سامان‌‌یافتن فعالیت‌های خیریه در گرو ایجاد یک سازمان صنفی
روزنامه فرهیختگان در گفت‌وگو با علی حیدری، یکی از کارشناسان حوزه رفاه و تأمین اجتماعی بر ضرورت ایجاد نهادی ملی را برای سامان دادن به فعالیت‌های نیکوکاری تأکید می‌کند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، علی حیدری؛ کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی در گفت‌وگو با فرهیختگان مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۱۴ گفته است: مردم ایران به‌لحاظ پیشینه تمدنی و باستانی خود که مبتنی بر به‌دینی و پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک استوار بوده و با توجه به آیات و روایاتی که توصیه به کارهای خیر و نیکوکارانه داشته است، از دیرباز در زمینه امور خیریه و نیکوکاری پیش‌قدم و پیشرو بوده و هستند و این کار را در قالب‌های مختلف به انجام رسانده و می‌رسانند، از جمله تلفیق کارکردهای مسجد و مدرسه و بازار و استفاده از منابع متدینان و مومنان، ایجاد مراکز خیریه آموزشی، درمانی، مراقبت و نگهداری، توان‌بخشی و توانمندسازی، استفاده از پدیده وقف، تاسیس موسسات خیریه و نیکوکاری، ایجاد سمن‌های نیکوکاری، ایجاد سامانه‌ها و برنامه‌های کاربردی نیکوکاری و خیریه، مشارکت‌های مردمی و کمک به نهادهای خیریه و نیکوکاری و نیز پرداختن به مقوله مسئولیت اجتماعی شرکتی که همگی نشان‌دهنده روحیه نوع‌دوستی مردم ایران است.

 شوربختانه با توجه به پراکندگی و عدم انسجام و انتظام امور در حوزه سمن‌ها، خیریه‌ها و موسسات و تشکل‌های نیکوکاری و تعدد مراکز تصمیم‌گیری، این موضوعات در چنبره تعارضات بین دستگاه‌های اجرایی، موازی‌کاری و تکرار و تداخل امور و فعالیت‌های بخش دولتی و حاکمیتی گرفتار شده و هر دستگاه اجرایی، نهاد و بنیادی در حیطه عمل خود و مطابق رویکردهای خودش با این ظرفیت‌های مردمی رفتار می‌کند و این مجموعه‌های مردمی فاقد یک نهاد حرفه‌ای و تخصصی فراگیر ملی برای حضور در نظامات تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرایی و نظارتی کشور می‌باشد که بتواند به نمایندگی از این ظرفیت‌های عظیم مردمی فعال در عرصه امور خیریه و نیکوکاری در سطوح ملی، استانی و محلی حضور موثر و جدی داشته باشد.

 در همین راستا و برای رفع این نقیصه در بند ۷ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی (ابلاغی ۱۴۰۱/۰۱/۲۱) آمده است: "استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری و ایجاد و پیوند میان ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های موظف"؛ فلذا ایجاد یک سازوکار یا ساختار در سمت ظرفیت‌های مردمی برای فعالیت‌های مردم‌پایه در حوزه خیریه و نیکوکاری ضرورت بیشتری یافته است.

 آسیب‌شناسی و کالبدشکافی مسائل و مشکلات مبتلابه فعالان مردمی در زمینه‌های خیریه، احسان و نیکوکاری و شمه‌ای از ضرورت‌ها و الزامات ایجاد یک نهاد مردمی در سطح کلان و ملی برای شکل‌دهی به «نظام ملی احسان و نیکوکاری» به‌طور خلاصه به‌شرح زیر است:

 -در حال حاضر مجوز موسسات خیریه در قالب‌های مختلف حقوقی از سوی چندین دستگاه اجرایی، سازمان، نهاد و بنیاد صادر می‌شود.

 -وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بنیادها و نهادهای متعددی برای تمشیت و تدبیر امور مرتبط با خیرین و نیکوکاران مدخلیت تعامل و ارتباط دارند.

