به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، هشتادودومین نشست «یک چای، یک تجربه» دوشنبه ۱۰ دیماه با حضور دکتر مهدی توسلی؛ مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاریِ خیر ماندگار و جمعی از فعالان اجتماعی و نمایندگان خیریهها و سمنها در محل آکادمی خیر ایران برگزار شد.
توسلی در ابتدای نشست ضمن ابراز خوشحالی از ایجاد این فرصت برای دیدار با فعالان اجتماعی، گفت: خیر ماندگار اهداف و مأموریتهای مختلفی دارد و قطعاً شما با برخی از این اهداف آشنا هستید. یکی از مأموریتهای خیر ماندگار موضوع راهبری دانشبنیان امور خیر در ایران است که حدود ۹ سال قبل فعالیت خود را شروع کرد.
آشنایی با مراکز چهارگانه خیر ماندگار
وی افزود: خیر ماندگار چهار مرکز دارد. یکی از آنها پژوهشکده مطالعات وقف و نیکوکاری است که در واقع اولین پژوهشکدهای است که در حوزه مطالعات خیریه در ایران فعالیت میکند. این پژوهشکده مجوز خود را از دانشگاه اصفهان دریافت کرد و شعبهای نیز در تهران دارد که دفتر آن در خیر ماندگار است.
مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مراکز، مرکز توسعه نیکوکاری است که با موضوع مأموریت پایش و بهینهسازی امور خیر و در بحثهای پلتفرمی و سامانه جامع خیر ایران فعالیت میکند. مرکز دیگر، آکادمی خیر ایران است که با هدف پرورش سرمایۀ انسانی تأسیس شد و فعالیت میکند.
توسلی تصریح کرد: مرکز فرهنگ نیکوکاری نیز با مأموریت ترویج نیکوکاری در کشور و با شعار «هر ایرانی یک نیکوکار، نیکوکاری مسئولیت اجتماعی هر ایرانی» شروع به فعالیت کرده است و جزء مراکز متأخر محسوب میشود و دیرتر از بقیه مراکز شروع به فعالیت کرد اما به لطف خدا فعالیتهایش انسجام خاص خود را داشتهاند.
تولید محتوای فرهنگی برای ترویج نیکوکاری؛ مأموریت مرکز فرهنگ نیکوکاری
وی در ادامه تأکید کرد: مأموریت مرکز فرهنگ نیکوکاری، تولید محتوای فرهنگی برای ترویج نیکوکاری در کشور است و ما از انجام این فعالیتها یک هدف داریم، اما با توجه به ماهیت کار فرهنگی که دیر نتیجه میدهد، این هدف نیز به این زودی محقق نخواهد شد. مثلاً شما یک مدرسه را در ششماه میسازید اما کار فرهنگی به گونهای است که شما امروز شروع میکنید، تا ۲۰ سال به طور مستمر ادامه میدهید و نتیجه آن کار فرهنگی بعد از ۲۰ سال مشخص میشود. همچنین کار فرهنگی در معرض نقد است؛ زیرا همه دوست دارند نتیجه کار را سریع ببیند.
مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار افزود: ما در حوزه نیکوکاری و کارهای بشردوستانه و نوعدوستانه در حال فعالیت هستیم و سعی داریم این مفاهیم و کارها را ترویج دهیم. در ابتدا قرار بود یک کارخانه تولید محتوا در حوزه نیکوکاری داشته باشیم و به صورت تخصصی در حوزه رسانهای و نیکوکاری محتوا تولید کنیم. اولین قسمت فعالیت ما در این کارخانه تولید محتوا مربوط به استودیوی نیکسو بود که به صورت تخصصی در حال تهیه محتوا در حوزه نیکوکاری است و تا امروز تعدادی انیمیشن، فیلم کوتاه و پادکست تولید کرده است.
