12 آبان 1403
دعوت به همکاری داوطلبانه در «سامانۀ طعم گیلاس» در راستای پیشگیری از خودکشی
«سامانه نوشتاری مدیریت بحران» که برای کاهش خودکشی در ایران به تربیت مشاور بحران می‌پردازد، از متقاضیان نیکوکار این مسئولیت اجتماعی دعوت کرده است تا به میزان ۱۵۰ ساعت در ماه به همکاری داوطلبانه در این زمینه بپردازند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران به نقل از روابط عمومی انجمن روانشناسی ایران، «سامانه نوشتاری طعم گیلاس»، با تأکید بر پیشگیری از خودکشی، در سال‌های اخیر در قالب یک سازمان مردم‌نهاد شروع به آموزش رایگان داوطلبان و ارائه خدمت رایگان به شهروندان در بحران کرده است. خدمت‌رسانی این سامانه به شکل نوشتاری یا چت آنلاین با افراد در بحران است. اثربخشی این مدل خدمت‌رسانی در بحران روی نمونه و جامعه ایران مورد سنجش قرار گرفته و در کاهش آشفتگی عاطفی افراد و مدیریت بحران به شکل معناداری مؤثر بوده است.

 افرادی که از تمایلات جدی خودکشی برخوردارند، دست به جست‌وجوهایی از نوع روش خودکشی می‌زنند و براساس شواهد جهانی، وصل شدن این افراد به سامانه‌های پیشگیرانه، به‌ویژه در لحظات حساس، نقش مهمی در  پیشگیری از خودکشی آن‌ها دارد. در همین راستا، با توجه به مذاکراتی که در قالب یک سازمان مردم‌نهاد و سامانه طعم گیلاس با شرکت گوگل انجام شده است، بعد از جست‌وجوی کلمه «خودکشی» و عبارت‌های مرتبط با آن مانند «روش خودکشی»، «قرص برنج» و ... ، از آی‌پی ایران در موتور جست‌وجوی گوگل، وبسایت «سامانه نوشتاری بحران» به عنوان گزینه نخست نمایش داده می‌شود.

 این روش که ما خود را سر راه شهروندان دارای افکار و برنامه خودکشی قرار دهیم، از جمله روش‌های پیش‌رو حمایت از شهروندان در بحران در کشورهای مختلف است. هدایت گوگل و مسیرهای آشنایی دیگر باعث شده است روزانه چندصد شهروند به سامانه پیام‌ دهند که عموماً سطح خطر بالایی دارند و چه‌بسا در صورت عدم پاسخ‌گویی به موقع، تعدادی از این افراد روزانه اقدام به خودکشی می‌کنند.

 با توجه به حجم بالای مراجعان و عدم توازن میان تعداد مشاوران بحران و پیام‌دهندگان، بخشی از این شهروندان که تعداد قابل ملاحظه‌ای هستند، به موقع کمک لازم را دریافت نمی‌کنند و زمان پاسخ‌گویی و تعداد افراد لیست انتظار افزایش می‌یابد. این افراد به ۱۲۳ ارجاع می‌شوند، ولی هم‌راستا با گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در سطح بین‌المللی و همچنین مطالعه و تجربه خود ما، شهروندان دارای سطح خطر بالا تمایلی به برقراری تماس صوتی ندارند و ترجیح می‌دهند با پیام حمایت لازم را دریافت کنند. تعداد زیاد مخاطبان و محدودیت در پاسخ‌گویی به آن‌ها، چالشی است که در عنوان فراخوان اخیر به آن اشاره شده است. چالش اشاره‌شده، تنها با حمایت داوطلبان و همکاری سه ساعت در هفته به‌عنوان مشاور بحران با سامانه (پس از اتمام فرایند آموزش رایگان و ارزیابی) قابل مدیریت است.

 با کمک و همکاری یکدیگر، به‌ویژه اعضای محترم انجمن روان‌شناسی ایران، می‌توان طی مدت کوتاهی یک سامانه ۲۴ ساعته برای پاسخ‌گویی و پیشگیری از خودکشی شهروندان به وجود آورد که پس از دریافت درخواست کمک شهروندان در مدت کوتاهی پاسخ‌گوی آن‌ها باشیم. بدین‌وسیله از علاقه‌مندان تقاضا داریم در صورت امکان برای اضافه شدن و همکاری سه ساعت در هفته با سامانه طعم گیلاس به حساب تلگرام irancrisisline@ پیام دهند.

 شایان ذکر است، نظر به مذاکرات با سازمان‌های بین‌المللی، سامانه طعم گیلاس یا Iran Crisis Text Line به‌عنوان تنها سامانه پیشگیری از خودکشی غیردولتی در کشور از توجه بین‌المللی برخوردار است؛ لذا مدرک صادرشده این مجموعه که در دو نسخه فارسی و انگلیسی به داوطلبان ارائه می‌شود و همچنین عنوان شغلی Crisis Counselor به‌عنوان یک فعالیت بالینی در سطح بین‌المللی معتبر است و می‌تواند در ادامه مسیر حرفه‌ای و دانشگاهی به داوطلبان کمک کند. 

 با توجه به وضعیت سلامت روان کشور و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی موجود، در ماه‌های اخیر در «سامانه طعم گیلاس» با یک چالش بزرگ مواجه هستیم که تنها با حمایت مردم قابل مدیریت است. برای پاسخ به این نیاز و افزایش سرعت پاسخگویی به شهروندان، این سامانه به طور پیوسته نیاز مبرم دارد تا از داوطلبان بیشتری دعوت به همکاری کند.

 بدین‌وسیله درخواست می‌شود علاقه‌مندان برای همکاری داوطلبانه با این سامانه با مبنای مشارکت سه ساعت در هفته به حساب تلگرامی irancrisisline@ جهت کسب اطلاعات تکمیلی پیام دهند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...