به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، دکتر مهدی توسلی؛ مدیرمسئول این پایگاه خبری در نشست «کارکرد رسانههای نیکوکاری در جامعۀ ایرانی» که دوشنبه 22 مردادماه برگزار شد، ضمن تشکر از حضور پرتعداد مدیران عامل و نمایندگان مؤسسات خیریه و سازمانهای مردمنهاد اظهار کرد: قطعا امروز ما دور هم جمع شدیم تا در مورد تشکلها و مشارکتهای اجتماعی و نقش رسانه در ترویج این مشارکتها، بیشتر و بهتر بشنویم.
وی با اشاره به تأسیس پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران گفت: این رسانه از شهریور سال گذشته، فعالیت خود را به صورت آزمایشی و از اردیبهشت ماه سال 1403 با مجوز وزارت ارشاد، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. در صورتی که شما راهکار، انتقاد و یا پیشنهادی دارید، خوشحال خواهیم شد تا به ما در این مسیر و در رابطه با این موضوع کمک نمایید زیرا ما در ابتدای راه هستیم.
توسلی با اشاره به سخنرانی دکتر وحید شالچی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی که در ابتدای این نشست ایراد شد، گفت: همانطور که جناب آقای دکتر شالچی فرمودند در بحث ملاحظات اخلاقی و مسائلی از این دست که در یک رسانۀ نیکوکاری باید رعایت شود، در حال تدوین دستورالعملی هستیم که ارزش های خبری در حوزه نیکوکاری را نشان میدهد. همانطور که تک تک بزرگواران از آن مطلع هستند، دستورالعملهایی در یونیسف وجود دارد برای بحث گزارشگیری و پرداختن به اخبار کودکان و چگونگی ورود به حوزههای اجتماعی به صورت کاملاً تخصصی.
مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران در ادامه گفت: انتظار ما از این پایگاه خبری این است که برای کلیه خیریهها در سراسر ایران، همانند داشبورد و محل مراجعه دائمی باشد؛ به گونهای که هر روز صبح و در بدو شروع فعالیت روزانه، سازمانهای خیریه در کشور بتوانند با رصد پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران و با مطالعه خبرهای بهروز و امیدبخش در حوزههای مختلفِ نیکوکاری، فعالیت خود را شروع کنند. متاسفانه شاهد آن هستیم که اکثر رسانهها این نوع خبرهای اجتماعی و نیکوکارانه را پیگیری نمیکنند و پوشش نمیدهند و بیشتر به دنبال خبرهای سیاسی چالشی هستند که شاید به گونهای مطابق ذات و ماهیت رسانهشان و دنبال کنندههای آنها میباشد.
توسلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما باید بتوانیم به عنوان شروعکنندۀ یک کار جدید در حوزۀ خیر، نقش بازو را برای ان جی اوها و خیریهها در کشور داشته باشیم. هم به عنوان تصویرگر و هم به عنوان مطالبهگر فعالیت کنیم اما نباید دچار دو سم مهلک در فعالیتهای خیریه بشویم؛ یکی اینکه به عنوان یک رسانۀ مستقل مراقب باشیم در نقش اپوزیسیون ظاهر نشویم، از سوی دیگر مراقب باشیم پروژهبگیر و یا گماردۀ دولتها نیز نباشیم.
مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاریِ خیر ماندگار در پایان تصریح کرد: ما باید از این دو سر طیف عبور کرده و فعالیتهای نیکوکارانه را به صورت کاملاً علمی و تخصصی پیش ببریم. همانطور که میدانیم شعار مجموعۀ خیر ماندگار (وابسته به بنیاد خیریه راهبری آلاء)، «راهبری دانشبنیانِ امور خیر» بوده است و پیاگاه خبری تحلیلی خیر ایران نیز از محصولات و دستاوردهای طرح خیر ماندگار است. از آنجایی که پایگاه ما «خبری تحلیلی» است، همواره تلاش خود را خواهیم کرد که در کنار حوزه خبری، یک پایگاه تحلیلی نیز باشیم و تمام تلاش خود را می کنیم تا یک پیوست تحلیلی برای فعالیتهای نیکوکاری داشته باشیم.
دیدگاه خود را بنویسید