«رها» تاکنون ۴۰۰ هزار نفرشب اقامت، به همراهان بیماران ارائه کرده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، نود و سومین نشست از سلسلهنشستهای «یک چای، یک تجربه»، دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور مهندس یاسر هاشمی؛ بنیانگذار و مدیرعامل مؤسسه خیریه «رها» و جمعی از فعالان اجتماعی و نمایندگان خیریهها و سمنها در محل آکادمی خیر ایران برگزار شد.
هاشمی ضمن سپاسگزاری از آکادمی خیر ایران برای برگزاری این نشست و دادن فرصت به مؤسسه خیریه «رها» برای تعامل فکری با سایر مؤسسات، توضیحاتی درباره نحوه شکلگیری این مؤسسه ارائه کرد. به گفته وی، فکر تأسیس پلتفرم رها؛ اولین خیریه تخصصی بیماران غیربومی تمام دیجیتال ایران پس از فوت آیتالله هاشمی رفسنجانی و در پیامد تأسیس بیمارستان تخصصیای به نام ایشان در شهر شیروان در استان خراسان شمالی به وجود آمد که وی با توجه به درخواست ریاست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برای کمک به رفع مشکلات همراهان بیماران بستری در این بیمارستان، برآن شد تا تحقیقی پیرامون بهترین شیوه کمک به همراهان بیماران بنماید.
قانون در زمینه ارتباط با همراه بیمار دچار مشکل است
هاشمی در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کرد که قانون در سه موقعیت بیهوشی و فوت بیمار و زمان پرداخت هزینهها همراه بیماران را به رسمیت میشناسد، اما قانون در حوزه عدالت اجتماعی، ساخت و مدیریت و بهرهبرداری در ارتباط با همراه بیماران دچار مشکل است. به گفته وی بیمار غیربومی پنج برابر بیمار بومی مجبور به پرداخت هزینههای بیمارستانی است و هماکنون کشور ما در حوزه همراهان بیمار، فاقد متولی قانونی و دچار مشکلاتی نظیر عدم توزیع خدمات مشاورهای و برابر در نظام سلامت، عدم الگوی مناسب جهت شناخت و طراحی و فاقد تعاریف، فرایند و گردش کار جهت بهرهبرداری و اجرا است.
مدیرعامل مؤسسه خیریه «رها»، همراه بیمار را فرد یا افرادی معرفی کرد که جزء جدانشدنی از زنجیره درماناند و بخشی از نیازهای بیمار را به نحو مطلوب تأمین میکنند و باعث رضایت وی میشوند و درنهایت باعث افزایش کیفیت درمان میشوند. هاشمی تجربه ساخت همراهسرا را جدید توصیف کرد و گفت: الگوی این کار را از FAMILY HOUSE مکدونالد گرفته است که شعار آن (A HOUSE FAR FROM HOUSE) است.
رها تاکنون ۴۰۰ هزار شب اقامت داده است
به گفته وی براساس شاخصهای آماری، مؤسسه رها موفق شده است تاکنون ۴۰۰ هزار نفرشب اقامت به همراهان بیماران دهد و میانگین همراهان بیمار که از خدمات اقامتی این مؤسسه استفاده کردهاند، حدود ۲/۱ تا ۲/۲ نفر همراه بوده است.
هاشمی، حفظ کرامت انسانی و تقویت نگاه انساندوستانه، تقویت عدالت اجتماعی در ارائه خدمات درمانی در نظام سلامت کشور، تدوین نظامنامه نحوه طراحی و ایجاد همراهسرا در کلیه مراکز درمانی احداثشده یا در دست احداث، تدوین پروتکل مددکاران اجتماعی مراکز درمانی، کمک به توزیع منطقی مراکز درمانی براساس طبقهبندی خدمات درمانی، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری در مراکز و خدمات درمانی و افزایش میزان پذیرش و تختهای فعال از طریق انتقال بیماران را از جمله دستاوردهای مؤسسه رها توصیف کرد و گفت: «بهتر است به جای واژه «همراه» از عبارت «خانواده بیمار» استفاده کنیم».
