31 فروردین 1403
ماجرای اتوبان «شیخ زاید» و اقدام سریع ساکنان یک برج در کمک به سیل‌زدگان
هنگامی که جاری‌شدن ناگهانی سیل در اتوبان شیخ زاید دوبی، هزاران نفر از  مردم و اتوموبیل‌هایشان را در شرایطی بحرانی گرفتار کرد، ساکنان برج «دی  ایکس‌ بی» به سرعت با تشکیل یک گروه داوطلبانه، نسبت به توزیع آب، چای، قهوه، میوه و ... میان سیل‌زدگان و همچنین مدیریت ترافیک محله اقدام کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، امارات متحده عربی روز سه شنبه گذشته، با بیشترین بارندگی یک روزه خود در 75 سال گذشته مواجه شد و بر اساس گزارش‌های وارده میزان بارندگی ثبت‌شده در آن روز بالاترین میزان بارش از سال 1949 در کشور امارات بوده است. 

 خانه‌های آب‌گرفته، اتوبان‌هایی مملو از ماشین‌های غرق‌شده و باند فرودگاهی که گویی در میان دریا است، تصاویری است که کمتر کسی فکر می‌کرد از شهر پر زرق و برق دبی به ذهن بیاورد. آب‌گرفتگی وسیع منازل، خیابان‌ها و مراکز تجاری، عملاً بخش‌هایی از شهر را  فلج کرده بود اما در چنین شرایطی بسیاری از مردم حتی قبل از رسیدن کمک‌های دولتی، جلوه‌هایی از انسانیت و همدلی را به نمایش گذاشتند. 

اقدام سریع ساکنان یک برج برای نجات سیل‌زدگان

 در نخستین ساعات بارش باران، وضعیت آب گرفتگی در اتوبان شیخ زاید بسیار بحرانی شد. زمانی که سیل اتوبان ماشین‌ها را می‌بلعید، ساکنان برج‌ DXB در حاشیه اتوبان، داستان‌ زیبای انسانی خود را خلق کردند. با گیرافتادن ماشین‌ها، ساکنان برج که شاهد ناگواربودن اوضاع و گیرافتادن مردم در سیل بودند برای کمک به رانندگان در زیرگذرهای گرفتار سیل و اتوبان اصلی، بسیج شدند. آن‌ها با تشکیل یک گروه در واتس‌اپ، برای آوردن غذا، آب و مواد مورد نیاز برای مردم و رانندگان در ترافیک قفل شده، دست یاری به یکدیگر دادند.  

 ساکنان برج‌ با واکنش سریع خود و با تشکیل گروه‌هایی، خود را به رانندگان رسانده و در ظرف چند ساعت، چند تن  میوه، کلوچه، بیسکویت، موز را خریداری و با فنجان‌های چای و کیک به افراد کمک کردند. برخی دیگر، از خودرو‌ها مراقبت می‌کردند تا رانندگان بتوانند از سرویس‌های بهداشتی در هتل‌های مجاور استفاده کنند و برخی دیگر با پایین آوردن باتری ماشین‌ها به رانندگان کمک کردند تا  بتوانند تلفن‌های همراه را شارژ کنند و با عزیزان خود تماس بگیرند. یک تیم از داوطلبان در اتوبان شیخ زاید، به صورت خودجوش و قبل از رسیدن نیروهای امدادی، دست به کار شدند تا ترافیک را در قسمت پشتی برج هدایت کنند و رانندگان و مسافران سرگردان را نجات دهند.

تاکسی اینترنتی به یاری مسافران سرگردان آمد

 در اقدامی سریع در روز سیل، نصیر امیر قریشی، یکی از بنیانگذاران خدمات تاکسی دبی Zeizzu، رانندگان و ماشین‌های خود را برای نجات مسافران سرگردان به خیابان‌ها فرستاد. ماشین‌های این شرکت تاکسی و رانندگانش به صورت رایگان مسافران گیر کرده در سیل را نجات دادند و به مقصد خود می‌رساندند. قریشی در پیامی گفت: «اگر گیر کردید، فقط با ما تماس بگیرید تا یکی از رانندگان خود را به آن طرف بفرستیم. اسلام به ما آموخته است که در مواقع سخت، اگر می‌توانی به کسی کمک کنی، به هر نحوی که می توانی، کمک کن

 بنیاد خیریه شارجه، اعلام حضور برای امدادفوری

خیریه بین‌المللی شارجه نیز از اولین خیریه‌هایی بود که واکنش سریع به سیل نشان داد. این خیریه اعلام کرده است که تمام تیم‌های خود را برای کمک به کسانی که از باران شدید اخیر در کشور آسیب دیده‌اند، مستقر کرده است. ناصر مسعود بلال، مدیر این بنیاد خیریه، اظهار داشته که تیم‌های امدادی در حال ارزیابی تعداد خانواده‌های آسیب‌دیده برای ارائه حمایت فوری بر اساس نیازهای فردی آن‌ها هستند. 

 او همچنین اشاره کرد که خیریه شارجه با سازمان مدیریت بحران و بلایای اضطراری ملی و سایر سازمان‌های مربوطه برای حمایت از  افراد آسیب‌دیده همکاری خواهد کرد. برنامه خیریه شارجه برای امداد فوری به سیل، جذب سریع کمک داوطلبانه، تشکیل تیم بحران و پشتیبانی است و از آن‌جا که این خیریه در چند ماه پیش نیز تجربه کمک به خانواده‌های قربانی سیل را داشته، تمام تیم‌های خود را برای کمک به کسانی که از سیل آسیب دیده‌اند، مستقر کرده است. 

منبع:

 خبرگزاری العربیه

خیریه بین‌المللی شارجه


لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...