هنوز مدرسه کم داریم / تابلو و مُهر مدارسِ خیّرساز باید به نام خیّر باشد و نباید تغییر کند
زهرا گیتی‌نژاد؛ مدیرعامل مؤسسۀ خیریۀ مهر گیتی در میزگرد تخصصی «مدرسه‌سازی و  مدرسه‌یاری در ایران» با بیان اینکه هنوز در کشور مدرسه کم داریم و نهضت مدرسه‌سازی باید ادامه پیدا کند، گفت: یکی از عواملی که خیرین را دلسرد می‌کند تغییر نام مدرسه است، تابلو و مُهر مدارس خیّرساز باید به نام خیّر باشد و نباید تغییر کند.


 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، زهرا گیتی‌نژاد؛ مدیرعامل مؤسسۀ خیریۀ مهر گیتی در میزگرد تخصصی «مدرسه‌سازی و  مدرسه‌یاری در ایران» که با هدف بررسی چالش‌ها و فرصت‌های این حوزه و طرح انتظارات از سیاستگذاران و دولت، دی‌ماه سال 1403 به همت پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران و با همکاری مؤسسه خیریۀ نیک‌گامان جمشید برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

  گیتی‌نژاد در این نشست بیان کرد: آقای دکتر نوید ادهم اشاره کردند که جریان مدرسه‌سازی ریشه در فرهنگ ایرانی دارد. من می‌خواهم بگویم جریان کار خیر اینطور است که خداوند این خصلت را در وجود انسان‌ها قرار داده است؛ اعم از مسلمان و غیرمسلمان. بیشترین مؤسسه خیریه در دنیا در کشور چین وجود دارد و بعد نوبت به آمریکا می‌رسد. حال باید ببینیم چرا آن‌ها تا این حد موفق هستند و چرا ما نسبت به آن‌ها عقب هستیم؛ با وجود اینکه نیکوکاری در فرهنگ اسلامی ما ریشه دارد اما ما ضعیف‌تر از آن‌‎هاییم که در این زمینه عوامل زیادی مطرح است. اما در بخش مدرسه‌سازی می‌خواهم بگویم از زمانی که وارد شدم، با عشق جلو آمدم و کار مدرسه‌سازی را آغاز کردم. کسانی که به صورت فردی می‌آیند و مدرسه می‌سازند و می‌روند خیلی با چالش‌ها در ارتباط نیستند و شاید از شرایط آن مدرسه اطلاع پیدا نکنند، ولی ما به عنوان مؤسسه‌ای که کار اصلیمان مدرسه‌سازی است، چالش‌های زیادی داریم.

 ماده 172 را برای خیرین مدرسه‌ساز هم اجرا کنید

 مدیرعامل مؤسسۀ خیریۀ مهر گیتی تصریح کرد: الان در سیستان‌وبلوچستان پنج‌هزار کلاس درس کم داریم. می‌خواهم تعهد بدهم و تضمین کنم که اگر شما و دولت پای کار باشید و ماده 172 را که برای کهریزک و محک اِعمال کردند، برای خیرین مدرسه‌ساز نیز در نظر بگیرند، در اینصورت تا پنج سال دیگر هیچ کمبودی در زمینه مدرسه در کشور نخواهیم داشت. الان قانون درست کرده‌اند که اگر کسی مدرسه بسازد درصدی از مالیاتش کم می‌شود اما این اصلاً درست نیست، بلکه باید بیاییم و همان ماده 172 را که برای یک بیمارستان کودکان سرطانی یا سالمندان است، برای مدرسه‌سازی نیز پیاده کنیم.

 گیتی‌نژاد گفت: وقتی خیرین به اداره مالیات می‌روند، به آن‌ها برگه‌ای می‌دهند که در آن اسم چند مؤسسه خیریه یا سازمان وجود دارد و می‌گویند اگر شما هم جزء این مؤسسات باشید، قبول می‌کنیم؛ فهرستی که در آن حتی سازمان نوسازی مدارس نیز وجود ندارد. بنابراین خوب است که ماده 172 در مدرسه‌سازی اجرا شود که عدم اجرای آن، اصلی‌ترین چالش محسوب می‌شود. من به یک کارخانه‌دار می‌گویم بیایید و مدرسه بسازید، اما می‌گوید پولم را به محک می‌برم و او هم به من نامه‌ای می‌دهد و کار مالیاتی تمام می‌شود و همان پولی که به آنها داده‌ام در مالیات من لحاظ نمی‌شود، اما در مدرسه‌سازی اینطور نیست. 

 عدم پرداخت تعهدات دولت مانع از تکمیل مدارس

 وی در ادامه افزود: چالش بعدی ما عدم تحویل به موقع مدارس است. با مدیران کل تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنیم که قول می‌دهند مثلاً این مدرسه چند ماه دیگر آماده شود. اما مدارسی داریم که چند سال است تکمیل نشده‌اند؛ زیرا دولت نتوانسته است سهم خودش را بپردازد. یکی دیگر از اصلی‌ترین چالش‌های ما تغییر تابلوهای مدارس است. خیّر می‌آید و مدرسه‌ای می‌سازد و می‌رود و اطلاعی از اتفاقات بعدی ندارد اما ما به عنوان مؤسسه خیریه مدرسه‌ساز داریم می‌بینیم که چقدر دارند تابلوهای مدارس ما را تغییر می‌دهند.

