مدل نوآورانه تأمین مالی: همکاری سهجانبه برای تأثیری چندبرابر
بودجه این کمکهای مالی نه از محل سود شرکت، که از طریق یک مدل مشارکتی منحصربهفرد و سهجانبه تأمین شده است. هسته اصلی این بودجه را اهدای داوطلبانه مسافران اینترپید تشکیل میدهد که در زمان رزرو سفر، مبلغی معادل یک درصد از هزینه سفر خود را اهدا میکنند. در این دوره، سهم مسافران به بیش از ۱۴۰ هزار پوند رسید.
شرکت مسافرتی، گردشگری اینترپید، مبلغ اهدایی مسافران را به صورت «دلار به دلار» مطابقت داد و بدین ترتیب، حجم کمکها دو برابر شد. در نهایت، شرکت اورییل (Aureille) به عنوان یک اهداکننده شرکتی، با افزودن حمایت مالی اضافی، باعث شد مجموع بودجه نهایی از مرز ۳۴۰ هزار پوند عبور کند. این رقم در مقایسه با بودجه ۱۲۰ هزار پوندی سال گذشته، رشد چشمگیر نزدیک به ۲۰۰ درصدی را نشان میدهد و حاکی از عزم رو به رشد تمام ذینفعان برای ترویج گردشگری مسئولانه است.
انتقال این منابع به کارآمدترین و نیازمندترین پروژهها، نه بر اساس تصمیمی متمرکز، که از طریق یک فرآیند کاملاً دموکراتیک و مشارکتی انجام شد. بنیاد اینترپید برای سومین سال متوالی، از ۵۴ شریک غیردولتی خود در بیش از ۴۰ کشور جهان دعوت به عمل آورد تا ایدههای پروژهای خود را برای ایجاد تأثیری عمیقتر و ماندگارتر در جامعه ارائه دهند. پس از دریافت طرحها، یک کمیته داخلی متشکل از چهار کارشناس از بخشهای مختلف شرکت اینترپید، به بررسی و ارزیابی اولیه آنها پرداختند. فهرست نهایی نامزدهای واجد شرایط، سپس برای رأیگیری نهایی در اختیار بیش از ۷۰۰ کارمند اینترپید در سراسر جهان قرار گرفت. بنیاد برای اولین بار بخش جداگانهای با عنوان «کمک مالی انتخاب مسافران» را راهاندازی کرد. این ابتکار با استقبال مسافران روبرو شد و بیش از ۱۴۰۰ رأی از سراسر جهان در آن ثبت گردید.
برندگان برتر این جوایز
جایزه این بنیاد به سازمانهای غیردولتی و خیریههای با رویکردهای متفاوت در سراسر جهان اختصاص یافت که بیشترین مبلغ اهدایی نصیب پنج سازمان شد. جایزه اول به «بنیاد اژدهای آبی» (Blue Dragon Foundation) در ویتنام تعلق گرفت که روی مبارزه با علل ریشهای قاچاق انسان و نجات قربانیان این پدیده شوم کار میکند. کمکهای مالی اعطا شده، پشتیبان طیف وسیعی از مأموریتها در نقاط مختلف جهان است.
جوایز بعدی برتر به سازمانهایی در کشورهای ویتنام، تایلند، یونان، کلمبیا، نپال و ایتالیا تعلق گرفت. در ویتنام این کمک به بنیاد اژدهای آبی اهدا شد که این سازمان، که برنده رأی مسافران نیز بود، برای ادامه مبارزه خود علیه قاچاق انسان و حمایت از بازماندگان، کمک مالی دریافت کرد. در یونان این کمک اهدایی به سازمانی، خیریه اختصاص یافت که از مادران پناهنده و مهاجر، برای ساختن زندگیای جدید، حمایت میکند. یک سازمان حمایتی نیز در ایتالیا از این کمکها برای برای آموزش جوانان در زمینههای نوین کشاورزی اکولوژیک و اکو-هتلداری استفاده خواهد کرد و برای پنج نفر از آنان دورههای کارآموزی پردرآمد فراهم میآورد.
سازمان حفاظت از حیوانات وحشی تایلند، نیز یکی دیگر از دریافت کنندگان کمک است که از این کمک مالی برای احیاء و بازسازی اکوسیستمهای دریایی آسیبدیده و نجات گونههای در معرض خطری، استفاده میشود. یک سازمان مردمنهاد کلمبیایی از کمک دریافتشده برای بهبود دسترسی به خدمات غربالگری سلامت و انجام معاینات پزشکی دقیقتر برای جوامع محلی هزینه خواهد کرد و یک خیریه نپالی برای آموزش و توانمندسازی جوامع محلی در زمینه مدیریت پایدار منابع و گردشگری مسئولانه، از کمکها بهرهبرداری خواهد کرد.
وقتی کمکهای کوچک، تغییرات بزرگ میآفرینند
«بیهنگ ژانگ»، مدیر کل بنیاد اینترپید، در گفتوگو با رسانهها با بیان اینکه این اقدام نشاندهنده قدرت همکاری جمعی است، اظهار داشت: شنیدن نحوه استفاده شرکای ما از این کمکها برای ایجاد تأثیر در مناطق مختلف، از کمک به بازسازی محیطهای دریایی در تایلند گرفته تا ایجاد یک برنامه توانمندسازی برای زنان مهاجر در یونان و امکانسنجی بهتر غربالگری سلامت در کلمبیا، الهامبخش است.