رها از بیمارستانمحوری به مددکارمحوری تبدیل شده است
مدیرعامل مؤسسه رها، راهکارهای مورد نظر این مؤسسه برای دستیابی به اهداف خود را شامل «همراهسرای آنلاین»، «پروژههای عمرانی» و «رهاباکس» دانست و گفت: رها با استفاده از یک نرمافزار و از طریق مددکاران مستقر در مراکز درمانی به ارائه خدمات به بیماران نیازمند اقدام میکند. هاشمی طرح رها را در ابتدا «بیمارستانمحور» و در حال حاضر «مددکارمحور» عنوان کرد و افزود: «مؤسسه رها با هتلها، مهمانپذیرها، هتلآپارتمانها و ... قرارداد دارد و هزینههای اقامتی را به مراتب پایینتر از معمول محاسبه میکند».
وی درباره استراتژی رها نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «استراتژی من در خیریه این است که پول و دارایی نمیگیرم. رها حتی یکمتر هم زمین ندارد. وقت خودم را صرف ساخت نمیکنم. در کشور ساختمانهای خالی و فضای خالی بسیار زیاد است و ما از همانها با کمک مؤسسات خیریه دیگر استفاده میکنیم. رها مراکز اقامتی را به بیماران و همراهان آنها وصل میکند».
هاشمی رها را جزء شفافترین شبکههای اجتماعی خیریه در کشور معرفی کرد که با کمترین هزینههای ستادی با دو تا سه نفر در تهران، مشهد و اصفهان خدمات اسکان ارائه میدهد.
مدیرعامل مؤسسه خیریه رها در ادامه سخنان خود به انواع همراهسراها شامل «فقط همراه»، «فقط بیمار» و «بیمار و همراه» اشاره کرد و افزود: «پنج تا شش درصد استفادهکنندگان از این مراکز اقامتی، بیماران بدون همراه هستند، ۴۷ درصد، فقط همراهان هستند و بالای ۵۵، بیمار و همراهان هردو از این امکانات استفاده میکنند».
هاشمی همراهسراها را به انواع داخل و خارج از بیمارستان نیز تقسیم کرد که در شکل اول در داخل اتاق بیمار یا داخل محوطه و در نمونه دوم نزدیک بیمارستان یا دور از آن مورد استفاده قرار میگیرند. به گفته وی رها به ملیت بیماران توجه ندارد و تاکنون با تأیید مددکاران اجتماعی، خدمات بسیاری به افغانهای مهاجرِ فاقد مدرک ارائه داده است.
ارائه آمار، بخش دیگری از سخنان یاسر هاشمی بود. به گفته وی بیشترین مهمانها به ترتیب از خوزستان، سیستانوبلوچستان و لرستان و کمترین مراجعهکننده از استان البرز بوده است.
هاشمی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک و با گسترش خدمات مؤسسه، امکان جایابی برای همراهان بیمار از مبدأ و پیش از حرکت به سمت بیمارستان فراهم شود و با کاربردیکردن همراهسراها، امکان ارائه خدمات توانبخشی و ... در همراهسراها فراهم شود.
مدیرعامل مؤسسه خیریه رها از «رهابان» به عنوان ابزاری برای نظارت بر عملکرد پلتفرم رها یاد کرد و گفت: «استراتژی ما این است که در حد همراهسرا نمانیم، پلتفرم باشیم و همراهسرا به شکل دیگری مدیریت شود، اما از رهابان استفاده میکنیم تا به صورت سرزده به مراکز اقامتی سر بزند و از خدمات آن مطمئن شود».
پایانبخش سخنان هاشمی، اشاره به شمار دیگری از خدمات این مؤسسه بود که براساس آن، با وجود اینکه امکان پخت غذا توسط خود افراد در همراهسراها فراهم شده است، اما چنانچه مددکاران اجتماعی تأیید کنند، با کمک از اسنپفود برای همراهان بیمار، غذا هم ارسال خواهد شد.