حراجی ساعت‌های معروف جهان برای حمایت از هنرمندان در نیویورک
۲۵ برند ساعت، در یک رویداد خیریه هنری، مجموعه‌ای از ساعت‌های استثناییِ بزرگ‌ترین ساعت‌سازان جهان را گرد آوردند و به نمایش گذاشتند. در آستانۀ کریسمس، قرار است تمامی عواید این حراج به طور کامل به حمایت از هنرمندان نو‌آور و پیشگام اختصاص می‌یابد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، با نزدیک شدن به ایام کریسمس، حراج‌ها و رویدادهای خیریه در کشورهای مختلف جهان رونق می‌گیرند. این رویدادها هر ساله به مناسبت پایان سال در ماه دسامبر به اشکال مختلفی برگزار می‌شوند. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی ویژه در مورد یکی از پر سر و صداترین رویدادهای خیریه در  نیویورک گزارشی را تهیه کرده است. برندهای مشهور ساعت‌سازی، از جمله بیور و شوپارد، در حراج خیریه «زمان برای هنر[1]»(TimeForArt) که در تاریخ ۷ دسامبر به نفع مؤسسه سوئیس[2] در نیویورک برگزار شد، شرکت کرده‌اند. 

این رویداد خیریه هنری، یک حراجی ساعت خیریه است و مجموعه‌ای از ساعت‌های استثنایی از بزرگ‌ترین ساعت‌سازان جهان را گردآوری و به نمایش می‌گذارد. تمامی عواید این حراج بطور کامل به حمایت از هنرمندان نو‌آور و پیشگام امروزی اختصاص می‌یابد. این کمک‌ها به برگزاری نمایشگاه‌ها، برنامه‌های عمومی، آموزش و کارگاه‌های هنری توسط «مؤسسه هنری سوئیس»، اختصاص می‌یابد. 

حراج برای حمایت از هنر

«پیر بیور»[3]، مدیر خلاق برند ساعت لوکس «بیور»،  یک ساعت اتوماتیک ۳۹ میلی‌متری از برند بیور با بدنه استیل و صفحه‌ای که توسط هنرمند معروف «ایهینگر» با تکنیک‌های خاصی طراحی و حکاکی شده، را به این حراج اختصاص داده است. این ساعت خاص در میان ۲۵ قطعه زمان‌سنج معروف این رویداد خیریه بود.

این رویداد دوسالانه که در گالری «فیلپس» در نیویورک با همکاری بنیاد «باکس و روسو» سازماندهی برگزار شده است. دوره اول این رویداد که در دسامبر ۲۰۲۲ برگزار شد و در آن  ۱۷ قطعه زمان‌سنجی  به فروش رفت و بیش از یک میلیون دلار برای حمایت‌های خیریه، برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی جمع‌آوری شد.

«استفانی هسلر»، از برگزارکنندگان این رویداد گفت: برندهای ساعت‌سازی با شرکت در این رویداد  دنیای ساعت‌سازی و هنر را گرد هم آورده‌اند. در این رویداد، برخی از برندهای شرکت‌کننده،  مانند بولگاری، برایت‌لینگ، ماسنا و زنیث به موضوع نمایشگاه با عنوان «هنرمندان برای هنرمندان» از زوایای مختلفی پرداخته‌اند.  خانم هسلر گفت که از شور و شوق برندهای شرکت‌کننده در حراج  خوشحال است. او گفت: آنها [برندهای ساعت‌سازی] قدردانی و احترام زیادی برای هنر قائلند و ارتباط نزدیکی با آن احساس می‌کنند، حتی اگر دنیایشان متفاوت باشد.

خانم کاتر یکی دیگر از برگزارکنندگان در مورد این رویداد گفته است: پرداختن به موضوع این رویداد الزامی نیست. یعنی اگر برندها بخواهند در این پروژه شرکت کنند، لازم نیست حتماً با یک هنرمند خارج از مجموعه خود همکاری کنند. در واقع، این یک دعوت است برای هر برند تا به خلاقیت و فرهنگ داخل مجموعه خودشان فکر کند و تعریف جدیدی از آن ارائه دهد. به عبارت دیگر، برندها می‌توانند به روش‌های مختلف و بر اساس هویت خود، به ایده همکاری با هنرمندان نزدیک شوند.

