22 مهر 1403
نشست «توان‌افزایی نسل آینده برای آینده‌ای تاب‌آور» برگزار شد
 نشست مجازی «توان‌افزایی نسل آینده برای آینده‌ای تاب‌آور» به همت پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد. سخنرانان در این نشست بر ضرورت آموزش مدیریت سوانح به کودکان، ایمن‌سازی  مدارس در برابر سیل و زلزله، افزایش تاب‌آوری در بحران و ضرورت تعریف  مدیریت یکپارچۀ سوانح و بحران‌ها با تأکید بر نقش زنان و خانواده سخن  گفتند.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، «توان‌افزایی نسل آینده برای آینده‌ای تاب‌آور» موضوع امسال «روز جهانی مقابله با سوانح طبیعی» بود و به همین مناسبت نشست ویژۀ این روز با محوریت «توان‌افزایی نسل آینده برای آینده‌ای تاب‌آور» به همت پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی و با همکاری پژوهشکده «محیط زیست و توسعه پایدار» و مرکز بین‌المللی «مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه خشک»، روز یکشنبه مورخ 22 مهرماه 1403 برگزار شد.

  در این نشست مجازی، دکتر اطهره نژادی؛ مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی، تالیا سگین؛ کارشناس برنامه آموزشی در مؤسسه بین‌المللی برنامه‌ریزی آموزشی یونسکو (IIEP) و هانس گوتمن؛ مدیر اجرایی مرکز آسیایی آمادگی در برابر سوانح (ADPC) به سخنرانی پرداختند.

  این وبینار با حضور 450 نفر از فعالان، اساتید دانشگاهی، نمایندگانی از آژانس‌های سازمان ملل متحد مستقر در ایران و پژوهشگران عرصه مدیریت بلایای طبیعی، تاثیر توانمندسازی، ارتقای تاب‌آوری و توان‌افزایی و آموزش کودکان و نوجوانان در مقابله با بحران‌های آب و هوایی و به تبع آن، سوانح ناشی از آن را مورد بررسی قرار داد. 

 تالیا سگین؛ کارشناس برنامه آموزشی در مؤسسه بین‌المللی برنامه‌ریزی آموزشی یونسکو (IIEP) در این وبینار به اهمیت مسئله برنامه‌ریزی آموزشی برای مقابله با تاثیرات منفی سوانح طبیعی پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی آموزشی سوانح به دنبال این مسئله است که نهادهای دولتی همه سطوح تغیرات اقلیمی را مورد توجه قرار دهند. 

 وی با تحلیل رویکرد سوانح به آموزش و این‌ که ریسک‌ها و مخاطرات بلایای طبیعی چگونه بر نظام آموزشی تاثیر می‌گذارند، بیان داشت: رویکرد آموزشی حساس به حوادث و سوانح، تاب‌آوری و انسجام اجتماعی را بیشتر می‌کند. برنامه‌ریزی آموزشی همچنین می‌تواند شکاف‌ها را برای رسیدن به توسعه پایدار پر کند.

 تالیا سگین در مورد این‌که چگونه می‌توان حساسیت آموزش را نسبت به بلایای طبیعی بیشتر کرد، نیاز به اتخاذ رویکردی جامع را ضروری دانست و گفت: رویکرد جامع به آموزش در برابر سوانح بر چهار اقدام اصلی، یعنی شناسایی ریسک، تدوین سیاست، تمرکز بر پیاده‌سازی و تدوین هزینه‌ها و در نهایت پایش و ارزیابی اقدامات برای کاهش خطرات بلایای طبیعی، استوار است.

اهمیت ایمنی مدارس در برابر سیل و زلزله

 در ادامه، هانس گوتمن؛ مدیر اجرایی مرکز آسیایی آمادگی در برابر سوانح (ADPC)، اهمیت ایمنی مدارس را در برابر سیل و حوادث اولویتی مهم معرفی کرد و گفت: نسل آینده باید نسبت به سوانح آینده، تاب‌آوری بیشتری را از خود نشان دهد زیرا که تغییرات اقلیمی بسیار سریع در جریان است. 

 وی در مورد توضیح ماموریت مرکز آسیایی آمادگی در برابر سوانح (ADPC)، خود را نماینده موسسه‌ای معرفی کرد که بر این باور است برای رسیدن به جوامع ایمن‌تر، دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق کاهش خطر بلایا، بسیار اساسی است.

 از نظر گوتمن، ایجاد جوامع ایمن‌تر و رسیدن به اهداف توسعه پایدار از طریق کاهش خطر بلایا، ماموریت اصلی در کاهش اثرات مخرب ناشی از سوانح طبیعی است. وی شرایط کنونی را  بهترین مکانیسم برای رسیدگی به اثرات منفی موجود و نوظهور مخاطرات طبیعی و تغییرات آب و هوایی، دانست و بر لزوم ادامه حمایت از ابتکارات جهانی در زمینه تاب‌آوری آب و هوا، تاب‌آوری شهری، مؤثرترکردن واکنش بشردوستانه به بلایا، ارائه حمایت و  توانمندسازی نسل آینده برای تاب‌آوری بهتر، تاکید کرد.

نقش زنان و خانواده در مدیریت بحران تعریف شود

 اهمیت ظرفیت‌سازی و نقش بانوان در رسیدن به موضوع آمادگی زنان و جوانان مهم‌ترین قسمت صحبت‌های اطهره نژادی بود. وی به این مسئله اشاره کرد که که چگونه و چرا موضوع سوانح در کشور بسیار جدی است و این‌که لازم است مدیریت ریسک سوانح طبیعی باید به صورت یکپارچه و هماهنگ و با تاکید بر مدیریت زنان و خانواده تعریف شود. 

 نژادی اضافه کرد که در کنار زنان، این نسل جوان هستند که به عنوان بزرگترین گروه آسیب‌پذیر در بحران نیازمند توجه بیشتری هستند.

 در پایان این نشست، دکتر ساوالانی به نمایندگی از معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در مورد اهمیت پرداختن به آموزش، تاب‌آوری و آگاهی‌بخشی عمومی در مورد مسئله سوانح طبیعی سخن گفت. 

 وی با اشاره به اهمیت آموزش کودکان و نوجوانان به مسائل اقلیمی، استفاده از این ظرفیت عظیم آنان را در جهت اهداف اقلیمی بسیار مهم دانست. ایشان عنوان داشت از آن‌جا که کودکان و نوجوانان در بحران‌ها آسیب‌پذیرتر هستند، بنابراین توانمندسازی و آموزش آنان  برای مداخله در بحران‌های نسل آینده ضروری است.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Copied!

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...