 -سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های متنوع و مجزای زیادی از سوی دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و بنیادهای مختلف برای ارتباط با موسسات خیریه و تشکل‌های مردمی و یا مددجویان آن‌ها ایجاد شده است.

 -در حال حاضر هیچ نهاد مردمی در سطح ملی وجود ندارد که نمایندگی خیریه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد نیکوکاری را در سطح نظامات تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرایی و نظارتی دولت برعهده داشته باشد، مثل اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف یا سازمان نظام پزشکی و نظایر آن.

 -تشکل‌ها و موسسات خیریه و نیکوکاری هر کدام اپلیکیشن‌ها، سامانه‌ها، سایت‌ها و درگاه‌های الکترونیکی تبادل اطلاعات و... برای ارتباط با مردم و نیکوکاران و نیز مددجویان ایجاد کرده‌اند که نیازمند اعتباربخشی است.

 -شرکت‌های فعال در حوزه ICT تعدادی نرم‌افزار، اپلیکیشن و سامانه خاص فعالیت‌های امدادی و حمایتی به‌صورت رایگان یا تجاری ایجاد کرده‌اند برای مردم که نیازمند ارزیابی، شناسه‌دهی و اعتباربخشی برای مردم، خیرین و نیکوکاران است.

 نتیجه آنکه با توجه به تنوع و تکثر دستگاه‌های اجرایی (وزارتخانه، سازمان، نهاد و بنیاد) ذی‌مدخل و ذی ربط در حوزه‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و بالمال با عنایت تعدد، پراکندگی و عدم انتظام و انسجام امور در این زمینه به‌ویژه در فضای مجازی لازم است یک ساختار یا سازوکار در سطح ملی، استان و شهرستان به سامان‌دهی امور خیریه و نیکوکاری بپردازد، برای این منظور می‌توان در قالب یکی از سناریوهای "سازوکار کاملاً غیر دولتی" یا "سازوکار تلفیقی از دولتی و غیر دولتی با وجه غالب غیردولتی" یا "سازوکار تلفیقی از دولتی و غیردولتی با وجه غالب دولتی" و یا "سازوکار دولتی و حاکمیتی" اقدام نمود که با توجه به ماهیت کار در حوزه نیکوکاری و خیریه و مردم‌پایه بودن آن بهتر است اینکار در قالبی کاملاً غیردولتی یا به‌صورت ترکیبی از مردمی و دولتی با وجه غالب غیردولتی مشابه اتاق‌های بازرگانی و تعاون و یا سازمان‌های نظام صنفی و حرفه‌ای و تخصصی موجود صورت پذیرد. این نهاد باید بتواند نقش پارلمان بخش نیکوکاری و احسان کشور را ایفا نماید.

 برخی از وظایف و ماموریت‌های این ساختار یا سازوکار که به مثابه "سازمان نظام امور خیریه و نیکوکاری" مشابه سازمان نظام پزشکی یا نظام مهندسی یا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، عمل می‌نماید عبارتند از:

 ۱. شناسایی، احصاء و ساماندهی اطلاعات مربوط به کلیه فعالان در حوزه‌های امدادی و حمایتی و نظام ملی احسان و نیکوکاری.

 ۲. تلاش در جهت تعمیم و گسترش آگاهی‌های عمومی و بسط گفتمان خیر اجتماعی و مسابقه خیر.

 ۳. تلاش در جهت ارتقای دانش و مهارت‌های تخصصی و حرفه‌ای مربوط به فعالیت‌های مردمی در زمینه امور امدادی و حمایتی و احسان و نیکوکاری.

 ۴. تنظیم روابط و تعاملات فیمابین فعالان مردمی و غیر دولتی حوزه‌های امدادی و حمایتی و نظام ملی احسان و نیکوکاری با دستگاه‌های اجرایی ذی‌مدخل و ذیربط.

 ۵. کمک به ایجاد زیر ساخت لازم برای به‌کارگیری فناوریهای ارتباطات و اطلاعات در قلمروهای مختلف نظام ملی احسان و نیکوکاری و ایجاد دسترسی و گشودگی اطلاعات مورد نیاز آن‌ها.

