19 اسفند 1402
تعریف پلتفرم برای خیریه‌ها
امروزه انواع مختلفی از پلتفرم‌ها وجود دارد اما شرط فعالیت مؤثر خیریه‌ها در پلتفرم‌ها، شناخت انگیزه‌های کمک مردم به آن خیریه است؛ فهم این که مردم با نیت کمک به دیگران،  احساس رضایت، به‌دست‌آوردن اعتبار اجتماعی، کاهش احساس گناه و یا پیروی از هنجارهای اجتماعی به یک خیریه کمک می‌کنند، ضرورت دارد.

ابتدا باید یک شناخت و یک تعریفی از پلتفرم داشته باشیم، پلتفرم برای خیریه‌ها یک بستر آنلاین است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا فعالیت‌های خود را به طور کارآمدتر و مؤثرتر انجام دهند. این پلتفرم‌ها می‌توانند برای موارد مختلفی مانند موارد زیر استفاده شوند:

جمع‌آوری کمک مالی: پلتفرم‌های جمع‌آوری کمک مالی، به افراد و سازمان‌‌ها کمک می‌کند تا به طور آنلاین کمک مالی جمع‌آوری کنند.

جذب داوطلب: پلتفرم‌های جذب داوطلب، به خیریه‌ها کمک می کند تا داوطلبان جدیدی پیدا کنند.

مدیریت ارتباط با حامیان: پلتفرم‌های CRM یا به عبارتی «نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری» به خیریه‌ها کمک می‌کند تا ارتباطات خود را با حامیان خود مدیریت کنند.

ارائه خدمات به افراد نیازمند: این نوع پلتفرم‌ها به خیریه‌ها کمک می‌کند تا خدمات خود را به طور مستقیم به افراد نیازمند ارائه دهند.

افزایش آگاهی:  پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند بله، روبیکا، اینستاگرام و ... به خیریه‌ها کمک می‌کند تا آگاهی از فعالیت‌های خود را افزایش دهند. اما استفاده از این نوع پلتفرم‌ها یکسری مزایایی هم دارد. مزایای استفاده از پلتفرم برای خیریه‌ها شامل موارد ذیل می باشد:

  • افزایش کارایی و اثربخشی: پلتفرم‌ها می‌توانند به خیریه‌ها کمک کنند تا وظایف و اثربخشی فعالیت‌های خود را به طور کارآمدتر و دقیق، اندازه‌گیری و در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند تا بتوانند به طور مؤثرتر به افراد نیازمند کمک کنند.
  • افزایش شفافیت: پلتفرم‌ها می‌توانند به خیریه‌ها کمک کنند تا فعالیت‌های خود را شفاف‌تر کنند و اعتماد عمومی را افزایش دهند.
  • جذب حامیان جدید: پلتفرم‌ها می‌توانند به خیریه‌ها کمک کنند تا به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنند و حامیان جدیدی را جذب کنند.

یکسری نکات مهم دیگری هم هست که مؤسسات می‌توانند با رعایت‌کردن آن‌ها یک پلتفرم مناسب را انتخاب کنند:

 در گام اول می‌بایست قبل از انتخاب پلتفرم، نیازهای خود را به طور دقیق مشخص کنید. بعد از مشخص شدن نیازها باید پلتفرم‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید؛ باید پلتفرم‌هایی را بررسی کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشند. در گام بعدی حتماً از نظرات سایر مؤسسات خیریه‌ای که با آن پلتفرم کار می‌کنند، استفاده کنید.

 گام سوم، هزینه‌هاست و هر مؤسسه‌ای به هزینه‌ها توجه کند. پلتفرم‌های مختلف، هزینه‌های متفاوتی دارند. شما باید پلتفرمی را انتخاب کنید که با بودجه شما مطابقت داشته باشد. از پشتیبانی فنی پلتفرم هم نباید غافل شد مطمئن شوید که پلتفرمی را انتخاب می‌کنید که پشتیبانی فنی قوی ارائه می‌دهد و شما را در بیست‌وچهارساعت شبانه‌روز همیاری می‌کند. 

یادمان باشد که در عصر فناوری اطلاعات زندگی می‌کنیم و نباید از تکنولوژی که می‌توانیم در ساختار خیریه‌ها استفاده کنیم غافل شویم. فناوری اطلاعات به طور فزاینده‌ای، ساختار خیریه‌ها را تغییر داده است و همچنین این فناوری، فرصت‌های جدیدی برای خیریه‌ها ایجاد می‌کند تا به طور کارآمدتر و مؤثرتر عمل کنند.

