15 بهمن 1402
جا ماندن بخش دولتی و مردم‌نهاد ایران از دریافت کمک‌های بین‌المللی در قبال مهاجران
کشوری که در دهه‌های اخیر، میزبان چندین میلیون مهاجر و پناهجو بوده است،  باید مثل سایر کشورهای مهاجرپذیر، کمک‌های بین‌المللی دریافت کند. ترکیه تا پایان سال 2023 دو میلیارد دلار از اتحادیه اروپا برای کمک به مهاجران سوری  دریافت کرد اما بخش دولتی و بخش مردم‌نهاد در ایران، کمک مادی خاصی از  نهادهای بین‌المللی، مطالبه و دریافت نمی‌کنند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، ایران، میزبانی یکی از بزرگترین جمعیت‌های مهاجر و پناهنده شهری را دارد و حدود چهار دهه است که پذیرای میلیون‌ها پناهنده و مهاجر افغان بوده‌ است. بنابر آمارهای سازمان ملل متحد، 762 هزار  پناهنده ثبت‌شده، حدود 586 هزار دارنده گذرنامه افغانستان با روادید ایران و حدود 550 هزار افغانی فاقد مدرک، از سوی دولت شناسایی شده­ است و در ایران به‌سر می‌برند. اما این آمارها بنابر اذعان سازمان‌های غیردولتی و برخی از ارگان‌های دولتی بسیار فراتر از داده‌‎های رسمی است و از سکونت حدود 5 تا 7 میلیون مهاجر افغان در کشور حکایت دارد. 

 این حجم بالا از جمعیت مهاجر و پناهنده، مسلماً مسئولیت گسترده‌­ای را نیز برای نظارت، حمایت و کمک می‌­طلبد. درصد قابل توجهی از این جمعیت را در ایران، افراد آسیب‌­پذیر تشکیل می‌­دهند. افرادی که به شدت نیازمند حمایت و حفاظت نیز هستند. سازمان­‌ها و خیریه‌­ها در ایران در کنار دولت به ارائه خدمات به این افراد می‌­پردازند. اما منابع مالی محدود، کفاف ارائه خدمات کافی به این تعداد از بهره‌­مندان را نمی‌­دهد. بنابراین و با توجه به اصل مسئولیت بین­‌المللی حفاظت برای پناهندگان و مهاجران، لزوم جذب کمک­‌های مالی بین­‌المللی ضروری است. اما ایران و به تبع آن موسسات غیردولتی و خیریه‌­ها درصد کمک بسیار کمتری را از جامعه­‌جهانی، دریافت می­‌کنند. برای روشن‌شدن بیشتر این مسئله، مقایسه حجم کمک آموزشی به ترکیه و ایران در ازای پناهندگان و مهاجران قابل تامل است. تنها در قسمت آموزش و برای سال 1401 دولت ایران بالغ بر 300 میلیون دلار صرف آموزش کودکان افغان کرده‌ است و میزان کمک جهانی به ایران برای آموزش کودکان تنها 17 میلیون دلار بوده‌ است [1]. دولت ترکیه تا سال گذشته بالغ بر دو میلیارد دلار [2] را برای خدمات به سه میلیون پناهنده سوری از اتحادیه اروپا دریافت کرده که البته کمک سایر کشورها و سازمان­‌های بین­‌المللی به ترکیه بسیار فراتر از این مبلغ می‌­باشد.

