به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران؛ پادکست خیر ایران (تحت حمایت سامانۀ جامع خیر ایران) این روزها در پادگیرهایی همچون شنوتو منتشر میشود و میکوشد تا صدای نیکوکاری باشد.
قسمت هفتم پادکست خیر ایران به معرفی و گفتگو پیرامون کتاب «جنگ بازاریابی» نوشته ال ریس (Al Ries) و جک تراوت (Jack Trout) اختصاص دارد. در این قسمت، مجید ولیمحمدی، دانشجوی دکتری و پژوهشگر حوزه کارآفرینی اجتماعی، کسبوکار و مشاوره بازاریابی به عنوان مهمان حضور دارد.
تعریف جایگاه، استراتژی و میدان نبرد
ولیمحمدی در آغاز سخن، به معرفی نویسندگان کتاب میپردازد و آنها را از جمله پژوهشگران نامآشنای حوزه بازاریابی میداند که در نگارش کتابهای بسیاری از جمله «جایگاهیابی» و «جنگ بازاریابی» با یکدیگر همکاری داشتهاند.
پژوهشگر حوزه کارآفرینی اجتماعی در پاسخ به پرسش مهدی میرصادقی –مجری و تسهیلگر برنامه- درباره وجه تسمیه کتاب، از بازاریابی به مثابه یک جنگ واقعی یاد میکند که زبان، میدان و جایگاه ویژه خود را دارد و شرکتکنندگان در آن میتوانند در نهایت برنده یا بازنده نبرد باشند.
او دلیل انتخاب این کتاب برای پادکست خیر ایران را که عمدتاً به مؤسسات خیریه مرتبط است، غفلت این سازمانها از بحث مهم بازاریابی اعلام کرده و به مسئولان آنها توصیه میکند با مطالعه کتاب و کاربست توصیههای مندرج در آن، از نابودی و زوال خود جلوگیری کنند.
ولیمحمدی در توصیف اهمیت «جایگاه»، ذهن مخاطب و مشتری را محل وقوع جنگ بازاریابی میداند و از خیریه و سمنها میخواهد به نحوی واقعبینانه، جایگاه خود و رقبایشان را بشناسند تا براساس آن قادر به انتخاب استراتژیها و تاکتیکهای مؤثر در پیشرفت خود شوند.
او از چند اصل اولیه از جمله محل نبرد یا بازی، قدرت و منابع و اصل دفاع سخن میگوید و استراتژیهای نبرد را در چهار مورد تدافعی، تهاجمی، جنگ از طرفین یا جناحین و استراتژی چریکی خلاصه میکند.
این پژوهشگر حوزه مشاوره بازاریابی، استراتژی دفاعی را مناسب با جایگاه نخست میداند. مناسبترین شیوه برای پیروزی برای سازمانهای ردهدوم را استراتژی تهاجمی معرفی میکند. حمله به جناحین را متناسب با قدرت سازمانهای رده سوم توصیف میکند و از مؤسساتی که نه قدرت بازاریابی و تبلیغات دارند و نه قادر به افزایش منابع یا تغییر زمین بازی خود هستند، درخواست میکند، از شیوه چهارم یعنی استراتژی چریکی استفاده کنند.
مؤسسات خیریه و مسأله بازاریابی
ولیمحمدی از دو اشتباه مرسوم مؤسسات خیریه از جمله غفلت از اصل رقابت و عدم درک درست از جایگاه حقیقی خود انتقاد میکند و از آنها میخواهد با عنایت ویژه به علم بازاریابی، وارد فضاهای اجتماعی مغفولمانده شوند تا شانس موفقیت خود را افزایش دهند. همچنین به آنها توصیه میکند که هیچوقت به دنبال رقابت با مؤسسات خیریه نامآور رده اول نروند و به فعالیت در محیطهای کوچک قناعت کنند.
او در پایان به موقعیت ویژه استراتژی تأکید میکند و آن را مهمتر از تاکتیک شامل تبلیغات، تشکیل اتحادیه و ... میداند و به این موضوع اذعان میکند که استراتژی بد با بهترین تاکتیکها موفق نمیشود ولی استراتژی خوب حتی امکان آن را دارد که با ضعیفترین تاکتیکها نیز به موفقیت دست یابد.
گزارش از زهرا حاتمی
دیدگاه خود را بنویسید