 مدیرعامل مؤسسۀ خیریۀ مهر گیتی گفت: علت اصلی کار این انامست که وقتی تعهدی با سازمان نوسازی مدارس یا اداره کل نوسازی مدارس استان‌ها می‌بندیم، یک تفاهم‌نامه‌ای به ما می‌دهند که مدیرکل آموزش و پرورش، مدیر نوسازی، مدیر بخش مشارکت‌ها و رئیس اداره آموزش و پرورش آن را امضا می‌کنند که نیاز به مدرسه داریم. در آن تفاهم‌نامه نوشته شده است که نام تابلو و مهر مدرسه به نام خیّر است. تابلو را می‌زنند اما مهر مدرسه به نام خیّر نمی‌شود و باید سال‌ها در این زمینه دوندگی کنیم و هنوز هم در این زمینه موفق نشده‌ایم. مدارسی مهر و تابلویشان یکی می‌شود که کاملاً نوساز هستند. حتی اگر مدرسه‌ای را تخریب و بازسازی کنند، مهرش باز هم به نام مدرسه قبلی خواهد خورد. علت تغییر تابلوها همین است که مهر مدارس یک چیز دیگری است و خیلی راحت می‌آیند و تابلوی مدارس را تغییر می‌دهند. این اصلی‌ترین چالش خیرین مدرسه‌ساز است.

 992 هزار و 551 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم

 وی تصریح کرد: چالش بعدی اینکه تعدادی  دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم که تعداد آن‌ها 992 هزار و 551 نفر است که باید این‌ها را به مدارس ببریم؛ زیرا این‌ها هرکدام برای آینده جامعه ما یک تهدید هستند. دو درصد از این‌ها ابتدایی و بقیه متوسطه هستند. این موضوع نیز دلایل زیادی دارد که از جمله آن‌ها شرایط نامناسب اقتصادی خانواده‌ها، رفتار نامناسب مدیران مدارس، نامناسب بودن کیفیت آموزش معلمان و فضای آموزشی و کمبود وسایل ورزشی و تفریحی هستند.

 گیتی‌‎نژاد بیان کرد: اخیراً کلیپی منتشر شده است که در آن، بچه‌های یک مدرسه فقط شادی کرده‌اند و هیچ چیز نامناسبی وجود ندارد اما برخی این را تهدید به حساب آورده‌اند و مدیر مدرسه را تهدید کرده‌اند. این برخوردها موجب می‌شود تا مدیر مدرسه از اینکه بخواهد کاری برای بچه‌ها انجام بدهد تا برای درس خواندن انگیزه داشته باشند منصرف شود. این‌ها عواملی است که باید به آن‌ها رسیدگی شود. همچنین فضای مناسب نیز برای تحصیل مورد نیاز است. افزون بر این‌ها، یکی دیگر از عوامل عدم جذابیت تحصیل، کتاب‌های درسی است که همه این عوامل موجب می‌شود بچه‌ها ترک تحصیل کنند. این یک معضل است و باید به آن رسیدگی کنیم. ما هم نمی‌توانیم این همه بازمانده از تحصیل را به تحصیل بازگردانیم اما در یکی دو استان داریم کار می‌کنیم تا بتوانیم این بچه‌ها را به مدرسه بازگردانیم. اما باید در سطح کلی پیگیری شود و مدرسه‌یاری می‌تواند این موضوع را به عنوان یک معضل مورد بررسی قرار بدهد.

 مدیرعامل مؤسسۀ خیریۀ مهر گیتی در انتهای صحبت‌های خود گفت: خیرین زیادی داریم که می‌توانند ماهی یک میلیون بدهند تا یک دانش‌آموز بتواند تحصیل کند. در دبستان با ماهی 300 تا 500 هزار تومان می‌شود کار را انجام داد. نیاز است که در مدرسه‌یاری این موضوع جدی گرفته شود. باید بخش حمایت تحصیلی ایجاد شود تا مانند مدرسه‌سازی، این معضل نیز برطرف شود. همچنین، مدرسه‌یاری می‌تواند موجب انسجام مؤسسات خیریه‌ای شود که در زمینۀ مدرسه‌سازی فعالیت می‌کنند.

 وی در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت: آقای حسینی فرمودند آقای خان‌محمدی دستوراتی دربارۀ مدارسی که بودجه می‌خواهند دستوراتی داده‌‌اند که در اینجا از آقای خان‌محمدی تشکر می‌کنم. ما یک هنرستان بسیار بزرگ در لرستان ساختیم که تجهیزاتی نداشت و با دستور آقای خان‌محمدی بودجه خوبی برای آن در نظر گرفتند و به استان فرستادند. به هر تقدیر تشکر می‌کنم. همچنین ما داریم روی هنرستان‌ها با مؤسسات خاص کار می‌کنیم که تجهیزات هنرستانی به ما بدهند. از صحبت‌های مهندس درمان نیز استفاده کردم و ای کاش به همه مؤسسات بیایند و مشاوره بدهند. آقای مهندس جعفری نیز دربارۀ مالیات‌ها امیدواری دادند که تشکر می‌کنم، اما مسئله تابلو و مهر مدارس همچنان لاینحل است.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...