حمایت بدون تبعیض از سوی مؤسسات غیردولتی داخلی

در شرایط سخت اقتصادی و فشار تحریم‌های یکجانبه، سمن‌ها و خیریه‌های فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی، امداد و نجات، آموزش و توانمندسازی، هزاران مهاجر و پناهنده افغان را در سطح کشور تحت پوشش خود قرار داده‌اند. آنان با تکیه بر منابع داخلی و محدود خود، در کنار حمایت مردمی، توانسته­‌اند در جهان تبعیض‌­آمیز امروز بدون هیچ­گونه منت، گروه­‌های آسیب­‌پذیر مهاجر و پناهنده را تحت پوشش قرار دهند.  بنابر اذعان سمن‌های داخلی، در حوزه کودکان کار و آسیب‌های اجتماعی، درصد بالایی از بهره‌­مندان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند، بنابر تحلیل و شواهد نگارنده، این مسئله در شهرها و استان‌های شرقی ما وسعت بیشتری به خود گرفته است و تقریباً حدود 70 درصد خدمات به اتباع اختصاص داده‌ می‌شود. همچنین آمارهای اخیر آموزش و پروش حکایت از حضور نزدیک به  700 هزار دانش‌آموز افغان در مدارس دولتی دارند، مسلماً درصد بالایی از این تعداد دانش‌­آموز مهاجر که عمدتاً در مناطق کم‌برخوردار به سر می‌­برند، از خدمات خیرین مدرسه‌ساز و یا سایر خدمات آموزشی نیز برخوردار می‌شوند. با توجه به این مسائل، جای بسی مباهات است که موسسات خیریه غیردولتی ما قادر بوده‌­اند تا بدون تفکیک ملیتی و قومیتی برای ماموریت­‌های خود به همه مراجعانشان خدمات بدهند.

مقایسه‌­­ای اجمالی:

کمک‌­های مالی و مادی بین­‌المللی برای مهاجران و پناهندگان بخشی از وظیفه و مسئولیت بین المللی است[3] که جامعه جهانی برای خود تعریف کرده‌­است. این حمایت مادی در سه بخش به پناهندگان و مهاجران در کشورهای میزبان،  اختصاص داده می­شود. 

  1. کمک مالی مستقیم دولت­ها یا اتحادیه­‌ها (اتحادیه اروپا، شورای همکاری خلیج­ فارس و ....) به دولت­‌های میزبان
  2.  کمک و حمایت مالی آژانس‌­های سازمان ملل متحد و شرکایش به دولت‌ها به صورت مستقیم (کمک به دولت) یا به صورت غیر مستقیم (کمک به سمن­‌ها)
  3. کمک مالی و حمایت از طرف سازمان‌های بین‌­المللی به سازمان­‌های غیر دولتی فعال در زمینه پناهندگان و مهاجران

در کشورهای همسایه ما یعنی پاکستان و ترکیه که از قضا و همانند ایران دارای بزرگترین جمعیت­‌های مهاجر و پناهنده هستند، سازمان­‌های غیردولتی و خیریه‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم از هر سه بخش از این کمک­‌ها در ابعاد چندین میلیون دلاری برخوردارند. زیرا پروژه‌های خود را یا به صورت مستقیم از دولت­های متبوعشان و از  همین منابع بین‌­المللی دریافت می­‌کنند و یا خود به صورت مستقیم از منابع خارجی برای دریافت کمک و حمایت استفاده ­می­‌کنند. (لازم به ذکر است که دریافت کمک ­بین‌­المللی مخصوصا در زمینه فقر زدایی و ارتقا آموزش تنها مختص مهاجران و پناهندگان نیست. برای مثال سازمان­های غیر دولتی در پاکستان، سالانه از میلیون­ها دلار کمک خارجی برای فعالیت در زمینه های مختلف بهره می‌­جویند.)

در ایران و به اذعان بسیاری از کارشناسان، تنها کمک ­خارجی که سازمان­‎های غیردولتی می­‎توانند دریافت کنند، در بخش مهاجران و پناهندگان است. اما این مبالغ نیز، آن­چنان ناچیز و کم است که به سختی کفاف 20 تا 30 درصد پروژه‌‎های حمایتی موسسات غیر دولتی را می­‎دهد. خیریه­‎های ایرانی نیز، به طور کلی و برخلاف همتایانشان در سایر نقاط دنیا، ساز و کار و اجازه دریافت کمک بین­‌المللی را به صورت مستقل ندارند. در جایی که همتایان موسسات ایرانی در کشورهای همسایه با پروژ­ها و درآمدهای میلیون دلاری به ارائه خدمات محدود به مهاجران و پناهندگان می­‌پردازند، سازمان­‌های ایرانی با کمک­‌های بسیار محدود خارجی (در حدود چند هزار دلار یا کمتر) و با تکیه بر امکانات داخلی، ده­‌ها هزار مهاجر و پناهنده را تحت پوشش خود می‌دهند. برای مثال، در سال 2023 سازمان­‌های بین‌المللی بالغ بر 82 میلیون دلار به سازمان­‌های غیر دولتی پاکستانی کمک­ کرده­‌اند. لازم به ذکر است که دولت پاکستان برخلاف دولت ایران برای مهاجرین و غیر پناهندگان، هیچ هزینه­‌ای را صرف نمی­‌کند.

