به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران، یک سرویس پخش زنده ویدیویی آمریکایی، به نام «تویچ» (Twitch) و از شرکتهای تابعه «آمازون»(Amazon)، درآمد حاصل از پخش زنده بازیهای ویدیویی خود را به امور خیریه اختصاص داده است. این اقدام که میتوان آن را در راستای اقدامات مسئولیت اجتماعی یک شرکت بزرگ چندملیتی، به حساب آورد که شامل مسابقات ورزشی الکترونیکی، پخش موسیقی، محتوای خلاقانه و استریم، بود. این رویداد خیریه، توانست دهها استریمر را گرد هم آورد و عواید حاصله را به پنج موسسه خیریه، فعال در عرصههای اجتماعی و انسانی اختصاص دهد.
Twitch بیشتر به عنوان یک پلتفرم استریمینگ بازی(1) شناخته شده و فعالیتهای اصلی آن حول محور پخش زنده بازیها و ارتباط بین گیمرها میچرخد. این پلتفرم محبوب در بین گیمرها، Twitch در مواقعی از سال، طور به صورت غیرمستقیم در فعالیتهای خیریهای که توسط استریمرها و جامعه گیمرها انجام میشود، نقش داشته و گاهی نیز استریمرها، کمپینهای جمعآوری کمک برای خیریههای مختلف را از طریق آن برگزار میکنند.
شرکت به صورت مستقیم نیز رویدادهای خیریهای را نفع خیریهها، برگزار میکند. به همین مناسبت در اوایل ماه سپتامبر و در یک گردهمایی سه روزه، بیش از 50 استریمر، به همراه بازیکنان آنلاین، با اجرای یک چالش سرگرمکننده، توانستند مبلغی بالغ بر ده میلیون یورو برای اهداف زیست محیطی، جمعآوری کنند.
امسال، موسسه خیریه فرانسوی «امداد مردمی»(Secours Populaire) ، «همبستگی با دانشآموزان» (Solidarités étudiantes)، موسسه خیریه «فصل دوم» (Chapitre 2)، «دفتر قلبها» (Bureau des coeurs)؛ «همبستگی کشاورزی»(Solidarité Paysans)، از کمکهای مالی این رویداد بهرهمند شدند. این رویداد در سال 2020، نیز نزدیک به شش میلیون یورو و در سال 2019، نزدیک به 3.5 میلیون یورو را برای فعالیتهای خیریه و نیکوکاری، جمعآوری کرد.
فعالیتهای آمازون در راستای مسئولیت اجتماعی
آمازون، به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای جهان، در سالهای اخیر تلاش کرده تا مسئولیتهای اجتماعی خود را بیشتر جدی بگیرد و در این زمینه فعالیتهای مختلفی را انجام داده است. برنامههای محیط زیستی یکی از مهمترین اقدامات این شرکت بوده است. آمازون اهداف بلندپروازانهای برای کاهش انتشار کربن در زنجیره تامین خود تعیین کرده است. این شرکت در حال سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر، بهبود بهرهوری انرژی در مراکز داده و لجستیک و استفاده از وسایل نقلیه برقی است. آمازون تلاش میکند تا بستهبندی محصولات را بهینه کرده و از مواد بازیافتی و تجزیهپذیر استفاده کند. همچنین این شرکت به مشتریان خود این امکان را میدهد تا بستهبندیهای غیرضروری را رد کنند.
این شرکت، پروژههایی را برای حفاظت از جنگلها و تنوع زیستی حمایت میکند، برای مثال با حمایت از کشاورزان کوچک سعی دارد تا آنان، تا از روشهای کشاورزی پایدار استفاده کنند.
حمایت از جوامع محلی، بخش دیگر از فعالیتهای شرکت آمازون برای پایبندی به مسئولیت اجتماعی است. برای مثال در برنامه «آمازون اسمایل»( Amazon Smile)، به مشتریان آمازون اجازه میدهد تا با هر خرید، بخشی از هزینه را به موسسه خیریه مورد نظر خود اهدا کنند. آمازون برنامههای آموزشی مختلفی را برای کارمندان خود و جوامع محلی ارائه میدهد. این شرکت همچنین به مدارس و دانشگاهها کمک میکند تا به فناوریهای جدید دسترسی داشته باشند. این همچنین، شرکت در برخی از موقعیتها در بحران و بلایای طبیعی به مناطق آسیبدیده کمکهای بشردوستانه ارائه داده است.
آمازون به طور مرتب گزارشهایی از فعالیتهای خود در زمینه مسئولیت اجتماعی منتشر میکند. این گزارشها به سهامداران، مشتریان و عموم مردم اطلاعات شفافی در مورد عملکرد شرکت ارائه شده و شرکت تلاش دارد تا با تعامل و همکاری با سازمانهای مردمنهاد، دولتها و سایر ذینفعان، به بهبود شرایط اجتماعی و محیط زیستی کمک کند.
با کوشش عاطفه جعفریان
منابع:
[1] استریمر، کسی که محتوای آنلاین (استریم)، را از طریق پلتفرم آنلاین با مخاطب به اشتراک میگذارد.
استریمینگ: یک فناوری نوین انتقالِ داده است که امکان انتقال و پخش همزمان دادههای تصویری و صوتی از طریق شبکه رایانهای را فراهم میکند.
دیدگاه خود را بنویسید