گزارش آسوشیتدپرس: نسل جوان آمریکاییها تمایل چندانی به کمکهای خیریهای ندارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، نگرانیها درباره کاهش اهدای کمکهای مالی و غیرمالی در جامعه آمریکا سالهاست که دغدغه نهادهای خیریه است. حالا نتایج یک نظرسنجی تازه نشان میدهد که بیشتر بزرگسالان آمریکایی در سال گذشته حداقل مبلغی هرچند اندک به خیریهها اهدا کردهاند، اما نشانههایی متناقض درباره آینده کمکهای مردمی دیده میشود.
بر اساس این نظرسنجی که توسط «مرکز پژوهش امور عمومی آسوشیتدپرس» (NORC) منتشر شد، حدود ۷۵ درصد از بزرگسالان آمریکایی در سال گذشته به سازمانهای خیریه کمک مالی کردهاند، اما یکچهارم جمعیت این کشور حتی یک دلار نیز اهدا نکردهاند. این در حالی است که میزان کمکهای مالی عمدتاً زیر ۵۰۰ دلار بوده که برای حتی کوچکترین نهادهای خیریه نیز رقم ناچیزی محسوب میشود. نتایج نشان میدهد که بیشترین کمکها به سازمانهای مذهبی یا نهادهایی اختصاص یافته است که خوراک، سرپناه و نیازهای اولیه مردم را فراهم میکنند. حدود چهار نفر از هر ۱۰ آمریکایی گفتهاند در سال گذشته به چنین نهادهایی کمک کردهاند. کمک به کلیسا، مسجد یا کنیسه نیز سهمی مشابه داشته است. پس از آن، کمک به سازمانهای امدادرسان در حوادث طبیعی (۳۰درصد) و گروههای حمایت از حیوانات (۲۵درصد) بیشترین سهم را داشته است.
روایتهایی از اعتماد و تجربه
برخی افراد میگویند دلیل اصلی کمکشان اعتماد به نهادهای مذهبی یا محلی است. دنیل والدس ۵۰ ساله از ایالت فلوریدا میگوید: به کلیسای محلی اعتماد دارم. میدانم پولم صرف شرکتهای بزرگ نمیشود و در جامعه محلی باقی میماند. این کمک از روی خیرخواهی برای حمایت از محرومان است. در سوی دیگر، بثانی بری ۳۷ ساله که در آتشسوزی سال ۲۰۱۸ کالیفرنیا حیوانات خانگیاش را از دست داد، میگوید: وقتی فاجعه را از نزدیک تجربه میکنید، درمییابید چقدر آسان میتوانید به جای قربانیان باشید. من مقداری از کمکهایم را به سازمانهای نجات حیوانات و بقیه را به درخواستهای کمک متقابل در گروههای فیسبوک اختصاص میدهم. او باور دارد که تجربههای سخت، انگیزه بیشتری برای همدلی و کمک ایجاد میکند.
نسل جوان کمتر میبخشد
نکته مهم این نظرسنجی، شکاف نسلی در رفتارهای خیریه است. حدود سه فرد از هر ۱۰ فرد زیر ۴۵ سال گفتهاند در سال گذشته هیچ کمکی نکردهاند، در حالی که این نسبت در میان بالای ۴۵ سالهها، تنها دو فرد از هر ۱۰ فرد بوده است. همچنین ۸۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال در سال گذشته پوشاک یا لوازم خانگی اهدا کردهاند. در مقابل تنها ۶۰ درصد افراد زیر ۳۰ سال چنین کاری انجام دادهاند. کارشناسان هشدار میدهند که اگر این الگو در آینده نیز ادامه یابد، مؤسسات خیریه و غیردولتی با چالش بزرگی در جذب کمکهای نسلهای جوانتر مواجه خواهند شد؛ نسلی که حتی با داشتن درآمدهای بالاتر، مسئولیت اجتماعی کمتری برای کمک به نیازمندان احساس میکند.
تهدیدهای بزرگتر در افق نیکوکاری آمریکا
کاهش میزان انتقال ثروت از نسل «بیبی بومرها» (نسلی که پس از جنگ جهانی دوم، بین سالهای ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ به دنیا آمده است و بخش بزرگی از ثروت و داراییهای امروز آمریکا را در اختیار دارد) به فرزندانشان، بیاعتمادی روبهافزایش مردم نسبت به نهادهای بزرگ خیریه و همچنین فشار ناشی از تورم و هزینههای سنگین انتخابات، از جمله عواملی هستند که آینده نیکوکاری در آمریکا را تهدید میکنند. پروفسور آلن گورمن؛ کارشناس اقتصاد بخش غیرانتفاعی در اینباره هشدار داد و گفت: اگر نسلهای جوانتر یعنی هزاره و Z به الگوهای سنتی مشارکت در امور خیریه روی نیاورند، بنیان تمدن مدنی آمریکا با خطر فروپاشی روبهرو خواهد شد.
منبع: