کد خبر:۳۵۴۰
معاون پیشین امور مسئولیت اجتماعی وزارت نفت مطرح کرد:

ضرورت بازسازی مفاهیم در حوزه مسئولیت اجتماعی

شهرام فرضی؛ معاون پیشین امور مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، دوشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در نخستین روز از برگزاری اولین همایش ملی تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران اظهار کرد: در حال حاضر، تعریف مشخص و شفافی از مسئولیت اجتماعی وجود ندارد و مشخص نیست که چه کسانی یا کدام نهادها مسئولیت اجتماعی خود را بهتر ایفا کرده‌اند. منتقدان معتقدند مسئولیت اجتماعیِ شرکتی، ابزاری است برای مدیریت بحران مشروعیتِ سرمایه‌داری از طریق خلق روایت‌های اخلاقی.
ضرورت بازسازی مفاهیم در حوزه مسئولیت اجتماعی

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، دکتر شهرام فرضی؛ معاون پیشین امور مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، دوشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در نخستین روز از برگزاری اولین همایش ملی تجارب مسئولیت اجتماعی در ایران که به همت پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی در دانشگاه تهران برگزار شد، بر ضرورت بازسازی بنیادین مفاهیم مرتبط با مسئولیت اجتماعی تأکید کرد و گفت: متأسفانه مسئولیت اجتماعی در کشور ما به بستری برای برگزاری همایش‌ها و اهدای جوایز بدل شده و شرکت‌ها از آن به عنوان پوششی برای پنهان‌کردن عملکرد نادرست خود بهره می‌برند.

وی افزود: آنچه تحت عنوان مسئولیت اجتماعی در کشور اتفاق می‌افتد، صرفاً اقدامی موقتی برای رفع مشکلات است و نه یک رویکرد پایدار که تغییرات اساسی و بنیادینی ایجاد کند. به باور او، ذی‌نفع اصلی مسئولیت اجتماعی، سیاره زمین است و ما حق تجاوز و تخریب گونه‌های دیگر را نداریم.

دکتر فرضی با اشاره به دیدگاه ژیژک (فیلسوف معاصر) تأکید کرد: آنچه امروز تحت عنوان مسئولیت اجتماعی شناخته می‌شود، در حقیقت واگذاری مسئولیت‌های ذاتی دولت‌ها به بخش خصوصی است. فشارهای سیاسی و نفوذ افراد خاص باعث شده که مسئولیت اجتماعی به ضد خود تبدیل شود و ضروری است که نگاه ما نسبت به این مفهوم دگرگون شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، تعریف مشخص و شفافی از مسئولیت اجتماعی وجود ندارد و مشخص نیست که چه کسانی یا کدام نهادها مسئولیت اجتماعی خود را بهتر ایفا کرده‌اند. منتقدان معتقدند مسئولیت اجتماعیِ شرکتی، ابزاری است برای مدیریت بحران مشروعیتِ سرمایه‌داری از طریق خلق روایت‌های اخلاقی.

دکتر فرضی افزود: هیچ‌گونه گزارش یا آمار دقیق و قابل اعتمادی از عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در دست نیست که بتوان آن را در بازه‌های زمانی مختلف یا بین شرکت‌ها مقایسه کرد. آنچه شرکت‌ها ارائه می‌دهند بیشتر بازتاب فعالیت‌های روابط عمومی آنهاست تا عملکرد واقعی.

او در پایان تأکید کرد: مسئولیت اجتماعی، تحت تأثیر فشارهای گروه‌های سیاسی، به‌ویژه نمایندگان مجلس، قرار دارد و به همین دلیل لازم است که روند جاری تغییر کند و بازی از نو تعریف شود.

ارسال دیدگاه
captcha