برخی از تغییرات کلیدی که در ساختار خیریه‌ها به جهت استفاده از فناوری اطلاعات صورت گرفته، عبارت است از:

  • تمرکز بر روی داده‌ها: خیریه‌ها به طور فزاینده‌ای از داده‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه تخصیص منابع خود استفاده می‌کنند.
  • استفاده از هوش مصنوعی: امروزه برخی از خیریه‌ها از هوش مصنوعی برای وظایف مختلفی مانند تولید محتوای متنی، تولید محتوای ویدیویی و گرافیکی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی رفتار اهداکنندگان استفاده می‌کنند.
  • استفاده از بلاکچین: خیریه‌ها از بلاکچین برای افزایش شفافیت و ردیابی نحوه استفاده از کمک‌های مالی و تعریف NFT جهت درآمدزایی مؤسسات استفاده می‌کنند.
  • رشد خیریه‌های آنلاین: تعداد خیریه‌های آنلاین که به طور کامل در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، در حال افزایش است.
  • ظهور پلتفرم‌های جمع‌آوری کمک مالی: پلتفرم‌های جمع‌آوری کمک مالی به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور آنلاین کمک مالی جمع‌آوری کنند.
  • افزایش نقش رسانه‌های اجتماعی: خیریه‌ها از رسانه‌های اجتماعی برای افزایش آگاهی از فعالیت‌های خود، جذب داوطلب و جمع‌آوری کمک مالی استفاده می‌کنند.

همانطور که می‌دانید استفاده از تکنولوژی و فناوری روز دنیا یکسری چالش‌هایی را هم به دنبال دارد. به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

هزینه: استفاده از فناوری اطلاعات می‌تواند برای خیریه‌ها پرهزینه باشد.

فقدان مهارت: بسیاری از خیریه‌ها فاقد مهارت‌های لازم برای استفاده از فناوری اطلاعات هستند.

امنیت اطلاعات: خیریه‌ها باید اطلاعات شخصی و مالی حامیان خود را در فضای مجازی امن نگه دارند.

خطر کلاهبرداری: افراد سودجو ممکن است بواسطۀ استفاده از فناوری اطلاعات برای کلاهبرداری از مردم به نام خیریه‌ها شما را گمراه کنند.

با وجود این چالش‌ها، فناوری اطلاعات ابزاری قدرتمند برای خیریه‌هاست که می‌تواند به آن‌ها در رسیدن به اهدافشان کمک کند.

 یادتان باشد که قبل از شروع هرگونه فعالیت در فضای مجازی، باید یک استراتژی مشخص داشته باشید. در کنار داشتن استراتژی می‌بایست ابزارهایی را برای هموار کردن مسیرتان انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد و کارکنان خود را در مورد نحوه استفاده از آن ابزارهای فناوری اطلاعات آموزش دهید.

 در اینجا من به تحقیق گسترده‌ای که دانشگاه هاروارد نسبت به خیریه‌ها انجام داده است می‌پردازم، مورد اول انگیزه‌های کمک به خیریه است خیریه‌ها باید بدانند که مردم به دلایل مختلفی به خیریه‌ها کمک می‌کنند، از جمله: کمک به دیگران، احساس رضایت، به‌دست‌آوردن اعتبار اجتماعی، کاهش احساس گناه و پیروی از هنجارهای اجتماعی، همچنین انگیزه‌های کمک به خیریه‌ها می‌تواند در بین افراد مختلف و در فرهنگ‌های مختلف متفاوت باشد. قطعاً با شناخت این انگیزه‌ها بهتر، هوشمندانه و هدفمندتر می‌توان از پلتفرم‌ها استفاده کرد. یکی از عوامل مؤثر بر میزان کمک به خیریه‌ها نوع فعالیت خیریه‌ها می‌باشد. در این تحقیق مشخص شد که به طور کلی، افراد ثروتمندتر، تحصیل‌کرده‌تر و مذهبی‌تر تمایل بیشتری به کمک به خیریه‌ها دارند. از طرفی اثربخشی فعالیت‌های خیریه‌ها می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله:

  • نوع فعالیت خیریه
  • نحوه مدیریت خیریه
  • شفافیت و پاسخگویی خیریه

 برخی از فعالیت‌های خیریه‌ها در مقایسه با سایر فعالیت‌ها در کمک به افراد نیازمند مؤثرتر هستند.

 چالش‌های پیش روی خیریه ‌ها کم نیستند و با چالش‌های مختلفی روبرو هستند، از جمله:کمبود منابع مالی، رقابت برای جذب کمک‌های مالی، جلب اعتماد عمومی و اثبات اثربخشی فعالیت‌ها که خیریه‌ها برای غلبه بر این چالش‌ها باید به طور کارآمدتر و مؤثرتر عمل کنند.[i]

 انتظار می‌رود که نقش خیریه‌ها در آینده افزایش یابد و پلتفرم‌ها و فناوری‌های جدید می‌توانند به خیریه‌ها کمک کنند تا به طور کارآمدتر و مؤثرتر عمل کنند.

یادداشت از امیر عظیمی

پژوهشگر و فعال حوزۀ دیجیتال مارکتینگ


منابع:

  [i]Harvard Kennedy School Center for Public Leadership: https://www.hks.harvard.edu/centers/cpl

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...