 ۶. ایجاد زمینه حضور نظام‌مند، منسجم، فناورانه و هوشمند نظام ملی احسان و نیکوکاری در فضای مجازی.

 ۷. حفظ و حمایت از حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی مردمی و غیر دولتی فعال در قلمروهای مختلف نظام ملی احسان و نیکوکاری.

 ۸. تلاش در جهت ترغیب، تشویق و تجلیل از فعالیت‌های داوطلبانه ، انسان‌دوستانه و خیرخواهانه که از سوی فعالان مردمی و غیردولتی انجام می‌پذیرد.

 ۹. اظهار نظر، مشاوره و مشارکت فعال در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مرتبط با قلمروهای امدادی، حمایتی و ارائه نظرات کارشناسی بخش مردمی نظام ملی احسان و نیکوکاری، مشارکت منسجم و نظام‌مند در تدوین قوانین و مقررات موضوعه.

 ۱۰. ایجاد انسجام و انتظام لازم بین فعالیت‌های مردمی و غیردولتی که در قالب‌های مختلف داوطلبانه، انسان‌دوستانه، خیرخواهانه و نیکوکارانه و با مجوزات رسمی دستگاه‌های اجرایی مربوطه انجام می‌پذیرد.

 ۱۱. تمشیت و تدبیر امور مربوط به تعاملات اداری و تبادلات مالی نهادهای مردمی فعال در حوزه احسان، نیکوکاری و خیریه و ایجاد زمینه بهره‌مندی از مشوق‌های مالیاتی و... مربوط به فعالیت‌های خیرخواهانه.

 ۱۲. کلیه موسسات، سازمان‌ها و مراکز خیریه، احسان و نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد برای تکوین، فعالیت و حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و انجام تراکنش‌های داده‌مبناء، اطلاعاتی، مالی، اداری و... بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات، مکلف به عضویت در "سازمان ملی نظام احسان و نیکوکاری" شوند. بدیهی است. بایستی از فعالیت‌های خارج از چارچوب فوق ممانعت به‌عمل آید و دستگاه‌های اجرای ذی‌ربط و نیز مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات‌وفناوری اطلاعات و بخش‌های مرتبط با فضای مجازی در نیروی انتظامی و قوه قضائیه بایستی ضمانت‌اجرای لازم برای این امر را فراهم سازند.

 با توجه به شرح پیش‌گفته و در راستای تحقق بند ۷ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی (ابلاغی مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۱) مبنی بر "استقرار نظام ملی احسان و نیکوکاری و ایجاد پیوند میان ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های موظف" و با امعان نظر به ضرورت "واگذاری کار مردم به خود مردم"، لازم است نسبت به اجرای سریع‌تر این بند و شکل‌دهی "نظام ملی احسان و نیکوکاری" به‌منظور ایجاد پیوند میان ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌ها و نهادهای موظف ذی‌ربط، ایجاد هماهنگی و هم‌راستایی بین فعالیت‌های خیرخواهانه و نیکوکارانه مردمی، ایجاد یک سازوکار و ساختار مردم‌پایه، ساماندهی و اعمال نظارت عالیه و راهبردی بر سامانه‌های مربوط به ظرفیت‌های مردمی فعال در حوزه‌های امدادی و حمایتی در فضای مجازی، ایجاد زمینه گشودگی اطلاعات و برقراری دسترسی نظام‌مند ظرفیت‌های مردمی موصوف به پایگاه‌های اطلاعات ملی برای نیازسنجی و اولویت‌یابی دقیق، رفع هم‌پوشانی‌ها و کم‌پوشانی‌ها در خدمات و پوشش‌های امدادی و حمایتی و ارزیابی و اعتباربخشی سامانه‌های مربوط به تراکنش‌های مالی و اطلاعاتی مربوط به حوزه‌های امدادی و حمایتی، اقدام نمود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...