توسلی ادامه داد: استودیو نیکسو انیمیشنهایی با موضوعاتی نظیر کودک کار، اهدای عضو، محیط زیست، همدلی، یاریگری و … تولید کرده است و جامعه هدف این تولیدات کودکان هستند. در ابتدا جامعه هدف بزرگسالان بودند اما کمکم نتیجه گرفتیم که اگر تصمیم داریم کار اصولی و تخصصی انجام دهیم باید انیمیشنها را برای کودکان که در سن اصلی برای فراگرفتن و تربیت قرار دارند تولید کنیم. امروز ما انیمیشنهای دو بعدی تولید میکنیم.
وی افزود: قسمت دیگر استودیوی ما پادکست نیکآوا را تولید میکند و اولین پادکستی است که به دنیای بیکران نیکوکاری میپردازد. ما در تولید فیلم کوتاه هم فعالیتهایی داشتیم اما بستر مناسبی در کشور برای فیلم کوتاه وجود ندارد؛ یعنی یک شبکه برای پخش فیلم کوتاه نداریم، سینمایی هم برای فیلم کوتاه نداریم و صداوسیما هم فیلم کوتاه پخش نمیکند. امکان این وجود دارد که تیزر پخش شود، اما به صورت حرفهای روی فیلم کوتاه کار نشده است و تمام این عوامل باعث شد که ما تولید فیلم کوتاه را متوقف کنیم و فعلاً انیمیشن، موشنگرافی و پادکست را در دستور کار داریم.
مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار در ادامه عنوان کرد: پادکست ما سه فصل داشته است؛ فصل اول موضوعمحور بود که در آن به زنان و نیکوکاری، محیط زیست و نیکوکاری و سینما و نیکوکاری پرداختیم. در واقع به تمام موضوعاتی که پیوندی با موضوع نیکوکاری دارند ورود پیدا کردهایم. فصل دوم مربوط به افراد اثرگذار است نه صرفاً کسی که یک خیّر باشد. مثلاً افرادی مانند امام موسی صدر را از جنبه نیکوکاری بررسی کردیم یا آقای مجتهدزاده را به عنوان مالک دبیرستان البرز مورد بررسی قرار دادیم که ببینیم چه خدماتی ارائه داده است. فصل سوم هم اپیزودهایی است که منتشر میشود و ما نیکوکاری را در پهنه تمدنی ایران بررسی کردیم. مثلاً ما نیکوکاری در عراق و ازبکستان را بررسی کردیم و اپیزود بعدی درباره نیکوکاری در ارمنستان و تاجیکستان خواهد بود.
توسلی درخصوص فصلنامه آوای خیر ماندگار، گفت: در قسمت دیگر، یک فصلنامه داریم که علاقهمندان میتوانند آن را در پلتفرم طاقچه با نام فصلنامه آوای خیر ماندگار مطالعه و بررسی کنند. ما هزینه بسیاری برای ساخت این فصلنامه صرف کردهایم اما کسانی که علاقهمند به خواندن این فصلنامه هستند با حداقل هزینه ممکن یعنی ۱۰ هزار تومان میتوانند آن را از طاقچه خریداری کنند.
آوای خیر ماندگار؛ اولین فصلنامه اختصاصی مطالعات مدیریت امر خیر
وی افزود: فصلنامه آوای خیر ماندگار اولین فصلنامه اختصاصی مطالعات مدیریت امر خیر کشور است و مجوز آن از از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است و علاقهمندان میتوانند موضوعات مورد علاقه خود مانند فقر و نیکوکاری، نیکوکاری و بلایای طبیعی، تعاون و نیکوکاری و اطعام را در این فصلنامه مطالعه کنند. ما به صورت ثابت مقاله مدیریت خیریه را در فصلنامه منتشر میکنیم و همچنین در حوزه نوآوری اجتماعی نیز مطالب به صورت ثابت منتشر خواهد شد. همچنین در این فصلنامه به صورت عمیق به مباحث فرهنگی نیز پرداخته شده است.
مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار در ادامه توضیح داد: قسمت دیگری داریم به نام رویدادهای نیکوکارانه و ما در این زمینه نیز فعالیتهایی داشتیم؛ از جمله جشنواره شعر نیکوکاری که دو سال پیش برگزار کردیم. این جشنواره با فعالیت خیریهها، سمنها و حوزه هنری برگزار شد و ۷۱۷ شعر در قالبهای مختلف و با موضوع نیکوکاری به دست ما رسید. این شعرها با عناوین آسیبشناسی اجتماعی و انتقالی، ایمانی، انتقادی و امیدبخش سروده شدند. ما توانستیم چندین شاعر را درگیر موضوع نیکوکاری کنیم و این برگ برنده ما بود. همچنین توانستیم متولیان امر را متوجه این مسئله کنیم و پیام این جشنواره نیز همین بود.
جشنواره شعر و داستان نیکوکاری برگزار میشود
توسلی در ادامه در خصوص جشنواره عکس نیکوکاری توضیحاتی داد و گفت: امسال جشنواره عکس نیکوکاری را با همکاری خانه هنرمندان ایران برگزار کردیم و در همین راستا به برگزاری هشت کارگاه در شهرستانهای محروم مانند جیرفت، یاسوج، کردستان و … به صورت رایگان پرداختیم. هدف ما این بود که علاقهمندان به موضوع عکاسی مستند و حرفهای بتوانند این حرفه را فراگیرند و از آن استفاده کنند. تصمیم داریم در سال آینده جشنواره شعر و داستان نیکوکاری را برگزار کنیم و خود این جشنواره نیز باعث تولید محتوا در این عرصه میشود.
وی تصریح کرد: واحد مجله چندرسانهای نیکوکاری را نیز داریم که سایت این مجله آماده شده است و یک سایت عادی دارد اما قرار است به صورت تخصصیتر و به عنوان تقویم محتوایی نیکوکاری ارائه شود. مثلاً از طریق این سایت علاقهمندان میدانند که روز جهانی خیریه چه زمانی است و چه تولیداتی درباره آن وجود دارد. مقاله، انیمیشن، فیلمهای تد، موضوعات موشنگرافی یا موضوع پوسترگرافیکی در این سایت قرار داده میشود و علاقهمندان میتوانند از آنها به صورت رایگان استفاده کنند. همچنین قرار است یکسری داستانهای نیکوکاری از سراسر دنیا در این سایت قرار داده شود و برای آینده نیز یکسری برنامه خواهیم داشت.
مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار در پایان تأکید داشت: طرح دیگری به نام شبکه ملی سفیران نیکوکاری در دستور کار داریم. همه میدانیم که خیلی از هنرمندان سفیر یک سازمان یا یک خیریه میشوند. ما هم تصمیم داریم از افراد تأثیرگذار و نه الزاماً هنرمند، در این زمینه استفاده کنیم؛ یعنی یک فرد تأثیرگذار اعم از هنرمند، ورزشکار یا حتی یک استاد دانشگاه سفیر موضوع نیکوکاری شود. فرد براساس علاقه خودش حوزه را انتخاب میکند و به عنوان سفیر نیکوکاری در آن حوزه فعالیت میکند و ما هم از آن فرد حمایت میکنیم؛ یعنی برایش محتوا تولید میکنیم و پروفایل میسازیم و کمک میکنیم آن فرد به صورت قوی به سمت امور خیر اولویتدار حرکت کند. همچنین پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران را نیز داریم که همه شما با آن آشنا هستید و میدانید که چه خدماتی ارائه میدهد.
در ادامه این جلسه، تیزر معرفی پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران به نمایش درآمد و سپس مجتبی اصغری؛ همبنیانگذار و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران (وابسته به مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار) به ارائۀ توضیحاتی درباره این پایگاه خبری پرداخت و گفت: پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران به عنوان رسانۀ جامع نیکوکاری ایرانیان به انتشار اخبار خیریهها، سازمانهای مردمنهاد و خیرین میپردازد. این رسانه از اردیبهشت ماه سال 1403 فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون مورد اقبال فعالان عرصۀ نیکوکاری قرار گرفته است.
گزارش از مهسا احمدی
دیدگاه خود را بنویسید