به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، پادکست «خیر ایران» (تحت حمایت سامانه جامع خیر ایران) که این روزها در پادگیرهایی همچون شنوتو منتشر میشود، میکوشد تا صدای توسعۀ نیکوکاری در ایران باشد.
در ادامه گزارشی کوتاه از اپیزود نخست این پادکست را که به معرفی کتاب «پنج پرسش اساسیِ پیتر دراکر» اختصاص یافته است، با هم میخوانیم:
زندگینامه و افکار پیتر دراکر
از پیتر دراکر به عنوان یکی از برجستهترین نظریهپردازان حوزه مدیریت و پدر کسبوکار نوین با تفکری پیشتاز و پیشرو و نگاهی آیندهنگر یاد میکنند که در زمانهای که نظریهپردازان از اهمیت پول، نیروی کار و ... سخن میگفتند، به نحوی آیندهنگرانه از اهمیت دانش در تعیین جایگاه شرکتها و کشورها سخن گفت. دراکر از نخستین افرادی است که ویژگیهای عصر دانش بنیان را پیشبینی کرده از ضرورت و اهمیت یادگیری مادامالعمر سخن گفت و توضیح داد که: «در دنیایی که دانش در آن هر روز بیشتر و سادهتر در دسترس همگان قرار میگیرد، کسانی که در مهارت یادگیری ضعیف باشند، بازندگان دوره جدید خواهند بود».
آشنایی با نظریهپردازان بزرگ اقتصاد و مدیریت در دوره کودکی و تجربه مشاغل مختلف از جمله روزنامهنگاری، کار در یک شرکت بازرگانی نخ و پارچه و تحقیقات صنعتی را از مهمترین عواملی میدانند که کمک کرد تا دراکر نگاهی عمیقتر به حوزه کسبوکار داشته باشد.
«خودارزیابی استراتژیک» چیست؟
دراکر در کتاب «پنج پرسش اساسی»، الفبای مدیریت خیریه و سازمانهای مشابه را به مخاطبان خود یاد میدهد و با آموزش «خودارزیابی استراتژیک» تلاش میکند تا به مخاطبان خود برای رسیدن به تصویری خوب و آموزنده، کمک کند. به نظر او، «خودارزیابی استراتژیک» سازمانها را وادار به تمرکز بر اهداف خود میکند و به آنها میآموزد که میبایست برای دستیابی به رضایت واقعی مشتریان خود به نیازهای واقعی آنها توجه کنند. از سوی دیگر با این روش، سازمانها میآموزند که برنامهریزی، نه یک رویداد بلکه فرایندی بدون توقف و مستمر برای تقویت نقاط قوت و تضعیف نقاط ضعف است که دستیابی به آن، خطرات مجموعه را در تصمیمگیری و نتایج، کاهش میدهد.
تعریف تصمیمگیری درست
به نظر دراکر، مدیران حرفهای در شرایطی که درباره موضوعی به توافقی سریع دست یابند، هرگز اقدام به تصمیمگیری نمیکنند. چرا که موافقت همگانی به معنای این است که هیچکس تکلیف خود را بهدرستی انجام نداده است و بهتر است که به دنبال مشکل باشیم. همه مجموعهها برای ایجاد خلاقیت و تعهد نیاز به ایجاد فضایی سالم برای مخالفت هستند و بر همین اساس اگر همه به سرعت درباره موضوعی توافق کنند، باید به دنبال مشکل باشیم.
مأموریت ما چیست؟
براساس کتاب «پنج پرسش اساسی» هر سازمان برای ایجاد خدمتی متمایز تأسیس میشود و همین تمایز است که ماهیت وجودی و مأموریت آن را تعیین میکند. مأموریت از چرایی و نه چگونگی سخن میگوید و اهداف و وظایف را مشخص میکند. با تعیین مأموریت، باید و نبایدهای هر مجموعه، مشخص خواهد شد.
از سوی دیگر برای تعریف رسالت و مأموریت هر خیریه باید از سه مرحله عبور کنیم که عبارتند از: نخست؛ تعیین موقعیتهای کنونی و تحلیل آن برای درک جهت حرکت مجموعه. دوم؛ استفاده از تحلیل وضعیت کنونی برای تعیین مأموریت سازمان براساس مزیتهای رقابتی به نحوی که اهداف اصلی مجموعه را به درستی بیان کند و سوم؛ بررسی مأموریت مجموعه با کمک مخاطبان، همکاران و باقی ذینفعان برای حصول اطمینان از اینکه همه آنها درک درستی از اهداف سازمان دارند.
گزارش از زهرا حاتمی
دیدگاه خود را بنویسید