به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، کارگاه تعاملی «ارزیابی تأثیر» به مدیریت افشین خاکی از بخش توسعۀ کسبوکار دیجیکالا، در روز 18 آبانماه در رویداد نوپیا در محل پردیس چارسو برگزار شد.
تعریف «تأثیر» و نحوه ارزیابی آن
در ابتدای کارگاه، خاکی به تعریف واژه تأثیر پرداخت. به نظر او تأثیر، واژهای چندوجهی و چندبعدی است که گرچه در نگاه اول به معنای میزان سود و درآمد حاصله از فعالیت اقتصادی به نظر میآید اما در مفهوم عام و گسترده، در برگیرنده تأثیرات محیط زیستی، جمعیتشناختی، فرهنگی و ... نیز هست. به نظر این کارشناس، هرچه به سمت مباحث فرهنگی پیش میرویم، مفاهیم، کیفیتر شده و سنجش میزان تأثیر آنها برای هر پژوهشگری دشوارتر خواهد بود.
کارشناس بخش توسعه کسبوکار دیجیکالا، با مثال زدن از پروژه «کسبوکارهای بومی – محلّی» دیجیکالا آن را پروژهای در جهت توانمندسازی کسبوکارهای خرد و محلّی دانست که گرچه برای این شرکت، صرفه اقتصادی ندارد اما در مفهوم کلانِ تأثیر، از آنجایی که به دسترسی کسبوکارهای خرد و محلّی به فضای تجارت الکترونیک میانجامد، دربرگیرنده تأثیر اجتماعی است.
به نظر خاکی، نخستین گام برای آغاز یک کسبوکار، شناسایی ویژگیهای جامعه میزبان و پیشبینی این مسأله است که با آغاز این فعالیت، چه منابعی را میتوان وارد جامعه محلّی کرد که اثرگذاری مطلوب داشته باشد؟ از این جهت، ارزیابی تأثیر، مرحلهای مهم در خلق یک کسبوکار موفق است. پس از این مرحله، اعتباربخشی به پیشبینیها با کمک چارچوب نظری قرار دارد. در این مرحله شما میتوانید یک مدل منطقی برای کسبوکار خود طراحی کنید و امیدوار باشید که تأثیرات مثبت و منفی آن را به دقت ارزیابی خواهید کرد.
در طول کارگاه، افشین خاکی ضمن اشاره به فعالیتهای تعاونی «ساروق» در خراسان جنوبی، از شرکتکنندگان درخواست کرد که به تشریح تجربههای خود بپردازند. این کارگاه با ذکر مثالهایی از تجربههای واقعی مخاطبان، جنبه عملی و کاربردی گرفت.
دیدگاه خود را بنویسید