18 دی 1402
آشنایی با «دکتر مجتهدی»؛ مغز متفکر جلب مشارکت‌های مردمی برای دبیرستان البرز
قسمت هشتم پادکست نیک‌آوا با تشریح زندگینامه دکتر محمدعلی مجتهدی، به نقش مشارکت‌های مردمی در بازسازی دبیرستان البرز در دوره طولانی مدیریت ایشان بر این دبیرستان، اشاره کرده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، قسمت هشتم پادکست نیک‌آوا با تشریح زندگینامه دکتر محمدعلی مجتهدی، به نقش  کمک‌های مردمی در بازسازی دبیرستان البرز در دوره طولانی مدیریت ایشان بر  این دبیرستان، اشاره کرده است.

 پژوهشگران پادکست نیک‌آوا، فصل جدید کار خود را با معرفی چهره‌های تأثیرگذار در عرصه نیکوکاری آغاز کرده‌اند. نخستین چهره، مرحوم دکتر محمدعلی مجتهدی؛ عضو اسبق هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران و رئیس اسبق دانشگاه‌های شیراز، پلی‌تکنیک (امیرکبیر)، ملی (شهید بهشتی)، صنعتی شریف و رئیس اسبق دبیرستان البرز است. 

 بخش نخست این قسمت، به تشریح نحوه انتخاب و تأسیس کالج آمریکایی‌ها در تهران اختصاص دارد که سال‌ها بعد پس از تصمیم دولت ایران مبنی بر کنار زدن مدیران خارجی و واگذاری مدیریت کلیه مدارس به ایرانیان به دبیرستان البرز تغییر نام یافت. 

بازیابی اعتبار البرز

 محمدعلی مجتهدی در روایت این پادکست، مدیری خدمتگزار، دلسوز، امین، وظیفه‌شناس و با حسن نیت است که ضمن سخت‌گیری در آموزش و پرورش دانش‌آموزان، رفتاری تؤام با ادب، احترام و دوستی با آن‌ها داشت. از هیچ کوششی برای بازیابی اعتبار دبیرستان البرز که پس از خروج آمریکایی‌ها تا حد زیادی لطمه دیده بود، امتناع نداشت و از آموزش فارغ از خشونت و رفتار تؤام با مهر با دانش‌آموزان دفاع می‌کرد.

 مجتهدی در مهرماه 1287 خورشیدی در لاهیجان متولد شد. پدرش از مالکان و زمین‌داران این شهر بود و با اجاره املاک خود و تجارت برنج و ابریشم روزگار می‌گذراند. مجتهدی که از طرف خانواده مادری نیز از اعیان و اشراف به شمار می‌رفت، موفق به اخذ فوق‌لیسانس آنالیز عالی و دکترای مکانیک مایعات از فرانسه شد و درحالی که امکان کار و فعالیت در خارج از ایران را داشت، به ایران بازگشت و در مشاغل فرهنگی و آموزشی مشغول به خدمت شد. 

کمک‌های مردمی و بازسازی و به‌سازی البرز

 نویسندگان این پادکست به نقش کمک‌های مردمی در ساخت بناهای جدید در دبیرستان البرز اشاره کرده‌اند و دانش‌آموختگان این مدرسه را از مهم‌ترین نیکوکاران عرصه آموزش لقب داده‌اند که تا سال‌ها بعد از هیچ کمکی به البرز کوتاهی نداشتند. 

 احیای سیستم آموزشی، نظارت بر نحوه تدریس معلمان، بازسازی ساختمان شبانه‌روزی مدرسه، احداث سالن‌های سرپوشیده، زمین ورزش، کارگاه و آزمایشگاه از مهم‌ترین اقدامات اصلاحی دکتر مجتهدی در البرز هستند که در این پادکست به آن‌ها اشاره شده است. 

 بخش مهم دیگری از این پادکست، به شرح نامرادی‌ها، تلخ‌کامی‌های متعدد درباره کارآمدترین مدیر دبیرستان البرز حکایت دارد که در نهایت او را که بزرگترین افتخار خود را مدیریت این مدرسه می‌دانست، مجبور به ترک وطن کرد.  

 پژوهشگران، البرز امروز را همچنان زنده، تپنده و پویا می‌دانند و از مدیریت طولانی‌مدت جدید آن به نیکی یاد می‌کنند که سبب شده است طرح‌های جدیدی چون «سیستم آموزش از راه دور» این مدرسه، امکان بهره‌مندی بیش از 30 هزار دانش‌آموز در سراسر ایران از جمله مناطق محروم را فراهم آوَرَد.  


لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...