کد خبر:۴۰۰۵

نخستین مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی ویژه ناشنوایان در تهران افتتاح شد

نخستین مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی ویژه ناشنوایان در استان تهران با حضور سیدجواد حسینی؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور افتتاح شد. خدمات تخصصی این کلینیک شامل روان‌درمانی کودک و نوجوان، سنجش و ارزیابی روان‌شناختی، مشاوره خانواده و والدین فرزندپذیر، مشاوره ویژه کودکان کم‌شنوا و ناشنوا با زبان اشاره و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی خانواده‌محور برای ارتقای مهارت‌های والدگری است.
نخستین مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی ویژه ناشنوایان در تهران افتتاح شد

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، «کلینیک روانشناسی یاران» سه‌شنبه ۸ مهر با حضور سیدجواد حسینی؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور و محمد نصیری؛ رئیس بهزیستی استان تهران افتتاح شد. این کلینیک برای نخستین‌بار خدمات تخصصی روان‌شناسی و مشاوره به افراد ناشنوا ارائه می‌دهد.

 خدمات تخصصی کلینیک روان‌شناسی یاران شامل روان‌درمانی کودک و نوجوان، سنجش و ارزیابی روان‌شناختی، مشاوره خانواده و والدین فرزندپذیر، مشاوره ویژه کودکان کم‌شنوا و ناشنوا با زبان اشاره همچنین کارگاه‌های آموزشی خانواده‌محور برای ارتقای مهارت‌های والدگری است.

 حسینی در این خصوص گفت: تفاوت اصلی فرد ناشنوا با فرد عادی در زبان ارتباطی اوست. جامعه دوستدار انسان باید زبان اشاره را بیاموزد تا بتوانیم از ظرفیت‌های این قشر استفاده کنیم. هم‌اکنون ۳۰۰ نخبه ناشنوا در پایگاه اطلاعاتی بهزیستی ثبت شده‌اند. همان‌طور که روانشناسی سالمندان را توسعه دادیم و امسال سه‌هزار روانشناس ویژه سالمندان تربیت می‌کنیم، لازم است روانشناسی ناشنوایان نیز گسترش یابد. نخستین اصل روانشناسی پذیرش است و برای ارتباط مؤثر با ناشنوایان باید روانشناسان زبان اشاره بدانند. به همین دلیل بهزیستی توسعه خدمات روانشناسی ویژه ناشنوایان را در مسیر حرکت به سوی جامعه دوستدار انسان دنبال خواهد کرد.

نخستین مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی ویژه ناشنوایان در تهران افتتاح شد

 سیدحسن موسوی چلک؛ معاون امور سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره هدف افتتاح این مرکز بیان کرد: دسترسی افراد ناشنوا به خدمات روانشناسی اهمیت ویژه‌ای دارد تا آن‌ها خودشان بتوانند مسائل و دغدغه‌هایی که با آن روبرو هستند را با روانشناس مطرح کنند. به همین دلیل با آموزش مشاوران به زبان اشاره و راه‌اندازی این مرکز، زمینه‌ای فراهم شده است تا ناشنوایان بتوانند بدون واسطه و با حفظ اصل رازداری، به خدمات مشاوره‌ای دسترسی یابند.

 وی افزود: ارتباط موثر از طریق زبان اشاره، کلید اصلی در ارائه خدمات روانشناسی به این گروه است. تا پیش از این، افراد ناشنوا برای دریافت کمک روانشناسی به مشکلاتی مانند انتقال نادرست اطلاعات یا نبود استقلال در برقراری ارتباط برخورد می‌کردند.

 معاون سازمان بهزیستی ادامه داد: در سازمان بهزیستی، تلاش داریم با همکاری انجمن‌های مربوطه، تعداد روانشناسان و مشاورانی را که زبان اشاره بلد هستند افزایش دهیم تا در آینده نه‌تنها خدمات مشاوره، بلکه تمامی خدمات عمومی از قبیل حمل‌ونقل، کتابخانه‌ها، فروشگاه‌ها و نهادهای عمومی به زبان اشاره مجهز شوند.

منبع: بهزیستی و ایسنا

 


ارسال دیدگاه
captcha