند به هر کودک برای دسترسی به آموزش باکیفیتی که شایسته آن است، بکند و چگونه می‌توانند با دیگران که به همین هدف متعهد هستند، بهتر همکاری کند، تا پیشرفت واقعی و قابل اندازه‌گیری را به سمت آموزش پایدار محقق کنند.

پی‌نوشت:

1-مایکروسافت و بنیاد جیکوبز اعضای کمیته راهبری یونسکو برای دستیابی به اهداف آموزش توسعه پایدار (SDGs 4) هستند.

منبع:

unesco


ارسال دیدگاه
captcha