وی در ادامه با قدردانی از نقش بیبدیل مسافران افزود: «نکته زیبا و قابل تأمل این است که این بودجه عمدتاً مرهون مسافرانی است که در زمان رزرو سفر، انتخاب کردند یک درصد از هزینه سفر خود را اهدا کنند. این موضوع، یادآوری قدرتمند از دستاوردهای ما هنگام همکاری جمعی است و نشان میدهد که حتی مشارکتهای کوچک و به ظاهر ناچیز نیز میتوانند مسیری طولانی را برای خلق تغییراتی معنادار و ماندگار در جهان بپیمایند.»
بنیاد اینترپید: گردشگری در نقش یک نیروی خیر
حرکت تحسینبرانگیز بنیاد اینترپید، نمونهای عینی از تحول در فلسفه وجودی صنعت گردشگری است؛ جایی که یک شرکت پیشرو، فراتر از ارائه خدمات سفر، با ایجاد یک اکوسیستم همکاریجویانه میان مسافران، کسبوکار و سازمانهای محلی، خود را به عاملی تأثیرگذار برای توسعه پایدار و ایجاد تغییرات ماندگار در مقاصد مختلف جهان تبدیل کرده است. این مدل، نقش گردشگری را به عنوان یک قدرت برای خوبی در جهان بیش از پیش تثبیت میکند.
بنیاد اینترپید، بازوی غیرانتفاعی شرکت مسافرتی «اینترپید تراول» است که در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد. مأموریت اصلی این بنیاد، توانمندسازی مسافران برای «بازپس دادن» به جوامعی است که از آنها دیدن میکنند و به عنوان پلی بین مسافران و جوامع محلی عمل میکند. مأموریت بنیاد ایجاد تأثیر مثبت از طریق لذت سفر، جامعه و ارتباطات است و به طور خاص بر توانمندسازی مسافران برای بازگشت دادن به جوامعی که از آنها بازدید میکنند متمرکز است.
این بنیاد بر اساس یک مدل مشارکتی و شفاف عمل میکند که شامل سه بخش اصلی میشود: پوشش کامل هزینههای اداری توسط شرکت اینترپید تراول که تضمین میکند ۱۰۰٪ کمکهای مالی دریافتی مستقیماً به شرکای محلی بنیاد برسد، تضمین تطابق مالی که به موجب آن شرکت اینترپید تراول هر کمک مالی مسافران پس از سفر را دلار به دلار مطابقت داده و دو برابر میکند، و انتخاب هوشمندانه شرکا که در آن تیمهای جهانی اینترپید با تکیه بر دانش محلی، شرکایی را شناسایی و انتخاب میکنند که در جوامع خودشان در حال ایجاد تغییر مثبت هستند.
بنیاد اینترپید، در دو دهه فعالیت خود، بیش از ۲۰ میلیون دلار برای حمایت از بیش از ۱۶۰ سازمان جامعه محلی در سراسر جهان توزیع کرده است. از آنجایی که شرکت اینترپید در بیش از ۱۰۰ کشور، فعالیت دارد، این بنیاد توانسته است در بسیاری از این مناطق حضور یافته و با شرکای محلی ارتباط برقرار کند. تنها در سال ۲۰۲۴، این بنیاد مبلغ ۲.۶ میلیون دلار را در پروژههای مختلف، توزیع کرد. کمکهای مالی بنیاد عمدتاً به پروژههایی در حوزههای حفاظت از محیط زیست، رفاه حیوانات، برابری و عدالت اجتماعی و ساختن جامعه و توسعه اقتصادی محلی تعلق میگیرد.
این بنیاد یک برنامه سالانه «گرانت » ( پروژه اهدایی)، نیز دارد که در سال ۲۰۲۵ بزرگترین دوره خود را با توزیع بیش از ۷۰۰ هزار دلار استرالیا پشت سر گذاشت. در این برنامه ۱۶ سازمان غیردولتی در ۱۵ کشور مختلف از کمکها بهرهمند شدند که منبع تأمین مالی آن از طریق کمکهای مالی مسافران و حامیان خصوصی، تأمین شد. این شرکت دارای یک گواهینامه بینالمللی برای تعهد به تأثیرگذاری اجتماعی و محیطی مثبت، است.
بنیاد اینترپید به عنوان یک کانال مؤثر برای اقدام جمعی عمل میکند. مدل عملیاتی آن که بر شفافیت و تشویق استوار است، اعتماد مسافران را جلب میکند و با تکیه بر شبکه جهانی گردشگردی که در اختیار دارد و دانش محلی، از سازمانهایی حمایت میکند که به طور مستقیم و ملموس در جوامع خود تغییرات پایدار ایجاد میکنند. ترکیب مأموریت انساندوستانه، مدل مالی هوشمند و پشتوانه یک شرکت پیشرو در صنعت گردشگری مسئول، از این بنیاد یک نهاد تأثیرگذار و قابل اعتماد ساخته است.