 بر اساس سایت اداره اتباع و مهاجرین، در حال حاضر تنها 8 سمن داخلی برای سال جاری، پروژه در حال اجرا با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و برخی سازمان­‌های بین‌المللی را دارند. همچنین بر طبق یافته‌های نگارنده، کل مبلغ دریافتی این موسسات از کمک جهانی، همانند کمکی که دولت دریافت می­‌کند بسیار محدود و ناچیز است.  (در حدود چند هزار دلار برای هر یک از این 8 موسسه). این درحالی است که در پاکستان بالغ بر 400 سازمان غیردولتی و خیریه از کمک مستقیم بین‌­المللی استفاده می­‌کنند، کمکی که معمولاً برای هر پروژه حداقل 500 هزار دلار است. در ترکیه بیش از سه هزار موسسه غیر دولتی با منابع خارجی به فعالیت برای مهاجران و پناهندگان می‌­پردازند. یافته‌ها نشان می‌دهد که بودجه پروژه‌های موسسات خیریه در ترکیه از سیصد یا پانصدهزار دلار شروع شده و به سه میلیون دلار بسته به وسعت جغرافیای پروژه می‌رسد.

سخن‌­آخر

 با توجه به خلأ آمار رسمی در کشور نمی­‌توان به صورت دقیق میزان منابع بین­‌المللی از طرف غیردولتی‌­ها را برای ارائه خدمات به مهاجران و پناهندگان افغان، اندازه‌­گیری کرد،  اما با استناد به گزارش­‌های غیر رسمی و مطالعه میدانی از درصد بالای بهره‌­مندان این موسسات، می­‌توان به طور قطع گزارش داد که مهاجران و پناهندگان افغان درصد بسیار بالایی از خدمات اجتماعی، آموزشی و توانمندسازی خیریه­‌ها و سمن­‌های ایرانی را به خود اختصاص داده‌­اند. 

 در مقابل موسسات و خیریه‌­های داخلی نیز با اتکا به باورهای انسانی و دینی خود بدون هیچ تبعیضی به مراجعان و افراد تحت پوشش خود خدمات می‌دهند. ایمان به اصل نیکوکاری، نیروی محرکه خیریه­‌ها و سمن­‌های مردمی است که با اتکا به منابع محدود و کم داخلی، هزاران کودک، زن و مرد مهاجر و پناهنده را تحت پوشش قرار داده‌­اند. اما در این میان ظرفیت و ساز و کار قانونی به موسسات داخلی این اجازه را نمی‌­دهد تا نسبت به مطالبه برای منابع مالی بین‌­المللی با توجه به حجم خدماتشان اقدام نمایند. این وظیفه و مسئولیت دولت­‌هاست که  اول، با میدان دادن به فعالیت‌­های ترویجی موسسات در سطح جهانی، به آن­‌ها در جهت جذب منابع خارجی کمک کند و دوم با دیپلماسی بتواند راه ورود کمک­‌ها را به ایران و به نفع مهاجران باز نماید. 

منابع:

HAMI Educational Brochure-Afghan refugees in Iran 2023

https://civil-protection-humanitarian-aid.ec.europa.eu/where/europe/turkiye_en#:~:text=Since%202012%2C%20the%20EU%20has,more%20than%20%E2%82%AC2.3%20billion-

http://www.tehranatba.ir/fa/sh-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1

http://www.tehranatba.ir/fa/sh-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1

https://www.unhcr.org/asia/news/press-releases/unhcr-provides-cash-assistance-over-1-million-afghan-refugees-pakistan-0

https://www.rescue.org/press-release/almost-500000-returning-afghans-desperate-need-food-shelter-and-employment-survive

https://www.unhcr.org/sites/default/files/2023-06/CRP-11-Note-international-protection-87-SC-English.pdf

گزارش از زهرا میرابیان

             

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...