او به عنوان مثال از مشارکت هنری «شوپارد» یاد کرد: مدلی به نام «عقاب آلپ» که صفحه آن توسط یک حکاک در کارگاه این برند در روستای فلوریه سوئیس با استفاده از یک تکنیک تزئینی خاص طراحی شده است. «کارل-فریدریش شوفله»، رئیس مشترک این برند، در تماسی از ژنو گفت: «او از کاه با رنگ‌های مختلف استفاده کرده و یک طرح انتزاعی خلق کرده است. این طرح می‌تواند به شکل‌های مختلفی تفسیر شود؛ مثل خط افق نیویورک، منظره‌ای که یک عقاب هنگام پرواز بر فراز نیویورک می‌بیند یا حتی پر یک عقاب. شما هم می‌توانید تفسیر خاص خودتان را از آن داشته باشید». شوپارد نام این هنرمند را فاش نکرده است.

آثار شاخص

سایر قطعات زمان‌سنجی در حراج، شامل همکاری بیور با آقای ایهینگر، آثار هنرمندان برجسته را به نمایش می‌گذارند. به عنوان مثال، موریس لاکروا[5] با هنرمند مکزیکی، رودریگو هرناندز[6]، همکاری کرده و ساعتی با صفحه برنزی دست‌ساز و حرکت اسکلتونیزه تولید کرده است. لوئیس ارا[7] نیز ساعتی بدون لوگو و به رنگ آبی مونوکروماتیک با هنرمند پیشرو سوئیسی، الیویه موسه[8] طراحی کرده است. ریسنس[9] با هنرمند معاصر بریتانیایی، شانتل مارتین[10]، برای نسخه‌ای ویژه از ساعت Type 1² همکاری کرده است. زنیث نیز بار دیگر با هنرمند بصری آرژانتینی-اسپانیایی، فیلیپه پانتونه[11]، همکاری کرده است.

آرمین استروم نیز نسخه خاصی از مدل «میدان انعکاسی» خود را با صفحه‌ای از سنگ سخت لاجورد آبی، با ادای احترام به نقاش سوئیسی، فرانتس گرتش[12]، تولید کرده است. اثر «فاز آبی» این هنرمند که در سال ۲۰۲۲ درگذشت، به دلیل استفاده از رنگ اولترمارین (رنگ آبی سیر)، رنگی غنی که از لاجورد به دست می‌آید، شناخته می‌شود.

برای هنرمند و کلکسیونر ساعت، «فیلیپ تولدانو»[13]، که یکی از بنیان‌گذاران برند بوتیک «تولدانو و چان[14]» است، تصمیم به ایجاد نسخه‌ای اولیه از ساعت B/1 با الهام از سبک «بروتالیستی»[15]، که صفحه و بدنه نامتقارن آن از شهاب‌سنگ ساخته شده، کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.  آقای تولدانو گفت: شرکت  در این رویداد، یک فرصت است تا بگوییم ما کی هستیم. فلسفه تولدانو و چان درباره فرم و مواد است. 

گزارش از شورانگیز داداشی

منبع: نیویورک تایمز

[1].  TimeForArt

[2]. Swiss Institute

[3]. Pierre Biver

[4]. Guillaume Ehinger

[5]. Maurice Lacroix

[6]. Rodrigo Hernández

[7]. Louis Erard

[8]. Olivier Mosset

[9]. Ressence

[10]. Shantell Martin

[11]. Felipe Pantone

[12]. Franz Gertsch

[13]. Phillip Toledano

[14]. Toledano & Chan

[15]. سبک بروتالیسم (Brutalism) یک جریان معماری است که در اواسط قرن ۲۰ میلادی به وجود آمد و در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ محبوبیت یافت. این سبک به دلیل استفاده از مواد خام و بدون پردازش، به خصوص بتن، شناخته می‌شود و معمولاً شامل شکل‌های ساده و عملکردی است.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...